Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Hur fungerar underkläder i bambu i kyla? har hört att det värmer men också att det absorberar mer fukt än bomull. Bomull är väll olämpligt att ha då det är kallt pga detta.
Jag gillar bambu till vardags. Det är bättre än bomull, men fortfarande inte tillnärmelsevis lika bra som vanliga underställstyg som ull och syntet. Undvik bambu för svettiga aktiviteter är min åsikt.
Jag håller med, bambu är skönt och svalt mot kroppen, luktar inte mycket, men torkar långsamt.
Jag använder en uppsättning bambu t-shirts som undertröja till vardags men inte för träning eller friluftsliv.
Bambu är en variant av cellull d v s cellulosafiber, den är tvättkänslig, torkar slött, tål friktion rätt dåligt men är skön mot huden vid måttliga aktiviter. Lätta ryggsäcken och titta ofta så kommer ni dit. Ull är vida bättre i många avseenden.
go tur
Hur fungerar underkläder i bambu i kyla? har hört att det värmer men också att det absorberar mer fukt än bomull. Bomull är väll olämpligt att ha då det är kallt pga detta.
Gillar inte att ha bambu som liner på foten med tjockare sockor över. En tunn merinoullssocka och en "vanlig" socka är bättre. Proportioner med polyamid/ elastan et c får variera med klimat, årstid, väder och aktivitet. Gillar i regel det med hög andel ull.
Tycker att bambu, blir våtare, torkar sämre, värmer sämre (och vid behov, kyler sämre) och att den skrynklar sig mer (skoskav). Merinonullen känns fräschare längre.
Gillar dock bambu i varma klimat om låga trekking/approachskor ska användas och inga sockor över krävs. Känns också mysiga som vardagsstrumpor.
Det borde med andra ord inte vara någon som helst skillnad på viskos gjord av vanlig pappersmassa och viskos gjord från bambu, det som skiljer är vad man har för utgångsmaterial (bambu är mer snabbväxande och därför blir det mer miljövänligt).
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...