Turskidspaket sökes....!?

Hejsan!

Jag försöker få en bild av utbudet av turskidor innan jag ger mig ut bland butikerna. Hmmm.....inte lätt, turåkning är helt nytt för mig, så jag behöver lite tips för ett vettigt val..... :) (Helst något hyfsat prisvärt också...)

* Skidor: Sett att Fischer har modellerna, E99 tour och E109 tour, även sett Åsnes Sondre(wax), fler ?

* Pjäxor: Vill att pjäxan är ska passa till långsfärdsskridskor, då hittade jag kängor med BC-sula från: Lunghags(x-pro), Alpina(BC1550 el. 1600), Fischer (BCX 6), fler ?

* Binding: BC-typ av nåt märke....(pjäxmärket styr väl ?)

* Stavar: ingen aning !?

- Har jag missat något speciellt märke/modell eller är det någon av ovanstående som jag kan räkna bort ?

- Övrigt, vad bör jag tänka på vid köp ?

Mvh
Johan
 
Prioitering

Vad är viktigast för dig? Goda längdlöpningsegenskaper dvs relativt böjlig sula/bindning för vägvinnande diagonalsteg samt lite smalare skidor eller god funktion nedför med telemarkteknik dvs torsionsstyv sko/bindning och svängvänlig skida?

Jag har gamla och 2,10 meter långa Fischer Europa 99 skidor där jag haft både Rottefellabindningar med passande skor och numera Salomons BC-bindningar med Alfa Skarvet skor.

Det jag vann med pjäx och bindingsbytet var bättre diagonalsteg och bättre åkbarhet på platten men jag märkte också att skidorna är för kursstabila för att passa för telemarksvängar med den relativt torsionssvaga bindningen när man böjer framfoten på bakskidan.

Parallellsvängar går bättre då bindningen styr bra med hälen nere.

Funderar på att byta till kortare skidor och mer svängvänliga Europa BCX 109. Har flera kamrater som är mycket nöjda med den skidan som allround både med Rottefella och BC-biningar. Nyare modeller av E99 är också ett alternativ då de har mer midja en älödre E99.

Finns en del äldre trådar med samma frågeställning.

Thure
 
Skall man inte vara lite försiktig rent generellt med telissvängar och BC-bindningar/pjäxor? Har hört om folk som har dragit loss pinnen, svårt att laga.
109an verkar trevlig men går nog inte ner i pistade spår (?) om man av någon anledning vill åka i sådana.
Alpina BC 1550 är inte så vattentålig, jag kör med Crispi Stetind i läder och med Gore-Tex, mycket nöjd men den är ganska mycket dyrare än en Alpina BC 1550.

-Palle
 
Re: Prioitering

Goda längdåkningsegenskaper är viktigast för mig, då får telemarkegenskaperna komma i andra hand helt klart. Därmed borde BC passa mig väl....

* Hur pass kritiskt är det med skidlängden ? Jag är 180cm, vikt 78kg (+ 15-20kg packning i ryggsäcken)

Fischers skidor verkar vara allmänt omtyckta, kikat på
http://www.fischer-ski.com/en/
-Vilken modell är att föredra för ospårad turåkning i blandad terräng ?

E99 TOUR
E99 CROWN
E109 TOUR
E109 CROWN
Europa BCX 109 (hittar ej ?)

Förresten....Bc bindning på långfärdsskridskor, är alla av löshälsmodell ?

/Johan
 
Re: Re: Prioitering

johan5588; sa:
-Vilken modell är att föredra för ospårad turåkning i blandad terräng ?

E99 TOUR
E99 CROWN
E109 TOUR
E109 CROWN
Europa BCX 109 (hittar ej ?)

/Johan


TOUR är vallningsbara och CROWN är vallningsfria skidor. Åsikterna om detta kan man ju träta i evighet om. Jag vill ha vallningsbara för dess överlägsna glid och för jag inte tycker att vallning är ett problem.

Jag har ett par E99 tour. Men även ett par Åsnes Rago skulle jag kunna tänka mig.

Sen kan man ju fråga sig om du vill ha stålkant eller inte. Skall du ha dem i fjällen och har tänkt ta dig ner för brantare backar så är stålkant att föredra. Men tänk på att det gör skidan tyngre och inte lika kul att t.ex. åka på sjö och havsisar. Jag använder bara mina turskidor i fjällen. På skoterspår, skare och isar blir det ett par billiga skejtskidor. I skogen fungerar turskidorna hyffsat men ett par bredare och längre hade ju förstås varit bättre.

Skall du gå flerdagarsturer i fjällen vill man ju ha en rymligare pjäxa. Jag har bytt till BC bindningar och valde Alpina BC1600 då det fanns mer plats för sockar och lädret verkar stå emot väta bättre än på BC1550.

Angående stavar så föredrar jag ett par av aluminium och med lädertruga. Handtagen skall vara anpassade för längdåkning och inte utförsåkning.

Teleskopstavar är överskattat tycker jag. Speciellt om man inte har tänkt åka telemark.
Jag har ett par Komperdell XC-mountain.

Lycka till!
/Jonas U
 
Re: Re: Prioitering

johan5588; sa:
E99 TOUR
E99 CROWN
E109 TOUR
E109 CROWN
Europa BCX 109 (hittar ej ?)

Av Fischers skidor med din kravbild hade jag köpt E99 TOUR, men som sagt det är det där med vallning...

Förresten....Bc bindning på långfärdsskridskor, är alla av löshälsmodell ?

I princip ja, går dock ofta att mecka ihop någon form av glappbegränsare om man tycker det är trist med för lös häl, se långfärdsskridskoforumet för mer info.

-Palle
 
Re: Re: Prioitering

johan5588; sa:
Europa BCX 109 (hittar ej ?)
/Johan

Tydligen är alla E99 och E109 märkta BCX numera.

Beträffande längden så torde 2,10 vara rätt bra för dig om du väljer E99.

Personligen föredrar jag vallningsfria för flerdagsfjällturer med packning.

Däremot bredare telemarksskidor med hudar för toppbestigningar.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.