• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Uddevalla-Lofoten vägval?

Vi är några som ska köra upp till Lofoten från Uddevalla i juli och klättra. Vilken väg rekommenderas? Svenska eller Norska vägar? Har funderat på om man ska köra svenska sidan upp så långt som möjligt och vika av mot Norge mellan Östersund och Kiruna någonstans.

/Henke
 
Det är rätt smart att hålla sig länge i sverige då norge brukar ha rätt sega vägar. Jag har åkt E4'an hela vägen tills man är lite ovanför härnösand. Sen kört mot sollefteå/åsele/vilhelmina till storuman. Sen tagit E12 mot mo i rana. Sen har vi åkt E6an upp till ulvsvåg då man tar 81an till skutvik och sen färja till svolver. Man kan också åka från bodö. Om ni åker genom landet över östersund så är det bara att åka mot strömsund och sen köra mot dorotea för att sen fortsätta mot vilhelmina.

Vilka datum kommer ni vara där? (man kanske stöter på er ska vara i lofoten/gandalfväggen-paradiset 21-28 juli)
 
Som Anders skriver beror det lite på hur bråttom man har. Ser man resan till Lofoten som en transportsträcka som ska gå fort, är det bäst att hålla sig på svenska sidan.

Ett alternativ till E12 är att köra "Silvervägen". Ni kör då rv45 till Arvidsjaur och svänger av mot Arjeplog. På norska sidan kommer ni att köra genom Junkerdalen som är rätt dramatisk.

Fortsätt till Bodö, och ta färjan över till Moskenes.

/Henrik

Edit: rv45 heter E45 numera ser jag. Världen är inte vad den har varit :)
[Ändrat av hvk 2007-06-10 kl 11:13]
 
Från Uddevalla

kanske det är hugget som stucket att köra E6:an eller E4:an.

E6:an är ju bitvis rätt vacker och det blir kortare och aningen snabbare skulle jag tro än att köra E45:an eller E4:an.
Kolla med ett ruttprogram. Man kan också köra väg 3 utmed Glomma väldigt vackert.

Tänk på att ni måste betala genom Oslo. Det var synnerligen lurigt med detta när jag passerade Oslo för några år sedan på väg söderut. Dåligt skyltat hur man skulle styra för att betala vid passage. Fick bråka länge med norrmännen när det kom efterkrav. Jag följde skyltarna betalväg och så visade det sig att det var en helt annan fil man skulle ligga i för att betala. Man lär kunna betala på vissa bensinmackar upplystes jag om sedan jag kommit hem till Sverige igen.

Jag har kört många varianter upp mot Lofoten. Från Mälardalen föredrar jag också Sundsvall Tärnaby Saltfjellet Bodö och färjan till Moskenesöy. Men det finns många vackra omvägar.

Thure
 
hej.

utan att ha en karta framfør mig så borde E6 vara den rakaste vægen. følg den till Oslo dærefter Trondheim/gardermoen och vidare till trondheim. E6 går lång norr ut och borde passera Lofoten. Motorvægen tar slut efter gardermoen(fortsætter ett par mil ) och går øver till 2 fælt væg.ok standard iallefall upp till lillehammer. sedan vet jag inte då jag inte kørt dær.

ha en god tur och bærakna lång tid då det ær 80 - 90 på norska vægar(ibland 70 och gennom byar 50 - 60).

robert på geilo
 
Re: Från Uddevalla

thureb; sa:
Tänk på att ni måste betala genom Oslo. Det var synnerligen lurigt med detta när jag passerade Oslo för några år sedan på väg söderut. Dåligt skyltat hur man skulle styra för att betala vid passage. Fick bråka länge med norrmännen när det kom efterkrav. Jag följde skyltarna betalväg och så visade det sig att det var en helt annan fil man skulle ligga i för att betala. Man lär kunna betala på vissa bensinmackar upplystes jag om sedan jag kommit hem till Sverige igen.
Jag antar att du hade kört i filen för dem som har Autopass. Det ska man inte inte göra om man inte har det. Om man har jämna pengar (20 NOK) kör man där det står "Mynt", vevar ned sidorutan, stannar vid ett stativ med en korg, slänger pengarna i korgen och väntar på grönt ljus. Om man inte har jämna pengar får man köra där det står "Manuell" och betala i en lucka. Det är även en betalstation på E6 norr om Moss.
 
keffmonst; sa:
Det är rätt smart att hålla sig länge i sverige då norge brukar ha rätt sega vägar. Jag har åkt E4'an hela vägen tills man är lite ovanför härnösand. Sen kört mot sollefteå/åsele/vilhelmina till storuman. Sen tagit E12 mot mo i rana. Sen har vi åkt E6an upp till ulvsvåg då man tar 81an till skutvik och sen färja till svolver. Man kan också åka från bodö. Om ni åker genom landet över östersund så är det bara att åka mot strömsund och sen köra mot dorotea för att sen fortsätta mot vilhelmina.

Vilka datum kommer ni vara där? (man kanske stöter på er ska vara i lofoten/gandalfväggen-paradiset 21-28 juli)

Vi kommer åka upp v29-30 och kommer nog välja att köra i Sverige som ett par har gett div vägval på. Kanske vi ses där uppe då! Har kört mycket i Norge innan (dock aldrig så långt norrut) och känner till de norska vägstandarderna och vägtullar.

Tack för alla svar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.