Under 'skal'et?!

Har lite olika skal jackor med olika membran (Salomon, klättermusen, patagonia) . Även några lätt fodrade jackor (HH, Salomon, Goldwin).

Det jag lite allmän skulle vilja kolla med er är vad ni använder under resp. plagg.
Jag vet ju vad jag använder och gillar, men det kan ändå vara roligt att kolla av vad andra gillar för sammansättning, vad som funkar för er.

Shoot!
 
Mitt såkallade "ute i backen"-lager ser ut så här...

Skal: Haglöfs T-Mark, GoreTex XCR
Mellan: Haglöfs Powerstretch-tröja
Bas: Underställ

eller...

Skal: Marmot Java Jacket, Marmot MemBrain
Mellan: Haglöfs Powerstretch-tröja
Bas: Underställ

Tycker det funkar alldeles perfekt...:)




[Ändrat av bergholm 2003-11-17 kl 11:07]
 
En dag i backen eller spåret för mig:
TNF mountain Jacket
Haglöfs Power stretch
Craft underställ

Vid kallt väder eller skoteråkning kan en extra fleece tröja vara skönt att ha.

//Uffe
 
när jag tränar eller vet att jag kommer röra mig hela tiden så har jag

bas: haglöfs underställ
mellan: någon tunnare fleece utan windstopper
skal: crafts lager tre skal

när jag misstänker att jag kommer att hålla igång och bli varm men också pausa, varva ner och med all sannorlikhet bli lite sval (t ex turåkning, vandring, jobb...)

Bas: Janus el lundhags ullunderställ
mellan: stickad tröja i ull alt tjockare flece
skal: klättermusen njal anorak.

hej
 
Re: Ull

thjartstrom; sa:
Många verkar gilla ullunderställ. Samma sak med sockor. Någon som kan förklara, eller någon som kan förklara varför inte!
Ull värmer även när det är fuktigt. Stor fördel under vandring när det är rått och kallt. Nackdelen med ullinblandning är den längre torktiden än för syntet. Bomull och syntet kyler vid fuktigt tillstånd. Syntet som inte suger upp vätska kan kännas kallt och blaskigt. Min variant: syntet på sommaren när det är varmt, ull på vintern när det är kallt, och däremellan högre andel ullinblandning ju kyligare och/eller råare det blir.
 
Jag har underställ i syntet från Haglöfs (två olika) men de klarar inte alls av att transportera bort den svett som jag avger.
På Sommaren brukar jag inte ha något mer på mig än underställs tröjan, ibland har jag min jacka i polartec också fråm Haglöfs över.
På hösten har jag samma men med GT skaljackan över.

Jag försöker hitta något underställ som klarar av att suga upp den svett jag avger.
kanske ull är svaret.

MVH
KIM
 
Jag har ju genom åren hört mycket om olika material. Också lite därför jag skapat denna tråd, för att försöka utröna vad ni andra tycker.

Craft har ju en hel massa plagg i layer serier. Funkar det månne? Eller Ullfrote?

Shoot!
 
lager

Ja, Crafts lager-princip är ju inget revolutionerande direkt; de flesta verkar ju vara överens om underställ + jacka + någonting däremellan.

Det här har jag på överkroppen:
Underställströja (tunn)
Microfleece (tunn) eller tjockare fleece (ej vindtät)
GTX-jacka (oftast med dragkedja i armhålan öppna)
/Danne
 
Inget revolutionerande...

I de flesta inläggen använder författarna liknande uppsättning kläder. Så även jag.
Jag brukar dock välja underställ efter aktivitet - ska jag vara aktiv under längre perioder och svettas mycket använder jag underställ från Craft.
Däremot när jag tränar med min hund innebär det ofta kortare perioder av fysisk aktivitet varvat med stillasittande, då brukar jag använda ullfrotté.
Upplever det som att ullfrottén är varmare.

I samband med hundträning har jag kommit på en riktigt bra kombination för den skånska vintern:

Ullfrotté + Powerstrech fleece + Windstopper väst + skal.
När det blir dags att röra på sig åker skaljackan av och västen tar bort blåsten, när jag stannar så på med skaljackan igen.

Fysisk aktivitet: Craft + Powerstrech fleece + skal

Använder sällan skalbyxor, har alldeles för lite fickor för mina aktiviteter.

Generellt sett använder jag sällan tjockare Fleece-tröjor (Polartec 200) utan använder även här lager på lager med microfleece och powerstrech.

/martin
 
kim1; sa:
Jag försöker hitta något underställ som klarar av att suga upp den svett jag avger.
kanske ull är svaret.

Understället skall transportera svetten vidare, inte bara suga upp den.
Jag tror att ett syntetställ är det bästa för dig om du svettas mycket. Det transporterar fukt bättre men värmer inte lika bra som ull. Har man ull underst blir tröjan fuktig om man svettas mycket och till sist kyler den. Ull är skönare och det fungerar bra när man tar det lugnare(som man ändå oftast gör på vintern).

Jag brukar ha en CRAFT syntettröja underst och sedan en gammal ylleundertröja från armén (kostar under hundringen). Det funkar bra för mig. Över det en fleece eller en tjock ylletröja om det är kallt och till sist skaljackan.
 
Brotherbob; sa:
kim1; sa:
Jag försöker hitta något underställ som klarar av att suga upp den svett jag avger.
kanske ull är svaret.

Understället skall transportera svetten vidare, inte bara suga upp den.
Jag tror att ett syntetställ är det bästa för dig om du svettas mycket. Det transporterar fukt bättre men värmer inte lika bra som ull. Har man ull underst blir tröjan fuktig om man svettas mycket och till sist kyler den. Ull är skönare och det fungerar bra när man tar det lugnare(som man ändå oftast gör på vintern).

Jag brukar ha en CRAFT syntettröja underst och sedan en gammal ylleundertröja från armén (kostar under hundringen). Det funkar bra för mig. Över det en fleece eller en tjock ylletröja om det är kallt och till sist skaljackan.

Jag tror att i mitt fall saknar jag ett bra lager 2 plagg som kan tranportera svetten bort från understället Powerstrech verkar ju vara poppis.

På sommaren har jag två syntet undertröjor en hängande på tork på ryggan & byter var ca:30 minut.

Om jag sedan ska ha en ylletröja också ska det var många minus, det är först jag stannar upp som jag behöver något varmare, men å andra sidan Sthlmare som man är så är man ju inte alltför ofta ute i extrema väderlekar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0
Imp Första skal kängorna Kläder 18
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
fem ekonomi skal Kläder 3
ya´ksa skal/regn-jacka Kläder 4
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Nabru Skal kläder Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.