Vilka är ”vissa”?Detta är ett av problemen med el och hybridbilar, det krävs fruktansvärt mycket utbyggnad av infrastruktur för att dom flesta som nu äger bil ska kunna ha möjlighet att ladda hemma.
Den utbyggnaden hamnar på miljö, klimat och naturresursnotan den med, dessutom går det problemet hand i hand med problemet att vissa vill göra det för dyrt för människor att åka bil innan alternativen är på plats.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
Mp såklart, som gör allt dom kan för att sabotera för bilister. Det är ju många som är helt beroende av bilen, och som inte kan ha elbil.Vilka är ”vissa”?
Bor i lgh och har inga laddmöjligheter, men funderar ändå på att köpa en laddhybrid, mest för att det vore kul att testa.
Betalt samarbete
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Nu svarade du åt den stora drulen, men det kanske han hade sagt också. Inväntar dennes svar.Mp såklart, som gör allt dom kan för att sabotera för bilister. Det är ju många som är helt beroende av bilen, och som inte kan ha elbil.
Bor i lgh och har inga laddmöjligheter, men funderar ändå på att köpa en laddhybrid, mest för att det vore kul att testa.
Nu svarade du åt den stora drulen, men det kanske han hade sagt också. Inväntar dennes svar.
Instämmer med föregående talare med tillägget att det finns fler politiska krafter som vill försvåra för de dom bor på landsbygden/glesbygd.
När ämnet ändå är inne på MP så vill dom att alla ägare till dieselbilar ska tanka HVO 100 istället för diesel.
Jag är inte speciellt kunnig om HVO 100 men jag kan knappast tänka mig att avgaserna blir så rena så att man kan sitta vid avgasröret och andas in avgaserna.
HVO 100 har inte samma fyllnadsgrad som diesel och det innebär att det går åt ca 20-30% mer HVO 100 för samma sträcka jämfört med diesel.
Ovanpå det är HVO 100 ca 40% dyrare än diesel.
Så man måste vara ofantligt rik för att ha råd med att följa MP:s miljöpolitik.
Även om jag bor i Stockholmstrakten så är jag beroende av bilen för att ta mig till och från jobb etc, och det gäller otaligt många människor i Stockholm, så det är inte bara ute på landsbygden som folk är beroende av bilen.
Jag är inte speciellt kunnig om HVO 100 men jag kan knappast tänka mig att avgaserna blir så rena så att man kan sitta vid avgasröret och andas in avgaserna.
HVO 100 har inte samma fyllnadsgrad som diesel och det innebär att det går åt ca 20-30% mer HVO 100 för samma sträcka jämfört med diesel.
Ovanpå det är HVO 100 ca 40% dyrare än diesel.
Så man måste vara ofantligt rik för att ha råd med att följa MP:s miljöpolitik.
Även om jag bor i Stockholmstrakten så är jag beroende av bilen för att ta mig till och från jobb etc, och det gäller otaligt många människor i Stockholm, så det är inte bara ute på landsbygden som folk är beroende av bilen.
Aktuellt
Och halva lasten är batterierna.Dom försöker ju utveckla el-lastbilar. Men det kommer inte bli någon framgång. Just nu så kostar dom dubbelt så mkt och har hälften av räckvidden, jämfört med nuvarande dieselbilar.
Vätgas…det är framtiden. Utmaningen är säkerheten samt att elektrolysörerna är dyra i nuläget. Tror dock på småskalig och lokal vätgasproduktion.Och halva lasten är batterierna.
Ni vet var ni hörde det först 🙂
Jag har också varit inne på det dom senaste åren.Vätgas…det är framtiden. Utmaningen är säkerheten samt att elektrolysörerna är dyra i nuläget. Tror dock på småskalig och lokal vätgasproduktion.
Ni vet var ni hörde det först 🙂
Jag har en lastbilskollega som kör en 2026 års Scania vätgasbil.
Han körde tidigare en Scania V8 16 l motor med 580 hk och för 1 månad sen fick han vätgasbilen som har en 13 l motor med 410 hk.
Han sågar vätgasdriften rakt av för nu har han ingen maskulin 16 l motor med ett rejält V8-muller och den lilla gasdrivna leksaksmotorn svimmar när han väger 64 ton och han måste tanka 2 ggr/arbetsdag och det tar 20 min/tankning.
Han vill ha tillbaka sin gamla bil men hans åkare tvärvägrar pga att dom ska miljöprofilera sig för att få körningar åt Trafikverket.
Vätgasen är enormt kall - gissar på mer än 100 minusgrader, så det är inte läge att slicka på tankpistolen.
Kollegan sågar vätgasdrift rakt av men jag är helt övertygad om att det är så det får bli när MP har insett att vanligt folk har inte råd med elbilar och att gruvdriften för att få fram alla mineraler är varken miljövänlig eller fairtrade med den arbetsmiljön och lön!
Det är ett stort problem men sen finns det lastbilar som får betalt utifrån att dom maxar laglig lastvikt ex.vis betongbilar och schaktbilar.Dom försöker ju utveckla el-lastbilar. Men det kommer inte bli någon framgång. Just nu så kostar dom dubbelt så mkt och har hälften av räckvidden, jämfört med nuvarande dieselbilar.
Det finns eldrivna betongbilar i Stockholm och en vanlig 3-axlig betongbil får lasta 5,5 m3 men batterierna i el-betongbilarna väger så mycket så att dom får bara lasta 3,5 m3.
Betongleverantören trodde att kunderna skulle jubla över deras miljöprofilering, och det gjorde dom tills dom fick fakturan för leveranserna.
På en normal storgjutning på 50 m3 blir det 10 transporter med en vanlig betongbil, medan det blir 15 transporter med en el-betongbil.
Varje transport kostar 2-4.000 kr och det blir då en fördyring på 10-20.000 kr med el-betongbilen som gjutföretaget absolut inte kan ta ut ifrån slutkunden, för då får dom inte jobbet!!
Ingen slutkund vill betala så mycket extra för att betongen levereras med "miljövänliga" el-betongbilar, så numera får betongleverantören själv betala mellanskillnaden för att få behålla sina gjut-kunder, och det blir miljontals kr/år!
El-lastbilar funkar utmärkt för distributionsleverans för dom lastar sällan eller aldrig maxvikt och dom kör lokala korta sträckor.
Känner du till hur man producerar vätgas? Det är helt klart intressant och om jag säger förnybar el så kanske du får lite idéer.Jag har också varit inne på det dom senaste åren.
Jag har en lastbilskollega som kör en 2026 års Scania vätgasbil.
Han körde tidigare en Scania V8 16 l motor med 580 hk och för 1 månad sen fick han vätgasbilen som har en 13 l motor med 410 hk.
Han sågar vätgasdriften rakt av för nu har han ingen maskulin 16 l motor med ett rejält V8-muller och den lilla gasdrivna leksaksmotorn svimmar när han väger 64 ton och han måste tanka 2 ggr/arbetsdag och det tar 20 min/tankning.
Han vill ha tillbaka sin gamla bil men hans åkare tvärvägrar pga att dom ska miljöprofilera sig för att få körningar åt Trafikverket.
Vätgasen är enormt kall - gissar på mer än 100 minusgrader, så det är inte läge att slicka på tankpistolen.
Kollegan sågar vätgasdrift rakt av men jag är helt övertygad om att det är så det får bli när MP har insett att vanligt folk har inte råd med elbilar och att gruvdriften för att få fram alla mineraler är varken miljövänlig eller fairtrade med den arbetsmiljön och lön!
Verkningsgraden är väl inte så imponerande, vill jag minnas.Känner du till hur man producerar vätgas? Det är helt klart intressant och om jag säger förnybar el så kanske du får lite idéer.
/Niklas
Dela: