Tvättning av Craft-ställ

Igår söndag var det den stora tvättdagen hemma. Då åkte även mitt Craft-ställ mod. Courier med i tvätten. Efter tvätten var det rester av tvättmedel på stället. Såg nästan skitigare ut efteråt.

Min fråga är om man skall tvätta stället försig eller om man skall ha något speciellt tvättmedel. Tvättade inte med något av "märkes" tvättmedlen.

Tack!
 
Det kan också bli problem om man blandar olika material, tex bomull med syntet, det avsätts bomullsfibrer på syntetmaterialet och det "ser" skitigt ut.
 
Tack för svaren. Låter vettigt att inte ha för mycket i maskinen när man tvättar.

Hur ofta tvättar ni era ställ? Känner att om man hänger ut/upp det så behöver man inte tvätta så ofta... eller är det bara jag som är skitig och luktar svett :)
 
PepperKeenan; sa:
Hur ofta tvättar ni era ställ? Känner att om man hänger ut/upp det så behöver man inte tvätta så ofta... eller är det bara jag som är skitig och luktar svett :)

En snabbsköljning i hanfatet (bara vatten) efter träning fördröjer svettlukten något.

/M
 
PepperKeenan; sa:
Hur ofta tvättar ni era ställ? Känner att om man hänger ut/upp det så behöver man inte tvätta så ofta... eller är det bara jag som är skitig och luktar svett :)

Tvättar mina två träningsunderställ 1 ggr per vecka, då efter 4-6 tuffa träningspass i det. Alltid i minst 60 grader! Skölj upp det mitt i veckan så hålls lukten borta längre. Om man låter de bli för skitiga så tappar de i funktion. Men inte av bara svett...Ren svett luktar inget...

Någon gång då och då kan man tvätta det och kalsongerna i 90 grader som de tål! Blir man garanterat av med bakterierna.

//Patrik
 
PepperKeenan; sa:
Efter tvätten var det rester av tvättmedel på stället.

Låter som ett klassiskt fall av överdosering. Moderna tvättmaskiner är inte alltid så jättebra på att skölja, och om du överdoserar kommer det att finnas olösta tvättmedelsrester som dessutom, tack vare att medlen är koncentrerade och tunga, stannar kvar i maskinen och inte hänger med sköljvattnet.
Risken ökar också om du använder en tvättmedelsbehållare som du lägger i maskinen istället för att hälla tvättmedlet i facket - då löses inte allt tvättmedel på en gång, utan kan frisättas på kläderna under hela tvättprogrammet.
 
Instämmer med föregående inlägg. Tvättbollar är inte alltid så bra som de framställs som i reklamen. Jag har hållit ett öga på tvättresultatet under en tid (å snacka om att ha brist på annat att göra) och i samtliga fall av rester av tvättmedel på kläderna har det varit en tvättboll inblandad. Vi har en riktig fräsare till tvättmaskin, dessutom två stycken - så det är nästan en empirisk undersökning, och de sköljer riktigt bra. Man kan rimligtvis antaga att det är "the evil tvättbolls´" fel.

Stolt forskare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.