Tyst MFS, vad menas?

I recensionsbanken har någon anonym recenserat Primus MFS: "Ljudet eller rättare sagt jet-vrålet uppfattar många som störande... jag oxå. Detta har jag fixat genom att byta ut brännar-delen mot en så kallad hatt brännade från min gamla Trangia gas brännare. Det finurliga med Trangia brännaren är att den passar utan några som helst modifikationer, troligen pga att det är Primus som tillverkar denna åt Trangia.
Uppflamning vid tömning av bränsle slangen har jag heller aldrig upplevt....?!!!!!"

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2922

Är det någon som fattar vad personen menar med "byta ut brännar-delen mot en så kallad hatt brännade från min gamla Trangia gas brännare"?? Människan skriver ju om flytande bränsle, eller används en "ljuddämpande hatt?????
 
Gas är det ju

Flytande är bränslet bara i slangen och flaskan. Innan det kommer ut har det blivit gas, så det borde ju gå med samma tratt/hatt till gasol och bensin.

Tratt är de brännare som ser ut som Dragonfire, XGK, MFS, Nova, osv. Hatt är t.ex. Optimus hiker, KAP mfl. Hatt är tystare, men ger lägre temperatur vilket ger giftigare avgaser (enligt någon norsk undersökning som jag läst).
 
Re: Gas är det ju

Vandrare; sa:
Flytande är bränslet bara i slangen och flaskan. Innan det kommer ut har det blivit gas, så det borde ju gå med samma tratt/hatt till gasol och bensin...
Med Primus MFS, kan man använda gas och bensin (och fotogen). Men med Primus Easyfuel kan man bara använda gas. En trattbrännare som MFS kan användas till båda (även om effekten med gas inte är så värst). Men en ren gasbrännare kan väl inte användas med bensin???
 
Kanske

Intressant tanke. Kanske kan man använda gasbrännaren när bränslet är fullt förgasat innan det kommer ut i munstycket och vidare in till förbränningsdelen. Men hur gör man med förvärmningen då, används annat bränsle som appliceras utifrån på "mattan"? (i så fall tappar man liksom en av fördelarna med bensinköket tycker jag).

Funderar vidare....
 
Hattbrännare till MFS

Vet ni hur Primus Himalaya EasyFuels brännare ser ut???? Den har Hattbrännare!!
Om man byter ut Hattbrännaren på MFS & ersätter den med en lika dan som sitter på Himalaya EasyFuel så slipper man Jet-vrålet. I princip skulle man kunna köpa det billigare Himalaya EasyFuel & köpa till en bränslepump & filtbiten i botten som är till förvärmningen.
 
MFS

Sorry..... glömde att tilllägga att förvärmingen och alla andra procedurer fungerar pricis lika som med Trattbrännaren. Lite besvärligare att rensa munstycket pga att man får skruva bort Hattbrännarenför att komma åt.

P.T.
 
Re: Hattbrännare till MFS

Reloaded; sa:
Vet ni hur Primus Himalaya EasyFuels brännare ser ut???? Den har Hattbrännare!!
Om man byter ut Hattbrännaren på MFS & ersätter den med en lika dan som sitter på Himalaya EasyFuel så slipper man Jet-vrålet. I princip skulle man kunna köpa det billigare Himalaya EasyFuel & köpa till en bränslepump & filtbiten i botten som är till förvärmningen.
Jag antar att du menar "byter ut trattbrännaren på MFS och ersätter den med en hattbrännare som sitter på Himalaya EasyFuel"?

Intressant! Så, egentligen är Himalaya Easyfuel ett multifuelkök, bara man har en bränslepump och flaska? Easyfuel ger bättre effekt med gas än MFS, Easyfuel går att köra på både gas och flytande bränle och Easyfuel är tystare? Om effekten med bensin är lika bra med Easyfuel som med MFS så kan man undra över varför MFS över huvud taget existerar? Vad är då vitsen med någon trattbrännare över huvud taget, om de går att bara byta ut mot en hattbrännare, som är bättre?

Ja, hålet i jetskruven på MFS är lika stort för bensin och gas, så storleksordningen i flöde blir ju inte problemet. Men hur skulle det bli med fotogen? Då måste man alltså byta jetskruven även på Easyfuel?

Reloaded, som jag förstår det använder du en hattbrännare till MFS, och det fungerar bra?

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-05-09 kl 18:23]
 
Det fungerar fint

Japp jag använder ovannämda & det fungerar fint.....
Har inte haft möjligheten att testa det under någon längre tur ännu men under några kortare turer har det fungerat kanon.... Själv har jag aldrig kört på annat än bensin (heptan) & gas så jag har ingen erfarenhet av fotogen. Den enda skilnadet "tror jag" på MFS & Easyfuel är brännaren, förvärmnings filten & så tror jag att benstödens höjd skiljersig någon millimeter.
Vad gäller effekten så har jag inte märkt någon större skillnad hattbrännare VS trattbrännare.
[Ändrat av Reloaded 2003-05-10 kl 12:33]
 
Vad kostar det?

Detta låter bra, ett tyst MFS. Antar att det själva gejen som gängas på man byter, inte bara plåtgejen som kläms på. Vad kostar hatten?
 
Re: Det fungerar fint

Reloaded; sa:
Japp jag använder ovannämda & det fungerar fint.....
Har inte haft möjligheten att testa det under någon längre tur ännu men under några kortare turer har det fungerat kanon.... Själv har jag aldrig kört på annat än bensin (heptan) & gas så jag har ingen erfarenhet av fotogen. Den enda skilnadet "tror jag" på MFS & Easyfuel är brännaren, förvärmnings filten & så tror jag att benstödens höjd skiljersig någon millimeter.
Vad gäller effekten så har jag inte märkt någon större skillnad hattbrännare VS trattbrännare.
[Ändrat av Reloaded 2003-05-10 kl 12:33]
För att ställa en övertydlig fråga; jag kan alltså pensionera mitt MFS och istället använda Easyfuel till både heptan och gas?
 
Re: Gas är det ju

Vandrare; sa:
Flytande är bränslet bara i slangen och flaskan. Innan det kommer ut har det blivit gas, så det borde ju gå med samma tratt/hatt till gasol och bensin.
Hej Vandrare. Ja, det verkar som om du hade rätt från start. Jag utgick ifrån att det fanns något krux eftersom brännarna är konstruerade på olika sätt för heptan kontra gas. Men det är väl bara att börja laborera med MFS och få ett tyst sådant. Det låter ju väldigt bra att få bort jetvrålet.
Mvh Raskesven
 
Hmmm...!!!?

Jag är inte helt säker på att du kan pensionera ditt MFS & bara använda Easyfuel..... MEN jag har inte hittat några större skillnader mellan de två som skulle ha någon större betydelse för funkrionen.
(har inte frågar Primus) kan juh bara gissa vad deras svar blir....! =(
P.T.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.