Tycke om Norrönas nya

Jag har själv en synkron 100 som jag är nöjd med. Gillar verkligen det rörliga avbärarbältet. Framgår inte riktigt om det är det på den nya. Annars tycker jag att den nya har ett stort fel, nämligen äppna plastade dragkedjor. Den skyddande plasten kommer att slitas bort efter ett tags användning och då läcker det. Samma sak ser man på nästan alla nya skaljackor.
 
Den ska tydligen ha Synkrons bärsystem, vilket inefattar det rörliga höftbältet.

Men jag ser några saker jag är missnöjd med:
-de öppna dragkedjorna
-den lilla frontöppningen (det är bara en dragkedja på mitten)
-avsaknaden på de horisontella banden (så att man kan fästa till ex. liggunderlag vertikalt)
-bottenöppningen (Haglöfs OXO har en bättre lösning där man får en rak dragkedja istället för en svängd)

Sen har jag inte förstått meningen med att vattentäta ryggsäckar, regnskydd gör jobbet med briljans
 
anton.w; sa:
Sen har jag inte förstått meningen med att vattentäta ryggsäckar, regnskydd gör jobbet med briljans

Du bör nog först fundera på meningen med att ALLA ryggsäckar de senaste 20 åren har haft helt vattentäta tyger (ofta flera lager, dessutom).
I onödan eftersom sömmarna läcker, och folk ändå har regnskydd.

För mig är regnskydd på ryggan som att tvingas ha paraply för att regnjackan har otäta sömmar.

(Men det här är en annan diskussion, det finns trådar att väcka om man vill fortsätta den)
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-03-23 kl 10:35]
 
874_7_803_mellom.jpg


Den där dragkedjan i bottnen.... Hur j..la dum får man bli? Den kommer ju att gå sönder direkt. Och tejp, hur länge sitter det? Vad kostar ryggsäcken?

/Killen som pajade en Berghaus Atlas på ett år. Länge leve Haglöfs Climber #80
 
Vandrare; sa:
874_7_803_mellom.jpg


Den där dragkedjan i bottnen.... Hur j..la dum får man bli? Den kommer ju att gå sönder direkt.

/Killen som pajade en Berghaus Atlas på ett år.

Finns det något på någon säck som inte går sönder direkt om du pajar en Atlas på ett år? ;)
(De hade i och för sig kvalitetsproblem när de flyttade tillverkningen till Asien, vad jag har hört)

Även om den där dragkedjan inte sitter så smart så sitter den ändå på samma sätt som på min Vulcan som har stått pall för en hel del under 13 år.
Men jag använder den antagligen inte på samma sätt som du använder dina ryggor :)

Fast egentligen behöver man såklart inte någon dragkedja i botten.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Även om den där dragkedjan inte sitter så smart så sitter den ändå på samma sätt som på min Vulcan som har stått pall för en hel del under 13 år.

Jo, men på en Atlas sitter dragkedjan under en tygflik. Det skyddar både dragkedjan och slädarna (eller vad det nu heter). På min inte alltför använda Arcteryx Alpha SV-jacka är mycket av gummeringen vid dragkedjan redan bortslitet, trots att resten av plagget ser ganska OK ut. SeVere use... bah!

P.S. Det som pajade på Atlasen var att ryggskenorna gnagde sig igenom tyget på insidan längst ner. Ska få ny rygga på garantin, då blir det läderskoningar på skenorna. D.S.
 
Vandrare; sa:
874_7_803_mellom.jpg



/Killen som pajade en Berghaus Atlas på ett år. Länge leve Haglöfs Climber #80

Kolla på den där ryggan,den ser ju för fan sjuk ut.Tycker att de tappar en hel del 'karaktär' när dom är så där avskalade,ser typ androgyna ut.


peter
 
ping; sa:
Tycker att de tappar en hel del 'karaktär' när dom är så där avskalade,ser typ androgyna ut.

Avskalad? Den är ju helt fullsmockad med grunkor! Värsta MC-jackan med alla dragkedjor.

Fast jag håller med om att den inte alls har samma karaktär som gamla Storen, som man kände igen som en Norröna direkt.
NORRNAST_big.jpg


Men själv gillar jag nog avskalade, androgyna säckar. Även om min Vulcan av folk som analyserar ryggsäcksgenus antagligen är rätt testosterontyngd.
 
I butik?

Någon som sett denna nya rygga i butik än? Skulle komma vecka 15 var det sagt, men de har tydligen leveransproblem.
 
Nu finns den till beskådan på Femmans sport och på Naturkompaniet i GBG. Provade och klämde lite. Verkar vara en vettig säck, men det ver en mycket irriterande detalj som gjorde att den gick bort för min del. I nederänden på axelremmarna viker vadderingen av "inåt" sista 3-4 centimetrarna vilket får till följd att det klämmer mot bröstkorgen = kass! Måste vara en miss från Norrönas sida, gubbarna i butiken upplevde samma sak och skulle kontakta Norröna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ont Norrönas sidofickor? Transportera 3
DavidBerg Norrönas storlekar Transportera 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.