UL dricka under skridskotur

Dricka väger. På långa turer kräver min kropp vätska. I min rygga skulle jag tro att vätska utgör bortåt en tredjedel av vikten. När jag dricker sjövattnet får jag ont i huvudet för det är så kallt. Hur ska det förbättras?

Av Ulf Helmersson hörde jag ett knep. Man tar hett termosvatten som sedan blandas ut med sjöns nollgradiga vatten. Blanda 5 + 1 delar så har man behagliga 15 grader, och vikten är en sjättedel (undantaget termosens egen vikt).

Hur görs det i farten?
 
Om du åker så att du håller värmen väl, och temperaturen är enda problemet borde det gå att fylla en plastflaska med stor öppning snabbt, och du kommer åt öppet vatten. Kroppsvärmen innanför ytterlagret borde kunna vara tillräckligt för att värma till drickbart? Stor flaska går bort...
 
Häng en tunn Camelbak-ryggsäck innanför kläderna direkt mot ryggen . Fyll på vatten från sjön i den vid pauserna. Resultat: varmt vatten och lagom kall rygg.

-Palle
 
En annan idé: sy en vattenkyld jacka. Algoritm för åkning:

1. Fyll den med kallt sjövatten.
2. Det är jäkligt kallt och du måste åka fort för att få upp värmen.
3. När du fått upp värmen, drick upp vattnet och börja om på 1.

Den sträcka som du vinner genom att ha vattenkyld jacka kompenserar den tid du tappar på att fylla på vattnet i jackan? Fast man kanske behöver en ihålig pik för att effektivt få upp vattnet ur sjön. Hmmm...
 
Drick inte direkt efter påfyllning utan förvara flaskan nära kroppen för uppvärmning. Fyll direkt när det blivit tomt. Det blir ju inte 15 grader så fort men den värsta kylan försvinner. En platt flaska fungerar naturligtvis bättre. Jag har en plast-taxfree-ginflaska för ändamålet.
 
Mats R; sa:
Av Ulf Helmersson hörde jag ett knep. Man tar hett termosvatten som sedan blandas ut med sjöns nollgradiga vatten. Blanda 5 + 1 delar så har man behagliga 15 grader, och vikten är en sjättedel (undantaget termosens egen vikt).

Hur görs det i farten?
Du behöver väl inte blanda i farten? Räcker det inte med en termos och en flaska med stor öppning som tål varmt vatten (Nalgene t ex). Fyll flaskan med ljummet vatten hemifrån. Drick tills den tar slut, medan du åker.

När vattnet är slut och du är törstig: Stanna, slit upp nalgenen från ryggsäckens sidficka (nätficka) och fyll flaskan med sjövatten, och spä i en deci kokvatten som du har i termosen, som sitter i ryggsäckens andra sidficka. Voilá har du nytt vatten, och stoppet har tagit dig en minut. Du kan nu åka med en halvliter dricksklart vatten (eller mer om du har en större Nalgene), och stanna när den är slut (efter en halvtimme-timma beroende på hur du är skapt).

Termos-med-hetvatten-och-snö-tricket är ett gammalt sätt att få i sig vätska i tältet vintertid, om man inte vill ha varmvatten varje gång. Det blir som en slags Water on the rocks (eller water on the gravel om man använder snö...)
 
Palle_Z; sa:
Häng en tunn Camelbak-ryggsäck innanför kläderna direkt mot ryggen . Fyll på vatten från sjön i den vid pauserna. Resultat: varmt vatten och lagom kall rygg.

-Palle

Eftersom den genomsnittliga mängden jag bär på ungefär är lika med halva maximala mängden (ja, några approximationer) så innebär den här tekniken lägre vikt ju mindre jag fyller vid varje stopp.
Verkar ganska obehagligt när den är nyfylld och kall. Fast något får man kanske offra.
 
Ett mycket gott alternativ till den vådliga brådskan vid vattenhämtningen kan vara att utgå något tidigare vid starten.

Jag förstår att din tid är dyrbar, men troligen finns det annat du lättare kan tjäna minuter på.
 
Laga efter yttertemperatur

Minska i första hand vätskeförlusterna under dagen genom att klä dig tunt under åkning och ha varmt på på rasterna. http://www.paddlingsnyaadress.com se min vätskebalansartikel där det finns en del tips.

Vid kallt väder så svettas man mindre men det är då också svårare att värma upp sjövatten mot huden. När jag åkt Vikingarännet har jag haft en drickapåse med 1500 ml i svanken i en cykeltröjas mittryggficka innanför kondomdräkten och slangen innanför kondomdräkten för att det inte skall frysa. Fungerar ypperligt men blir inte bra med min nuvarande ryggsäck. Kanske kan jag bygga en ryggsäck/höftsäck som lämnar utrymme i ryggens stoppning för en liknande vattenpåse mot ryggen innanför kläderna? Där skulle man kunna värma sjövatten under gång.

När det är riktigt kallt ute så blir det ganska kallt även i kläderna men på ryggen under ryggsäcken är det oftast rätt varmt.

Vid plusgrader så tycker jag personligen att det går någotsånär bra att dricka sjövatten ur en flaska om man tar små portioner åt gången.

Thure
 
Halv liter i plastflaskan räcker ganska långt, jag åker 3-4 timmar utan att dricka alls. Det är bra att dricka riktigt(och äta lite) innan man startar. UL-dricka är i magen, du ska vara en kamel, inte bära den!
 
pekvirk; sa:
Halv liter i plastflaskan räcker ganska långt, jag åker 3-4 timmar utan att dricka alls. Det är bra att dricka riktigt(och äta lite) innan man startar. UL-dricka är i magen, du ska vara en kamel, inte bära den!
Ja, och jag svettas 3 liter vatten på mindre än en timmes löpning i shorts och linne. Det är inte bara att klä bort svettningen, och magen mår inte super av att klunka runt med tre liter vätska.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.