Trimma Primuskök, UL eller brandfarlig idioti?

Min sambos styvfar har gett oss ett Primuskök, inte helt olikt det Hedenhös lagade mammut på. Konstruktionen består av en järnring med två järnband upp till brännaren. Gasflaskan träs igenom järnringen och skruvas fast i brännaren. Köket vilar alltså inte på gasflaskans botten utan på den förutnämnda järnringen. Nu undrar jag om ni tror det går att såga av allt järnjox för att banta köket. Bifogar två nytagna blder, en av fästet till gasen samt av hela köket. Spekulera på...
 

Bilagor

  • Nya bilder 006.jpg
    Nya bilder 006.jpg
    20.6 KB · Visningar: 669
  • Nya bilder 005.jpg
    Nya bilder 005.jpg
    21.3 KB · Visningar: 677
Detta kök ingår i min samling
primus_2241.jpg


och är en lättviktare jämfört med ”tandemversionen” som är full med onödig järnskrot.

primus_2222.jpg



p.g.a. platsbrist har jag inte längre gasolköken i ”fina hyllan” utan undanstoppade i någon låda så jag kan inte kolla om gängan är samma som till dagens gasolflaskor. Finns det inte gasolflaskor att köpa så är ”trimningsprojektet” tämligen meningslöst.


Per Brune
 
Nej jag tycker inte att ni skall fördärva ett musialt kök pga snålhet. Ställ det som extrakök hemma vid nästa längre elavbrott, för det kommer! 450g gasflaska passar.
Modernare toppmonterade kök har en klump som passar mot flaskan och de är vida lättare. Ett MSR Pocket Rocket kostar under 400 och ger mycket värme till låg vikt. Då går det att köra med mindre flaskor som gör hela anrättningen än lättare. Alla kök kräver ly och lä. Antingen tar ni med er vindskydd eller oxså är ni fiffiga.
//J
 
Ännu billigare kök finns ju numera på Biltema, och vid en första anblick ser de helt OK ut, så jag håller med om att det är tveksamt att modifiera det äldre köket.
 
Som det skrevs innan, moderna kök har en klack som vilar mot flaskan, altså mot den metallring som sitter runt gängan. Om du sågar av metallen (och om ditt kök saknar "klacken") kommer alltså all vikt att hamna direkt på flaskans gänga. Inte bra.
 
Som det skrevs innan, moderna kök har en klack som vilar mot flaskan, altså mot den metallring som sitter runt gängan. Om du sågar av metallen (och om ditt kök saknar "klacken") kommer alltså all vikt att hamna direkt på flaskans gänga. Inte bra.

Det var det här svaret jag (inte) ville ha. Visst har ni rätt, det är brandfarlig idioti. Det blir en PocketRocket...

Ps Per, det är precis det köket vi fick, med kartong och flaska. Ds
 
Senast ändrad:
Ingen problemer her, skru frahverandre brenneren, ta bort det gule, skru sammen. Ikke bruk tunge kjeler, alt er ok, og prosessen kan kan gjøres baklengs, og du har ditt gamle køk ok. Bruk kun vide gas bokser.

dsk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.