Tunn jacka

Hej hej! Jag är på jakt efter en jacka för max 300 kronor, som jag kan ha till vardags när det är för varmt ute för fleecejacka. T.ex. sen vår/tidig höst och kanske svala sommarkvällar. Jag söker efter en slags vindjacka/löparjacka eller liknande. Gärna vattenavvisande (men ej ett krav och ej regnjacka).

Någon som kan ge mig tips? :)
 
Jag har en billig och lätt vindjacka från itab (http://idefixteko.se/) men de tycks inte ha den kvar längre. Jag gav 150kr för den på rea, har för mig att den väger runt 150g och den har bra dragkedjor från YKK.

Den låga vikten (och komprimerbarheten) gör att jag ofta har den med mig, även om jag inte har den på mig. I mitt tycke helt perfekt till det du beskriver (men jag har också använt den mitt i vintern med ett par lager under).

Jag har dragit på den vid regnskurar, i brist på annat, och även om det sipprar igenom så gör den på en tiominuters promenad i hällregn skillnaden på genomsur och fläckvis blöt.

Nu var det kanske ett dåligt tips eftersom den inte tycks gå att få tag på, men det borde ju gå att hitta något liknande :)

Tre saker att titta efter, tycker jag, är:
1: bra dragkedjor, dåliga sådana är aldrig kul
2: justerbar runt handled, midja och hals/huvud
3: komprimerbar, gärna i egen ficka, på sommaren åker den av och på ofta
(4: gärna lite bylsigare passform, så funkar den året runt!)
 
Men blir den inte varm? :/ det står att den är fleecefodrad och jag är ju alltså ute efter en jacka som jag kan ha när det är för varmt för fleecejacka (för en sådan har jag redan men tycker oftast den är för varm)

Det där med fleece har jag inte tänkt på, det är nog mer som en lite luddig beläggning på softshelltygets avigsida. Kan titta när jag kommer hem. Men den är inte lika varm som en fleecejacka tycker jag. Bortsett från att den är relativt vindtät, det kan ju i vissa fall göra att den upplevs varmare än vad en fleecejacka skulle gjort. Jaja, det finns garanterat bättre jackor, men jag använder min ganska flitigt och är nöjd.
 
Det där med fleece har jag inte tänkt på, det är nog mer som en lite luddig beläggning på softshelltygets avigsida. Kan titta när jag kommer hem. Men den är inte lika varm som en fleecejacka tycker jag. Bortsett från att den är relativt vindtät, det kan ju i vissa fall göra att den upplevs varmare än vad en fleecejacka skulle gjort. Jaja, det finns garanterat bättre jackor, men jag använder min ganska flitigt och är nöjd.

Jaha okej, jag förstår :)
Jo, men jag har kikat på några softshelljackor, samt några vindjackor och löparjackor, så ditt tips var inte dåligt alls faktiskt snarare tvärtom :) Ska på Jula i helgen så jag får kolla om de har någon i min storlek (såg att det är en utgående produkt). Men fortsätter leta jackor online tills dess.. :) Tack!
 
Jag har en jacka som heter Dobsom Green line - den kostar 349 som billigast enligt prisjakt

Den är väldigt tunn och ganska lätt och ger lite vindskydd. Väger ungefär 300 gram. Den har bra ventilation och sånt, så den borde funka som det där lilla extra du söker till sommarkvällar.

Sen har Dobsom också en modell som heter R90 som man drar över huvudet, också tunn, kostar bara 129 kronor på Cdon : http://cdon.se/sport-och-fritid/dobsom/dobsom-r-90-superlight-man-p25623851-3235732
 
Tyvärr passade inte jackan från jula :-/

Men jag hittade ett set på intersport med regnjacka+byxa för 500 och ett set på stadium med löparjacka+byxa för 500. Ska kolla närmare på det..

Vill ha en vind- och vattentät alternativt vind- och vattenavvisande jacka, men vill inte att den ska se ut som en "typisk" regnjacka utan jag vill att den ska passa in i vardagen :)
 
Ok ja då har du kännt på den så jag behöver inte rapportera att den inte är fleecefodrad.
Synd att den inte passade. Lyxka till i det fortsatta sökandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
Janne harr Tunn Jacka Kläder 17
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
Moga Seglarstövlar tunn sula? Kläder 7
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Alvide coolmax vs tunn ullstrumpa Kläder 7
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
srpp tunn och enkel softshellsbyxa? Kläder 16
bigfish Tunn GoreTexjacka? Kläder 15
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.