Trangia HA

En sen kväll efter ett glas vin drabbades jag av en nostalgivåg och köpte ett Trangia. Jag minns lyckan när jag för 20 år sedan slängde brännare och vindskydd till mitt jägarkök när den första Pocketrocket-brännaren inhandlades. Så jag vet inte vad som kom över mig nu när jag köpte ett Trangia, men jag skyller på vinet.

Hursomhelst...

Jag köpte 25´an med HA kastrullerna och använder det till dagsturer och enstaka övernattningar med både t-röd och gas. Det jag märker är att beläggningen/färgen rispas bort på många ställen där jag använder min tamåj. Är det fler som märkt det. Är anodiseringen en ytbehandling?

Jag gillar inte köksprylar med beläggning rent generellt och vill inte rispa sönder kastrullerna bara för att jag kör ner en metallvisp.
 
Jag gillar inte köksprylar med beläggning rent generellt och vill inte rispa sönder kastrullerna bara för att jag kör ner en metallvisp.

Jag håller med, men det är nog så att även en obehandlad gryta i aluminium kommer att rispas av en visp i ett hårdare material. Grytan i Duossal har insida i stål och borde tåla en hel del. Den är dock väsentligt tyngre än aluminiumgrytan. Jag har i efterhand kompletterat mina kök med en gryta i Duossal av anledningen du nämner.
 
Jo, repor blir det alltid. Men jag gillar inte när en mörk yta repas och metallen under kommer fram. Det påminner för mycket om gamla repade teflonbeläggningar som lossnat och käkats upp tillsammans med maten.

Jag får använda trä- och plastgrejer i kastrullerna och se hur de klarar sig framöver. Jag blev bara förvånad över hur lätt och hur snabbt de började repas.
 
Visst är det en typ av ytbehandling, men det är ju inte en beläggning som non-stick.

Anodisering är en process där man bildar ett ganska tjockt lager aluminiumoxid på aluminiumet.
Det sker helt naturligt också, men blir inte lika tjockt och hårt.

Om du rispar igenom detta så får du fram ren aluminium. Ganska omgående börjar den rena metallen oxideras igen.

Vill man ha repfria grytor så använder man redskap som inte repar, eller så köper man rostfritt eller något annat som inte repas så lätt.
 
Jag håller med, men det är nog så att även en obehandlad gryta i aluminium kommer att rispas av en visp i ett hårdare material. Grytan i Duossal har insida i stål och borde tåla en hel del. Den är dock väsentligt tyngre än aluminiumgrytan. Jag har i efterhand kompletterat mina kök med en gryta i Duossal av anledningen du nämner.

Duossal verkar vettigt. Inser att jag borde googlat runt lite mer innan jag shoppade, jag skyller på vinet;)

Vikten spelar ingen roll. På de längre turerna har jag titan och lite annat beroende på vad jag ska laga.

Trangiat är för kortare lyxturer när jag känner för att pyssla i förläggningen och känna den nostalgiska doften från t-röd. Då går det fort att bli en 19-årig infanterist igen. Fast nu fylls grytorna av annat än det tveksamma innehållet i guldburkarna.

Ha det gott!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.