Turer kring Pårte i Sarek

Hej!

Vi är tre personer som tänker oss att göra några toppar/turer i Pårtemassivet med nära omnejd i början av augusti.

Vi tror oss vilja ha ett basläger i Ö/SÖ delarna av Luohttolahko. Jag har läst Grundstens lilla bok om Sarek samt artikel på Utidan. De var inte helt uttömmande. Vi har i dagsläget bara ett konkret turförslag.

Vi har med oss rep och säkringar för klippa samt några isskruvar. Klipprepor av grad 4 passar oss väl. Ispassager förmodligen inte brantare än 45 grader.

* Vilka svårigheter möter jag på angivet turförslag?
* Finns det smarta vägval som gör turen bättre?
* Förslag på andra turer mottages med varm hand.

Turförslag 1
Start på Luohttolahko. Upp till passpunkt SV om Lullihatjåhkko. Sedan kammen åt SV över topparna 1846, 2002 och 1951. Vidare över till Saitaris. Ned för glaciärer V om Saitaris och hem. Eller ned via toppen 1871.

Avstickare till Lullihatjåhkko 1940 och Pårte 2005 om tid medges.


Med vänlig hälsning

/Örjan
 
Ingen som friklättrat Himlastegen (:cool: i Tunaberg (har sett bild i nya sörmlandsföraren) behöver bekymra sig för svårigheter på den rutt du nämner. :)

Mina iofs gamla källor (bl.a. fjällklubbens årsbok 1960-61) säger att NV-kammen på Tvillingryggens mellantopp (1870) inte är gången. Men är det svårigheter på den korta kammen kan man antagligen gå runt. Övriga delar av rutten är gjorda förr, och kruxen torde hålla sig under grad 5.
 
Tack!

Hej Ingemar!

Jag hade visst missat Peter Asks inlägg som du tipsade om. Tack för det.

Även tack för ditt värmande smicker. Jag tycker att grad 4 brukar vara lagom i fjällen. Det är alltid jag som leder i sällskapet. När jag står 5-6 meter över senste säkringen och ordentligt med luft under fötterna samt med halvlös klippa att hålla i brukar jag inte vara så särskilt stöddig.

Med vänlig hälsning

/Örjan
 
Några kommentarer till turförslag 1

Upp till passet SV om Lullihatjåkkå är inga problem, sedan är NV-toppen på Tvillingryggen den första topp ni får ta er an. Upp är nog lugnt men på kammen mot sydost finns en rejäl hammare, slät och bullig och enligt min minnesbild mer eller mindre lodrät. Här är det nog firning som gäller.

Nästa krux är Palkattjåkkås nordkam. Den är lång, ganska vass och men en eller två hammare på. Vet inte riktigt hur den ser ut sommartid, men jag tror inte att den är så svår.

Efter Palkattjåkkå kommer den lilla toppen Lill-palkat. Den syns knappt på kartan (ligger precis NO om Palkatpakte (1951)), men är brant och vass. Den startar med "vykortshaket" (vet inte om det har ett officiellt namn, men jag har döpt det så eftersom det syns så tydligt på ett berömt vykort). Det är nog 15-20 m djupt och svårklättrat. Viss möjlighet att gå runt finns. Sedan är toppkammen smal och luftig.

Nordostkammen upp på Palkatpakte (1951) är också en klätterkam, men nog inte speciellt svår.

Här slutar min erfarenhet, har tyvärr inte bestigit Saitaris. Ostkammen är "normalvägen" upp, och jag tror att den bjuder på viss lättare klättring. Nedstigningen åt väster kan bli en rysare, om ni har sett foton på Saitaris förstår ni nog vad jag menar.

Har tyvärr ingen serveplats för foton för tillfället, annars har jag några som kanske kan vara till nytta.

Peter
 
Riktning?

Hej Peter!

Tack för ditt svar.
Det var ungefär den infon som jag kände att jag behövde.
Övriga turer under kommande strapatser får ge sig efter den första då vi kan reka nya möjligheter.

Två små frågor till.
1. I vilken riktning bedömmer du kammen vara mest farbar?
Jag tänker att jag vill ha så få och enkla firningar som möjligt.

2. Du skriver att du rekommenderar pitonger. Är det endast för vinterbruk? Är klippan väldigt kompakt? Jag har på tidigare turer I Keb och Sarek alltid klarat att hitta något naturligt att fira av i. T.ex. Sprickor att kila fast stenar i, tubband med knutar i smalare sprickor eller stadiga block.


Med vänlig hälsning

/Örjan
 
Det håll du beskriver är nog bäst. Då får man uppför på de längre klätterkammarna, och kan fira nerför hammaren på Tvillingryggen. Vid "Vykortshaket" vet jag faktiskt inte riktigt vilket håll som är bäst, samma sak på Saitaris om ni planerar en travers där.

Har jag skrivit något om pitonger? Vi använde det när vi var där (svårare att hitta klippformationer på vintern), men klippan är ungefär densamma som i övriga fjällen. Brukar du klara dig utan bultar så gör du förmodligen det här också.
 

Bilagor

Testade just den nya funktionen att bifoga bilder. Fotot i inlägget ovan är ett inscannat vykort (fotograf okänd) som gav oss en viss inspration när vi skulle till Pårte 1996.

Det föreställer de centrala delarna av Pårtemassivet från väster (från Louttolako). Från vänster syns Palkattjåkkås långa nordkam, Palkattjåkkå, Palkattjåkkås västra skuldra (med den spännande kammen upp från väster). Sedan "Vykortshaket", Lill-Palkat och Palkat-pakte (1951). Pårtetjåkkå (i bakgrunden) och Saitaristjåkkå.
 

Liknande trådar