Två 17 åringar till treriksröset.

Hej.
Vi planerar att cykla till Treriksröset och tillbaka från Torpshammar (6 mil väster om sundsvall) som vårt projekatbete sommaren 2008.
Våra cykelkunskaper är inte de bästa så därför skulle vi behöva lite tips.
Vi håller på att leta efter cyklar men vi vet inte riktigt vad som passar vårat projekt.
Någon som har några ideer?
Vi vore tacksamma för all hjälp.
 
lite info

Hej. Man kan inte cykla de sista 11 km till Treriksröset, för det är en fjälled sm går över Malla .Ni kan cykla till Kilpisjärvi på den finska sidan älven som går i stort sett längs med vägen ända till Karesuando men vore jag er så skulle jag cykla längs med tornedalen tll Haparanda (mycket vackert) det är ca 50 mil från Treriksröset till Haparanda där finns gott on övernattningsmöjligheter i stugor och på campingplatser, sedan efter Haparanda är det ju inte så rolgt att cykla E4:an men det finns en utmärkt cykelled som cykelfrämjandet märkt ut, Den blir givetvis längre men den är vackare lugnare med trafik. Kör med rejäla cyklar, gärna MTB eller långfärdscyklar så att ni kan ha bra ned packning med. se gärna min sajt
http://www.ant-sut.nu men cykla inte innan midsommar, det är först efter man öppnar maställen osv. Jag vet för jag spang sträckan Trriksröset . Haparanda i början på juni 2001 och en söndag då jag sprang från kl 05.00 till 17.00 mötte jag 11 bilar!!!!! Jag sprang 9 mil och inte en enda afffär öppen men sm tur var så bodde en affärsinnehavare i hust bredvd sn affär så han öpnade för mig som tur var Men ni har ju cylar så ni kan ju bunkra mat och vatten finns läns med hela vägen i älvarna Muonio och Torne älv, bara att sticka ner kåsan. Mycket gtt vatten.

Hoppas ni fick lite hjälp men som sagt på min sajt finns lite mer om cykelturer. Lycka till
Roland Fors
 
Jag och min sambo cyklade från Treriksröset, längs finska gränsen och sedan längs Sveriges kust söderut förra sommaren.
Vi cyklade på varsin standardcykel (Monark Gnist m 21 växlar) och det gick bra. Vi hade aldrig några problem med cyklarna. Inte med något annat heller...

Vill ni ha kartor eller om ni vill veta något mer om vårt vägval eller annat kan ni höra av er på e-post.
 
tack så jättemycket!
nu har vi lite att stå på vad det gäller cyklar.
tycker du att vi ska ha kärra eller cykelväskor, om cyckelväskor hur många rekomenderar du att vi ska ha?

mvh emma och josefin
 
Väskor tycker jag alltid är att föredra :)
Du kan få plats med ganska mycket i 2 stora väskor på vardera sida (vid pakethållarn) och sjävklart en ryggsäck :)
(se till att ha vattenflaskan nära till hands)
 
Nordenberg; sa:
Väskor tycker jag alltid är att föredra :)
Du kan få plats med ganska mycket i 2 stora väskor på vardera sida (vid pakethållarn) och sjävklart en ryggsäck :)
(se till att ha vattenflaskan nära till hands)

Skippa ryggsäcken. Det är ingen höjdare att cykla långt med tung ryggsäck. Skaffa hellre framväskor om det extra utrymmet behövs.

Väskor är klart trevligare än kärra på grund av rullmotståndet.
 
azog; sa:
Nordenberg; sa:
Väskor tycker jag alltid är att föredra :)
Du kan få plats med ganska mycket i 2 stora väskor på vardera sida (vid pakethållarn) och sjävklart en ryggsäck :)
(se till att ha vattenflaskan nära till hands)

Skippa ryggsäcken. Det är ingen höjdare att cykla långt med tung ryggsäck. Skaffa hellre framväskor om det extra utrymmet behövs.

Nå, det är väl inget fel att ha en ryggsäck, bara den inte sitter på ryggen när du cyklar. Tung belastning på ryggen när du sitter ner sliter betydligt mer än när du står upp. Den kan däremot ligga ovanpå cykelväskorna bak.

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Nå, det är väl inget fel att ha en ryggsäck, bara den inte sitter på ryggen när du cyklar. Tung belastning på ryggen när du sitter ner sliter betydligt mer än när du står upp. Den kan däremot ligga ovanpå cykelväskorna bak.

HåkanF

Ja, det förstås. Men som sagt, inte på ryggen iaf. Och om man inte ska göra dagsturer till fots eller liknande så finns det ju smidigare alternativ att ha ovanpå pakethållaren än en ryggsäck med remmar och grejer som har en tendens att leta sig in i hjulet om man inte ser upp.

Ska man göra en del utflykter med annat än cykel på resan så kan det ju vara en bra idé, dock.
 
Tack Tack

Tack för all hjälp.
Tycker ni att man ska ha klick-skor eller vanliga?
Vi funderar också på maten. Vet ni något som funkar bra att ta med sig? :)

/Josefin o Emma
 
Re: Tack Tack

vetlanda; sa:
Tycker ni att man ska ha klick-skor eller vanliga?

Tja, det är väl en smaksak.. Jag hade kört med klick-/SPD-skor, men jag använder å andra sidan det till vardags... Är väldigt skönt att ha när man cyklar tycker jag; mycket mer kraft och styv sula så att man belastar hela fotsulan när man trycker ifrån. Men å andra sidan så om ni inte har några planer på att fortsätta använda dem efter den här turen(?) så är det kanske inte det jag skulle prioritera högst när budgeten ska planeras. Har ni nån tusenlapp över så är det väldigt skönt att ha, dock...

Vi funderar också på maten. Vet ni något som funkar bra att ta med sig? :)

Tja, i kategorin liten-vikt-och-volym så är ju pasta nåt som går att leva på rätt länge... Lämpligen med en massa olika pastasåser och liknande. Men ni bör ju kunna köpa mat rätt ofta, så ni borde väl i stort sett kunna köpa vad ni känner för för dagen..
 
Re: Re: Tack Tack

azog; sa:
Vi funderar också på maten. Vet ni något som funkar bra att ta med sig? :)

Tja, i kategorin liten-vikt-och-volym så är ju pasta nåt som går att leva på rätt länge... Lämpligen med en massa olika pastasåser och liknande. Men ni bör ju kunna köpa mat rätt ofta, så ni borde väl i stort sett kunna köpa vad ni känner för för dagen..


På paddel och cykel-turer brukar jag köra med "sardiner i tomatsås" till pastan, dom där platta, avlånga konservburkarna som man köper i tre-pack på Ica. Fördelen är att det blir en komplett måltid med både sås och fisk i en och samma burk, det tar lite plats och är framförallt billigt och går att få tag på nästan överallt. Till frukost och lunch kör jag med samma meny som i fjällen, dvs gröt respektive blåbärspulversoppa och bröd.

/Björn
 
Hej!

Mina råd:

Använd cyklar som ni har eller era föräldrar har. Man behöver absolut inget avancerat. Man behöver inte en massa dyra grejer för att göra roliga saker.

Ni kan tex köpa billiga cyklerväskor för pakethållarna för ca 99 kr för 2 st på Harald Nyborg eller Biltema. Ta även en ryggsäck (skolryggsäck) och använd den ovanpå cykelväskorna. Ni är två och kan dela på att ha utrustning som tex tält och kök.

Jag använde Harald nyborg väskorna när jag cykla till Kairo i sommras och nordkap förra sommaren så de är av ok kvalité!

Angående skor, ta det ni har hemma, tex flippflopps och jympa skor. Jag cyklar alltid i flippflopps på sommrarna!

Angående mat, ät mycket och njut! Affärer finns längs hela vägen, bara att köpa det man vill! Köp inte en massa onödig dyr frystorkad mat, kostar bara en massa pengar!
[Ändrat av hofterup 2007-03-01 kl 16:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
olofca till trelleborg Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.