Transport till Nordkap

Jag funderar på att bege mig norrut till vintern och undrar om någon har något bra tips (läs: billigt) på hur man tar sig till Nordkap? Med SJ kommer jag bara till Kiruna, Abisko eller Narvik, och Veolias (norskt bussbolag) priser är fullständigt sinnessjuka. Någon som vet om något svenskt bussbolag opererar där uppe, eller känner till något åkeri som någorlunda regelbundet kör i de trakterna?
 
Hmm..

har inte nåt bra svar egentligen, men om du har tid så kanske Hurtigruten, utan hytt, kan vara ett alternativ på vintern (skal vara billigare då om jag förstått rätt). Kan hända det inte blir så mycket dyrare än buss.. och då får du potentiellt sett fantastisk sightseeing med på köpet :) Plus mer bekvämlighet.
 
Fair point :) Men ja, jag tänkte börja cykla därifrån.

Tack för tipset Niklas, jag ska undersöka det närmare. Vände i dörren när jag såg deras turpriser men det kanske finns alternativ. Borde vidare vara lätt att ta sig till Tromsö från Narvik.
 
Hittade lite info här: http://www.svd.se/resor/reseexperten/vacker-tagresa-i-norr_3204723.svd

När jag tog bussen från Narvik till Tromsö fick jag övernatta på en parkbänk vid bussterminalen. Stationshuset i Narvik stängde rätt tidigt och väntrummet på bussterminalen var stängt. Det kanske blir lite kallt vintertid så ett tips är att kolla hur bussarna går och eventuella möjligheter att sova inomhus. Eftersom det mesta verkar vara så förbannat dyrt i Norge kanske det lönar sig att ta Hurtigruten och slippa bussbyten.
 
Ang cykel på tåg till Nordkap

Jag funderar på att bege mig norrut till vintern och undrar om någon har något bra tips (läs: billigt) på hur man tar sig till Nordkap? Med SJ kommer jag bara till Kiruna, Abisko eller Narvik, och Veolias (norskt bussbolag) priser är fullständigt sinnessjuka. Någon som vet om något svenskt bussbolag opererar där uppe, eller känner till något åkeri som någorlunda regelbundet kör i de trakterna?

Vi tog cyklarna på tåget till Kiruna och cyklade sedan till Nordkapp. Därefter blev det Hurtigrutten ner till Harstad och cykling ner till Lofotenöarnas södra spets, båt över till Bodö och kustvägen ner till Mo i Rana, där efter solocykling hem till Tokholm.

Packade min mtb-touring och polarens trekkinghoj i två platta paket. Använde plastsäckar med rörisolering+papp på utsatta ställen, buntband samt mängder av packtejp.

Framgaffel med hjul, skärm och frampakethållare färdigmonterade i ett och ramen med bakvxl, sadelstolpe, styrstam, höger vevarm och vänster pedal avmonterade i det andra paketet.

Blev mycket att bära till station men cyklarna gick utan problem in i utrymmet mellan golv och soffa i liggkupén. Har tidigare rest så här med både buss och flyg så du har nog inga problem med de norska bussbolagen.
 
Har varit borta ett tag men vill nu ta tillfället i akt att tacka för er feedback. Tåg till Kiruna och hoj därifrån känns rimligast och det är väl så det får bli. Har dock gott om tid att fundera på den saken. Pga visst ansvarskännande för jobbet (hua) är avresedatumet framflyttat till nästa sommar, sedan kan jag med gott samvete ta ledigt ett år :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
Everard Sthlm - Polen - transport av en cykel Långcykling 0
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
Hinka Nordkap-transport Långcykling 4
lappelill Transport av cykel Långcykling 6
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.