Triviafråga, gasförbrukning

Paddeltur, god middag, vin och under avnjutande av kaffe och avec glider vi in på följande triviadiskussion avseende gasförbrukning. Exakt den typ av diskussion som spårar ur i alltmer teoretiska resonemang och som väcker den lilla besserwissern och hemmavetenskaparen i en friluftsnörd.

Så till själva problemformuleringen. Vi är två matlag. Båda ska laga exakt samma mängd mat på samma typ av gaskök. Matlag 1 kör taktiken att alltid brassa på med full effekt tills maten är klar/varm (glöm för ett ögonblick vidbränningseffekten). Matlag 2 kör lite försiktigare, drar på med enbart, låt oss säga, 60% effekt tills maten är varm/klar.

Vilket matlags gasflaska kommer att ta slut fortast? D.v.s. poängen med diskussionen är helt enkelt - vilket är det mest ekonomiska sättet att laga/värma upp sin mat. Full effekt och kort tid eller lägre effekt och längre tid?

/Rickard - som satsade sina pengar på matlag 2





/Rickard
 
Matlag 3 kommer att ha bränsle kvar när både matlag 1 och 2 har slut på sitt, dvs. full effekt tills det kokat upp, därefter ner på minsta möjliga sparlåga. Tror jag:)

Raskesven
 
Mellan matlag 1 och matlag 2 satsar jag dock också mina pengar på matlag 2, dvs. matlag 1 som brassar på för full effekt i 8 minuter för att koka makaroner gör av med mer bränsle än matlag 2, trots att det går lite snabbare för matlag 1 att nå kokpunkten.

Raskesven
 
Matlag 2. Full effekt så förlorar du det lilla sista bränslet. Jämför med en motor, ger du full gas förbrukas mer bränsle jämfört med effekten den ger procentuellt.

Dock kommer kylning från omgivande luft in, borde vara minmalt med lock, men större förlust ju mer tid som går.

// Jocke
 
Matlag 2 vinner, borde göra så eftersom mer gas slinker förbi grytan oförbränd för lag1. Däremot kan vi föreställa oss lag 3, som efter att ha läst denna tråd alltid försöker koka sitt vatten på mikro-sparlåga. De kommer i stället att ha stor gasförbrukning eftersom grytan kontinuerligt kyls av omgivningen, så att deras lilla fislåga "aldrig" får vattnet kokande.

Håll grytan sjudande!
 
Det borde vara omfattningen av värmeförlusterna som avgör här. Dvs hur mycket gas som förbrukas utan att värma käket. Vinden påverkar detta mycket. Min tro är att om man har ett bra vindskydd som håller värmen på gaslågan på plats längre runt kitteln så kan man brassa på mer utan att elda för kråkorna.

Gissningsvis finns det någon punkt där det rent fysikaliskt inte är möjligt för vattnet att ta upp värmen tillräckligt snabbt. Om man sätter en svetslåga under kitteln så bränner den nog hål på kitteln snabbare än den förmår få vattnet att koka.

Någon som faktiskt vet eller kan räkna på detta?

Jörgen

PS. Erfarenhetsmässigt känns det som om man inte får särskilt mycket mer låga när man vrider från 3/4 till helt öppet spjäll. Men det kan ju vara ett felaktigt intryck.
 
Isolering

Denna tråds slutsats blir att man behövert ha en uppvärmning som är så hög att den värmer fortare än det kyler, men inte för fort för då blir det efektivitetsförluster.

Och det leder till nästa steg: Om man har någon form av isolering på grytan så lär man spara massor med bränsle. Jag har funderat på det de sensate dagarna. Jag skulle vilja klä min trangiapottas ytterväggar med en strumpa av isolerande eldfast material, ca 5 mm tjockt, för att hålla värmen inne. Vad finns det för roliga material? Jag tänker mig något eldfast fibermaterial, eller något med flera lager tunn alumineumfolie. Några ideer?
 
Om isolering

Tänkt dig för nu. Visst är det rätt i teorin att minimera förlusterna från kärlet MEN risken är att du också minskar möjligheten att värma upp kärlet med de varma gaserna från lågan. Större delen av kärlväggen utgör "värmeupptagare" på ett vanligt Trangiakärl. Annat är det med Jetboil som har en "värmeväxlare" nedtill och inte nyttjar kärlväggen för värmeupptagning. Då kan man isolera yttersidan.

Potcosy däremot fungerar men då stänger du av köket, ställer ned kärlet i en isolergryta och låter det stå och dra istället för att småputtra på köket. Sparar mycket bränsle och är vikteffektivt. Mina är hemmagjorda av liggunderlag och silvertejp.
 

avslutad210712

Gäst
Kokade fisk genom att köra på hög effekt tills vattnet kokade, sen tog jag av kastrullen och placerade den i lä i tältets absid, väntade 20 minuter och sen var fisken färdigkokt.

Gör på samma sätt med makaroner dvs kokar upp och låter sedan stå utan extra värmetillförsel och det fungerar perfekt men man får såklart se till att ställa kastrullen vindskyddat.

Det enda som jag egentligen tillför lite extra värme efter uppkoket är havregrynsgröten även om jag med gott resultat testat ovanstående sätt på den också. Tycker dock att gröten blir "slätare" om man tillför lite extra värme och nej jag har inte kört havregrynen i mixer men det gör jag nog till nästa vandring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.