Turist- & friluftsminister - när får vi det, Göran?

Det är dags att inrätta en ministerpost för denna viktiga samhällssektor. Det är dags att ta ett omtag på alla de olika utbildningar som finns inom upplevelseindustrin, och skapa en högre nivå (läs högskola/universitet).
Det är dags att satsa mer på reklam & info till utländska besökare, idag ligger vi sist i den ligan också (jmf med övriga nordiska länder).

Det är dags att ta turismen på allvar.
/Benny "Bergschrund" Borgh/
 
Behöver vi låta våran natur exploateras mer?

Behöver vi fler Tyskar i fjällen?

Behöver vi fler skoterleder?

Behöver vi mer söndercyklad natur?

Troligtvis inte.. Att våra politiker intresserar sig mer för förnyelsebar turism och annat är nog inte en dum tanke men att fylla naturen med Tyskar känns inte så lockande..
 
Instämmer med Patric...... Kolla in tråden om toppstugorna.....Det är det som händer med för mycke turister...

/P.D
 
FJS90/91; sa:
Behöver vi låta våran natur exploateras mer?
Troligtvis inte.. Att våra politiker intresserar sig mer för förnyelsebar turism och annat är nog inte en dum tanke men att fylla naturen med Tyskar känns inte så lockande..
P.D; sa:
Instämmer med Patric...... Kolla in tråden om toppstugorna.....Det är det som händer med för mycke turister...
Alla som inte är bosfasta i fjällen eller har sin huvudskaliga sysselsättning inom området är turister om vi så heter Broman, Dahl, Jatko eller Jägermaister. Det kanske är en genuin blågul bajskorv som ligger i toppstugan? Men vem är Benny Borgh som driver denna avgiftsdebatt med flera inlägg? Är ha en turist eller en blivande företagare med ambitioner? // Roland
 
walk_alone; sa:
Alla som inte är bosfasta i fjällen eller har sin huvudskaliga sysselsättning inom området är turister om vi så heter Broman, Dahl, Jatko eller Jägermaister. Det kanske är en genuin blågul bajskorv som ligger i toppstugan? Men vem är Benny Borgh som driver denna avgiftsdebatt med flera inlägg? Är ha en turist eller en blivande företagare med ambitioner? // Roland

nu var ju du redig!

det e klart att bajjen kan vara blågul men en sak skall du veta, det går att bedriva frilufsande på fler ställen än i fjällen. MAO i bland e man turist och i bland inte, det jag e ute efter är att inte överexploatera natruren(inte bara fjällen) med en massa EXTRA turism..

;)
 
FJS90/91; sa:
det e klart att bajjen kan vara blågul men en sak skall du veta, det går att bedriva frilufsande på fler ställen än i fjällen. MAO i bland e man turist och i bland inte, det jag e ute efter är att inte överexploatera natruren(inte bara fjällen) med en massa EXTRA turism..
Att det blev fjällen berodde bara på den ej nämnda bajskorven! Visst finns det turister överallt och det är därför jag inte ger mig ut här i södern för då är jag mer turist än jag är i fjällen fastän jag bor härnere? Mycket märkligt och svårt att förklara.
Men visst, överexploateringsdebatten har pågått så länge jag minns och i motsatt vågskål vägs den euro och dollar som kommer in i de svenska kassakistorna. Men vi skall inte bara tala om Hans och Gretas kängorn utan även om genuina svenska Lundhagskängor som sliter ner blommorna i skogen. Vi är ju alla Europeer?
- Framför mig marscherar Europa, bakom mig marscherar Europa och I MIG MARCHERAR EUROPA! // Roland
 
bennyborgh; sa:
Det är dags att satsa mer på reklam & info till utländska besökare, idag ligger vi sist i den ligan också (jmf med övriga nordiska länder).

Det är dags att ta turismen på allvar.
/Benny "Bergschrund" Borgh/

En bra början för att fâ riktig fart pâ fjällturismen är ju den av "Bergschrund" föreslagna avgiftsbeläggningen av den svenska naturen, med "gates" och allt! Högteknologi! Sânt lockar!

(varför svarar man alltid pà den här typen av inlägg?)



Mvh / Mats
 
snedvridet, men ændå

Tråden verkar mer handla om øverexploatering av vår natur æn om en turistminister. Det spelar ingen roll, det ær ett intressantare æmne...

Det hær med utlændska turister mærks vældigt mycket i skåne. Jag vet inte hur många gånger jag har stått och skrikit "Danskjævlar!!" på skåneleden. Skåneleden anvænds flitigt av våra Danska grannar. Tyværr ær det ingen som har informerat dem om vad som gæller i fråga om vandringskultur, allemansrætt och så vidare. Danskarna tror på allvar att den som kommer fram først till vindskyddet æven får styra och bestæmma dær. Typ: "vi var først, ni får sova i skogen"

Vad gæller øverexploaterad natur ær det bara till att ge sig neråt Europa och se frukterna av en effektiv marknadsføring. Jag tror knappast vi vill ha samma sak hær.

Just nu ær det trendigt att vara frilufsare, vi får væl hoppas att trenden vænder och att skitgrisarna stannar kvar i storstæderna...

/Jakob
 
Hár i de spanska bergen skiljer man pà folk som är "seriösa nature-lovers" och pà Domingueros ("söndags-âkare").

De förstnämda finns det ocksà flockvis av (bâde lokala invànare som mángder av tyskar, engelsmän, en och annan blàgul turist etc) men de varken stör eller skrápar ned i námnvärd grad.

Pà helgerna slàr det dock om: dà kommer familjerna i sina bilar, slâr upp sina grillar coh táltstolar, lâter botan gà runt etc etc. Det blir smockat och högljutt pà fjállet, och ganska skräpigt.

Dock som sagt, trots massifiering av frilufts-turismen màste man ändà sága att sà lánge det ár mer eller mindre seriöst frilufts-intresserat folk som är ute, sà är det jámföreselvis OK.

Note: En Dominguero ár áven (eller framför allt) en sàdan làngsam typ med keps som om söndagarna i all frid luftar bilen + familj, helt obekymrad om de oándliga bilköer han skapar.

mvh / mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...