Turtips i A-plogsfjällen

Vi är två personer som hade tänkt vandra i Arjeplogsfjällen. Tid för turen 5-6 dagar och vi knatar kanske 2 mil per dag. Vi vill se lite schyssta vyer och kanske gå förbi ett bra fiskevatten. Vi vill gärna återvända till utgångsplatsen utan att gå i samma fotspår... Har ni några fina turer att tipsa om?

/S
 
Nix, har inte varit där, men om du inte får några bra tips här, så rekommenderar jag Grundstens lilla bok om Arjeplogsfjällen. Prisma/STF har gett ut den. Boken har väckt mitt intresse för området.

HåkanF
 
Arjeplogsfjällen

Sildutdalen är enastående fin. Starta i Vuoggatjålme. Ikesjaure och Mavasjaure är fint. Gör några slingor och återvänd till Vuoggatjålme. Eller korsa Silvervägen efter Sildutdalen och återvänd till Vuoggatjålme efter en sväng åt Laisdalen till.
Men Grundsten har allt det där.
Jörgen
 
Jag skidade förra våren från gränsen vid rv95 Guijaure ner till Vouggatjålme och nog kan jag säga att jag gillar området alltid! Även om detta var på vintern så kan jag nog tro att det är minsta lika fint på sommaren! Följer tråden med intresse :)
 
Tillbaka från en mycket fin vandring vecka 32. Kom hem från en veckas skitväder och halvtaskigt fiske i Finnmarksvidda på lördag 6 aug. Tvättade upp lite kläder, packade om och satte mig sen i bilen på söndagmorgon med flickvännen för att vandra 1 vecka.

Utgick från 95:an vid Vuogga och gick till Ruonekjåkka första dan. Gick över Jokken och en bit upp i björkskogen där vi tältade vid en mindre jokk. Cirka 1 mil. Dag 2 gick vi söderut, via en mycket vacker liten dal med tillhörande jokk, till Laisstugan. Cirka 2 mil. Dag 3 längs Laisälven till Verdejaure, men på slutet sneddade vi ner mot de småsjöar som ligger längs leden mot Smuolejokk. Cirka 2 mil det med.

Nästa dag gick vi ungefär 1 mil till Smuolevagge. Näst sista dagen från Smuolevagge till Guijaure, fast vi gick förbi stugan och tältade en bit upp efter leden på andra sidan jokken. Avslutade nästa dag med sista milen tillbaka till bilen.

Mötte några fiskare dag 1, sen dröjde det till Verdejaure innan vi såg människor igen. Tre vandrare i dimman på väg åt motsatt håll som vi. Fast de passerade några hundra meter på sidan om oss, så vi möttes egentligen aldrig. Innan Guijaure mötte vi ett tyskt par och sen återigen några fiskare sista dagen som var på upp på dagstur i de småtjärnar som ligger mellan 95:an och Guijaure.

Hade mycket fint vandringsväder, knappt nåt regn alls förutom på nätterna, men varmt och skönt. Svarta tunga regnmoln förföljde oss ibland, men de hann aldrig ifatt oss :) Hade på tok för mycket mat med oss så säcken var tung första dan ( var nog lite ovan också ;) ) men det löste sig.

Kan rekommendera turen! Arjeplogsfjällen är mycket vackra :)
 
Guijaure med omnejd

Kan bara instämma med föregående att området söder V95 mellen gränsen och Vuoggatjålme är mycket vackert (solnedgång över Guijaure kan vara hur fin som helst) och relativt lättgånget. Har varit där både med helikopter och för fots. Har haft bra fiske i tjärnarna ovanför Guijaure samt där Smuolekjåhko rinner ihop med Ruonekjåhkå dock är jåkkarna känsliga för vattenståndet (som vanligt) Var uppe en kortsväng V32 gick då V95, Guijaure sedan söderut längs Ruonekjåhkå. Tyvärr inget vidare fiske men ger man tjärnarna ngn dag så brukar man kunna lura en och annan röding. Har fiskat i Jurunjaure för länge sedan men då var det jökelvatten där. Fick sedan höra att denna sjö är känslig för detta. Mavas har jag fiskat i på vintern men fick mest mindre Röding.
Lycka till på er tur och rapportera gärna var det blev och hur fisket var.
/Mats Johansson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.