Underkläder?

Hej!
Jag en tjej som ska ut på min första fjällvandring i sommar och undrar vad man skall ha för trosor för att slippa skavsår el dyl?

Tacksam för hjälp!

/Anna
 
ingen bomull!

Grundregeln är att låta bli bomull. Bomull är visserligen mjukt och skönt så länge som det är torrt, men det blir hårt och rivigt så fort som det har blivit blött. Ett extra minus är att fuktig bomull kyler kraftigt och torkar extremt långsamt. Detta gör att nästan alla seriösa underkläder för vandring/vildmarksbruk är gjorda av något trikåartat syntetmaterial, ylle eller en blandning. Själv föredrar jag mjuk syntet, som den i Patagonias underställ. Men om du kollar runt i gamla underklädesdiskussioner här i forumet så ska du se att smaken är, milt sagt, delad.

Tänk också på att behovet av speciella underkläder står i proportion till hur hårt man anstränger sig och hur känslig hud man har. Det gör att vanliga bommulstrosor/kalsonger fungerar alldeles utmärkt för många, speciellt på stugturer där underkläderna har en rimlig chans att torka ut.

Själv skulle jag aldrig ta med ett par kalsonger eller strumpor till fjällen om jag inte hade provgått dem hemma på provvandringar som är klart längre och tyngre än vad jag tänker göra på fjället. För om du har provgått så vet du att underkläderna är okej, oberoende av vad de kostat eller vad experter säger.



[Ändrat av rydstedt 2001-06-11 kl 12:04]
 
Modeller?

Hej igen!
Jag har provat lite olika när jag har tränat inför vandringen och kommit fram till att bomull inte funkar men jag tycks inte hittat någon riktigt bra modell. Jag har provat både den vanliga modellen och string men är inte helt nöjd, kanske ska man använda en modell med ben. Jag är rädd för att det kommer att korva sig bara.

/Anna
 
Långa ben

Hej!

Jag har använt mig av bomullstrosor med ganska långa ben. Med långa menar jag ca 15 cm nedanför grenen. Och dom sitter tajt, inte som typ boxershorts. Bomull kanske inte är optimalt, men jag har inte hittat några andra. Och det är några år sen jag köpte dessa på Lindex. Förra året kikade jag runt lite men hittade inget vettigt i rätt prisklass.

/Stina
 
Cykelbyxor

Hej

I lumpen fick vi ett tips inför alla tuffa marscher och det var att använda cykelbyxor för att undvika "infanterield" (skavsår). Detta funkade bra för mig, annars så kan jag rekomendera underställsvarianten. Vet tillexempel att Tierra gör ett par bra (har ett par själv som jag använder vid löpning mm). Vill säga att det är värt att kosta på sig lite. För det är inte trevligt om man har ont när man är ute.

Lycka till med at hitta något som passar
MVH Daniel
 
craft, haglöfs mm

Jag använder själv Crafts underställskalsonger. Finns även för tjejer förstås.Med vindtät front. Jag gillar boxermodellen vilket inte ger problem med skav.

Houdini gör suveräna underkläder, lite varmare dock, mer för vinterbruk kanske.Matrialet är stretch-fleece.Finns att beskåda t ex på Kebnekaise fjällstation om man råkar ha vägarna förbi. Zytt gör liknande (www.zytt.se )

Haglöfs underkläder är bra också. Använder själv deras Active-serie. Sprang stockholm maraton häromveckan iförd deras boxerkalsonger. Funkade perfekt utan skav. Ett tips är attt smörja med hudkräm eller nåt på utsatta ställen innan vandringen.Nu har de Haglöfs kommit med en ny underställsserie som verkar bra.

Ett annat tips för att undvika skav på fjället är att vandra i fleecetights, dessa är extremt bekväma.

Newline gör mycket bra underkläder också.Spana in http://www.newline.dk

MVH Mats Frank, Umeå
 
Underkläder

Bomull är inte funkis då din fukt, svettsalter, hudepitel och bomull sliter ner ditt skinn.
Tyget måste ha vekeffekt, flossad syntet är snällast mot huden och korta ben gör oftast att korvningen i grenen minskar.
Kronans kortkalsonger (nya) är Ok liksom polyester boxershorts. För att klara tygfriktionen i grenen, baken och på knänas lårens utsidor måste du provgå långt hemmavid med rätt grejor i byxorna. Sidofickor funkar inte för de flesta, tex.
Cykelbyxor är ok men opraktiska för mig. Med ett ombyte har du fyra sidor=dagar, skölj dagligen och torka under skaljackan eller utanpå ryggsäcken vid gott väder.

Lycka till

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.