UCO Candle lantern ?

Någon här som använder candle lantern under tältning ?
Ger de tillräckligt med ljus ?
Blir de för varma, kan man hänga dem inne i tältet ?

/P.D
 
Jag gör det ofta och tycker att det är rätt trevligt. Jag brukar hänga upp den i tältet och har aldrig haft problem med att den blivit för varm. Ger ett hyggligt ljus i tältet och jagar ut lite fukt.
 
P.D; sa:
Någon här som använder candle lantern under tältning ?
Ger de tillräckligt med ljus ?
Blir de för varma, kan man hänga dem inne i tältet ?

/P.D

Jepp jag använder den när det tältas men inte på långturer för då prioriteras låg vikt. Men vid fiske och annan schöön aktivitet så använder jag Candel Lantern med stor glädje. Den ger inte så mukke ljus och den värmer inte små mukke heller men den ger en grym mysfaktor och det går att hänga den inne i tältet.

(det finns recensioner på den i recensionsbanken)
 
Bättre än värmeljus

Tycker att mysfaktorn i tältet är viktig och även om UCO candle lantern inte direkt värmer upp tältet så ger det sken (!) av att göra det. Jag hänger upp den i bakkant av tältet och kompletterar med en MagLite.

Den kommer givet att få följa med på sommarens långtur, särskilt tung eller skrymmande tycker jag inte att den är. Alternativet värmljus ger skrattretande lite ljus i jämförelse, och att ha det helt mörkt eller bara använda ficklampa håller inte i längden, tycker jag.
 
CMG Bonfire?

Ingen av er som testat CMG Bonfire?
Funderar på att köpa en sån. Batteridriven och med två ljusstyrkor - läsljus som drar mer, och allmänbelysning som sparar på batteriet.

Hälsn Eva
 
Re: CMG Bonfire?

ehn; sa:
Ingen av er som testat CMG Bonfire?
Funderar på att köpa en sån. Batteridriven och med två ljusstyrkor - läsljus som drar mer, och allmänbelysning som sparar på batteriet.

Hälsn Eva

Det finns många bättre alternativ om man e ute efter funktion.. Men hur mycket mysigare är inte levande ljus än ett sterilt lampljus, urk..
 
Jepp! :)

Till mysstund (välövervakad och kanske utomtälts) kan man ju ha nåt vanligt värmeljus i packningen...

Eva
 
Alternaiv med värmeljus...

Ja det finns motsvarande lampor för värmeljus. Jag har en som jag köpte på Intersport för något år sedan. Vet tyvärr inte märket men priset låg nog kring hundralappen. Trangia har också haft en, vet inte om den finns kvar.

Den jag köpte tycker jag inte är lika bra som Candle Lantern (CL). Värmeljusen ger inte lika mycket ljus och stöter man till lampan dräller den betydligt mer stearin än CL.

CL är mysigt men förslår inte långt när det gäller ljus och värme i tältet. Jag tycker även att den är rätt tung. Den får inte hänga med då vikten ska minimeras. Men ska det mysas (alla turer utom sommar och vinterturen i fjällen) tar jag med både CL och min värmeljuslykta. Fast värmeljuslyktan håller jag enbart tänd i absiden.

/Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.