Träning inför expedition!

Här tänkte jag att folket på utsidan kunde skriva ned lite om hur deras träning ser ut inför en expedition/äventyrsresa. Berätta hur ni tänker när ni lägger upp ett träningsprogram. Sticker ni bara ut och springer och gymmar några dagar i veckan eller specialtränar ni. Berätta även vilken typ av expedition el liknande som ni tränat/tränar inför.
Skoj att se hur det kan variera mellan olika områden och personer.

Anledningen att jag lägger denna fråga här är att jag tycker att träningen inför en expedition ingår i hela kitet. Ingen lyckad expedition utan träning. Låt höra nu vad ni har att säga och behöver jag påpeka att det inte behöver vara en expedition att korsa antarktis eller bestiga K2.
 
Jag gick till jobbet 4 dagar i veckan med 20kg rygga i början. I slutet gick jag med minst 30 och ibland 40kg.
3.5 timme/dag. Sen lite styrketräning på det.
Funkade ganska bra men det var inte speciellt roligt.
 
Rent allmänt tror jag det bästa upplägget är att varva vanlig fysträning (styrke- och konditionsträning) med de för expeditionen unika aktiviteterna.

För att vara väl förberedd krävs mycket annan träning. Stor vikt bör läggas på att lära sig all utrustning utan och innan (speciellt vid tuffare expeditioner) samt att verkligen "gå" in den. Se om den klarar de påfrestningar som du önskar.

Sist men inte minst gäller det att ladda upp mentalt.
 
Den oförberedde får ont

KackDiamond; sa:
Här tänkte jag att folket på utsidan kunde skriva ned lite om hur deras träning ser ut inför en expedition/äventyrsresa. Berätta hur ni tänker när ni lägger upp ett träningsprogram. Berätta även vilken typ av expedition el liknande som ni tränat/tränar inför.Skoj att se hur det kan variera mellan olika områden och personer.

Hoppas att även dåliga övningsförberedelser kan vara lärorika :) I somras (2004) cyklade en kompis och jag Gbg-Kiruna 168mil (slutmål var en bestigning av Kebnekaise). Trots (nu skäms jag lite...) relativt gedigen militär erfarenhet gick jag personligen in i expeditionen alldeles för oförberedd.

Utrsutningsvalet var inte optimerat (för mycket utrustning).
Medhavd utrustning var inte alltid lämpad (cykeldamasker, handskar etc).
"Slitageträningen" alldeles för obefintlig.

Slitageträningen: Dvs, jag missade massor av just "specialträning" (cykling) inför expeditionen, vilket fick "katastrofala" följder eftersom jag drabbades av hälseneinflamation/överansträngning i höjd med Lappland. Detta fick som följdfel att cyklingen gick långsammare och att mitt "toppbesök" fick ställas in. Mycket surt förstås. Lärdom: det räcker inte med mycket god fysik, kroppen måste även vara "van" vid strapatsen.

Utrustningsval: För mycket utrustning som aldrig anvädes. Anledningen till detta var en osäkerhet på hur expeditionen skulle genomföras samt dålig kännedom om "terrängen" (alltså vad för resurser som fanns längs cykelvägen). Det medförde att vi bodde alla nätter på vandrarhem/övernattning och åt all mat från restaurang/butik eller liknande. Medförd utrusting för övernattning utomhus, kläder samt förnödenheter lade många onödiga kilon till packningen.

Medhavd utrustning: För litet eller obefintligt "skarpa" tester av den utrusning jag medförde innebar att den inte alltid fyllde avsedd funktion. Cykeldamaskerna fungerade dåligt och jag blev blöt om fötterna och sedan nedkyld. Valda skodon var för mjuka för cykling och bidrog till hälseneproblemen. Styrstångsväskan var för "mjuk" och därmed svår att ha karta på samt att öppna under färd.

Och så vidare (en outsinlig källa att tömma ur :))

Till Kiruna kom jag och Ola kom ända fram (eller upp). Lärdomar (som jag såklart visste innan men var för lat för att utöva...): Träna, planera och öva!

Mvh
Niklas (som skall upp på berget i år!)
 
Kanon....Bra skrivet Niklas och lycka till med Keb. Bra att även skriva om misslyckade förberedelser som man förhoppningsvis kan ta till sig av och inte gå i samma fotspår. Vad gäller gå med ryggsäck till jobbet lät ju det som en praktisk variant.
Att specialträna inför just det moment man skall utföra tror jag också på.

Har själv inte varit på någon större planerad expedition men jag var nere i Alperna och försökte bestiga Mont Blanc. Där fick man lära sig en läxa. Hade underskattat berget vad gäller acklimatisering och även gjort misstaget att boka in sig hos en guide på en Fransk firma. De hela slutade med att vi fick vända på Dome du Gouter pga av snöstorm. Vi hade inga klämdagar så det gick inte vänta in bättre väder heller.. Träningen upplevde jag som lyckad dock. Inför resan hade jag sprungit en del och tränat styrka, främst ben. Sen hade jag även gjort någon långpromenad på fjället.
 
Niklas.

Uppenbarligen hade du missat UL diskussionerna här på forumet. :)

Minimera packningen nästa gång. Vid en sån tripp kan man dessutom inhandla på vägen.
 
Sten på börda...

crazy; sa:
Niklas.

Uppenbarligen hade du missat UL diskussionerna här på forumet. :)
Minimera packningen nästa gång. Vid en sån tripp kan man dessutom inhandla på vägen.

Helt rätt. Vilket är ytterligare ett gott exempel i missad förberedelse från min sida. Dvs inskaffa så mycket kunskap som möjligt. Jag fokuserade främst på långcyklingsforumet... men borde såklart nyttjat även andra kunskapstrådar :)

Nästa "expedition" kommer bli världens mest, inte bäst, förberedda. Eller så blir det pannben då också för att kompensera för dåliga förberedelser... ;)

Det är förstås ingen expedition riktigt, FEM 60 i sommar, men kräver sina förberedelser... Här har jag dock varit ganska noggran med utrustningskunskap och har precis inhandlat ett par Ice-Bug skor (med ståldubb!) att springa i, baserat på diskussioner här på Utsidan. Nu skall de komma till nytta också!

mvh
Niklas
 
Inget märkvärdigt...

Jag lägger alltid ner mycket tid på att testa olika rutiner, framför allt rast och mat. Vad funkar och vad funkar inte. Även packplaner testas och modifieras hela tiden.

Poängen är att så mycket som möjligt ska sitta i ryggraden och vara så okomplicerat som det bara går. Jag kör alltid så här, inte bara när jag har något specifikt planerat, så mina förberedelser inför en viss tur är minimala, bara det jag behöver för just det område jag ska till.

Mer konkret:

Förra året loggade jag ungefär 60 nätter utomhus, varav 21 nätter avsåg en tur som jag förberedde mig särskilt inför (Kautokeino-Abisko). Den största delen av förberedelserna var informationsinsamlande - det finns otroligt lite info om Nordkalottleden!

Rent fysiskt nöjde jag mig med att testa ett rast- och ät-koncept genom att åka upp till Sälen och klämma Vasaloppsleden på kort tid. Konceptet funkade och togs med på den längre turen.

Mina förberedelser fungerade bra, men under turen fick jag en otäck infektion som gjorde att jag fick korta av turen och gå till Keinovuopio istället för Abisko.

Jag märkte då att jag hade en underdimensionerad sjukvårdssats, vilket jag fick äta upp under månaderna efter hemkomsten!

Så där brast det helt klart i min planering, jag hade allt som krävdes för en akutinsats men saknade det där lilla extra som behövs ibland. Man lär sig av sina misstag!

I övrigt gjorde jag två fjällturer till, en på påsken och en på hösten i slutet av september. Båda turerna var ca 1 vecka långa och jag förberedde mig inte på något särskilt sätt eftersom jag känner till området.

Mvh,

//J
 
Jag drar till Sarek på en 11-dagars tälttur i början på mars. Inför den började jag i november med vanliga promenader på 4-5km. Efter några dagar ökade jag till 9 km och gick det 4-5 dar i veckan under 3 veckor. Sen la jag in en 22 km promenad per vecka i det och höll på så ett tag. Efter Jul tog jag på mig selen och släpade ett 13 tums hjul (på fälg) längs vägar och skoterleder. De sista veckorna släpar jag hjulet oftare och oftare, mellan 5 och 22km per gång.
Det har funkat väldigt bra för mig med denna träning.
Att promenera 22km är bra psykisk träning inför en tur tycker jag, man tränar skallen med att det inte händer så mycket. Tränar på skidor också förstås.
Peter
 
Intressant forum!

Det är väldigt intressant att läsa hur många olika uppfattningar och ideer det finns i den stora friluftsfamiljen.

Själv tillhör jag avdelningen som inte göra några speciella förberedelser över huvud taget. Då ska det i och för sig tilläggas att jag försöker träna minst 4 ggr per vecka varav minst två löp eller skidpass på mellan 15 - 20 km. Man kan säga att jag försöker hålla mig på en hyfsad elitmotionär nivå.

Då ska det i och för sig erkännas att jag sällan är ute på turer som är längre än två veckor. Men även då jag varit det har jag inte upplevt att det varit några problem. Nästa "expedition" blir en 12 dagars tur i slutet av mars, från Kvikkjokk via Sulitelma och västra Padjelanta till Ritsem och förberedelserna är att träna precis som vanligt.

Några personliga "rekord":

Längsta vandring: 18 dagar på Baffin Island, då vi startade med drygt 40 kg i ryggsäckarna.

Längsta tur: 32 dagar kombinerad paddling och vandring på och vid norra ishavet i norra Yukon (kanada).

Kallaste vintertur: 10 dagar i Wrangle-St Elias NP i Alaska i Januari. Temperaturer mellan -45 (som varmast)till -55 grader.

Så jag skulle med viss fog vilja påstå att håller man sig bara i god form och tar sig fram med en gnutta sunt bondförnuft kan man genomföra ganska hyfsade turer.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wmthned 8000 meter träning Expeditioner 1
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
osse26 Tipps inför exp! Expeditioner 9
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.