Trä för reling till kanadensare

Klart det går att skarva, men det kan vara knepigt att skarva en böj och det är svårt att böja en kort bit. Möjligen kan det vara någorlunda enkelt att fästa alldeles för stora bitar, markera upp, monter ner och sågs till.

En lång kvistfri bit fäster man bara i mitten och jobbar sig utåt =)

Edit:
Tror det virket jag köpte var 5,5 m. Min kanadensare är 4,95 och det blev lite spill =)
 
  • Gilla
Reactions: m71
Klart det går att skarva, men det kan vara knepigt att skarva en böj och det är svårt att böja en kort bit. Möjligen kan det vara någorlunda enkelt att fästa alldeles för stora bitar, markera upp, monter ner och sågs till.

En lång kvistfri bit fäster man bara i mitten och jobbar sig utåt =)

Edit:
Tror det virket jag köpte var 5,5 m. Min kanadensare är 4,95 och det blev lite spill =)
Min kanot är assymetrisk vilket gör att den främre delen (nästan 2/3) är relativt rak. Där går det nog relativt enkelt att skarva.
 
10 cm skarvar ger god plats för två skruvförband och limmar du dessutom med tvåkomponentklister kommer det att hålla länge.
 
Många pratar om trä, jag hade nog funderat på plast/gummilist och gått till båtffären och tittat. Båtar har ju past lister som skydd lite här och var. Borde finns med färdig skåra att trycka dit och sedan fästa med skruv/låsmutter eller (pop) nit eller motsvarande.

/Patrik
 
Många pratar om trä, jag hade nog funderat på plast/gummilist och gått till båtffären och tittat. Båtar har ju past lister som skydd lite här och var. Borde finns med färdig skåra att trycka dit och sedan fästa med skruv/låsmutter eller (pop) nit eller motsvarande.

/Patrik
Det är ju så konstruktionen ser ut nu men med en specialtillverkad vinylprofil. Denna är ganska styv vilket behövs eftersom stag och sitsar fäst i den. Glasfiberkonstruktionen som skrovet är byggt av slutar utan vidare förstärkning i relingen som därför måste vara starkare än en gummilist. Det kanske går att hitta något liknande i butik som säljer båttillbehör men nu har jag hittat både ask och teak lokalt så det får bli något sådant.
Jag fick faktiskt tag på en list av tillverkaren som hade kvar en del i lagret men frakten för en 5,5 meter lång list blev lite över smärtgränsen. Jag är också lite tveksam till materialet eftersom det spruckit förut.
 
Låter som det är en icke optimal konstruktion från början. Har du sökt information om hur andra ägare av kanoten förbättrat den?

Thure
 
Det är ju så konstruktionen ser ut nu men med en specialtillverkad vinylprofil. Denna är ganska styv vilket behövs eftersom stag och sitsar fäst i den. Glasfiberkonstruktionen som skrovet är byggt av slutar utan vidare förstärkning i relingen som därför måste vara starkare än en gummilist. Det kanske går att hitta något liknande i butik som säljer båttillbehör men nu har jag hittat både ask och teak lokalt så det får bli något sådant.
Jag fick faktiskt tag på en list av tillverkaren som hade kvar en del i lagret men frakten för en 5,5 meter lång list blev lite över smärtgränsen. Jag är också lite tveksam till materialet eftersom det spruckit förut.
Jag ätnker mog sådan plast som sitter runt om min gamla ryds-bät - känns ungeför som handtaget till en rulltrappa och då de suttit ute på en båt som nog var ny o förra årtusnedet så verkar det vara väl åldersbeständigt, men återstår omd et finns rätt profil. Med rimlig tjocklek skulle det nog tåla att fäata åtmisntone stag och kanske även sits.
Men lycka till med träsljödandet.
/Patrik
 
Låter som det är en icke optimal konstruktion från början. Har du sökt information om hur andra ägare av kanoten förbättrat den?

Thure
Jag mejlade med tillverkaren förra gången den sprack och fick då höra att de haft relingar som spruckit till synes utan anledning men samtidigt hyrkanoter som hållit i många år trots hårt bruk. Möjligen har plasten hårdnat med tiden för när jag plockade bort den så sprack den igen utan särskilt mycket våld.

Men i alla fall så fick jag tag på en teakplanka på ett lokalt snickeri. Projektet tog förstås längre tid än tänkt och mina planer på att bygga kajak själv har jag nog lagt på is när jag märkte hur länge det tar att bara få dit en reling.
Nu ska bara sitsar och stag på plats men en till strykning linolja först.
 

Bilagor

Jag mejlade med tillverkaren förra gången den sprack och fick då höra att de haft relingar som spruckit till synes utan anledning men samtidigt hyrkanoter som hållit i många år trots hårt bruk. Möjligen har plasten hårdnat med tiden för när jag plockade bort den så sprack den igen utan särskilt mycket våld.

Men i alla fall så fick jag tag på en teakplanka på ett lokalt snickeri. Projektet tog förstås längre tid än tänkt och mina planer på att bygga kajak själv har jag nog lagt på is när jag märkte hur länge det tar att bara få dit en reling.
Nu ska bara sitsar och stag på plats men en till strykning linolja först.
Är det en Acron Solo som syns på bilden?
Jag har en oanvänd grön sån som jag funderar på att sälja.

Vet du om det är någon efterfrågan på dessa?
 
Är det en Acron Solo som syns på bilden?
Jag har en oanvänd grön sån som jag funderar på att sälja.

Vet du om det är någon efterfrågan på dessa?
Det är en Acron Whitewater jag har. Jag vet inte hur efterfrågan ser ut men generellt verkar det ju vara ett ökande intresse för kanadensare.
Jag skulle gärna ha en Solo också men kan inte riktigt motivera ett sånt köp för tillfället. Om det inte vore oförskämt billigt...
 

Liknande trådar

Logga in


Glömt namn/lösenord? Logga in med Facebook

Tips!