Torrdräkt ?

Hejsan! :)

Skulle vilja ha en torrdräkt, nån som
har en till salu eller ? eller var kan man hitta
bra billiga torrdräkter !?

Funderar nämligen på att simma från svenska högarna
in till stokholm :)

Hade bra

/ sebban
 
Att simma med torrdräkt har sina sidor. Även med en tunn skaldräkt (Ursuk HeavyLight mfl.) är det rätt tungt, bylsigt och allmänt osmidigt. Man får ett ganska stort vattenmotstånd. Crawl är nästan helt uteslutet och det som återstår brukar väl kallas "ytsim" av millitären. Fenor är ett måste, så vilken dräkt du än skaffar så är skornas passform mycket viktig. För stora skor gör att fötterna glider omkring och att fenorna sitter uselt. T.o.m. med fenor blir effektiv hastighet som bäst nån kilometer i timmen, förmodligen lägre. Packning vill jag inte ens tänka på...

Jag brukar simma under de varma månaderna, och klarar mig alldeles utmärkt med en våtdräkt och lös huva/hanskar efter behov. Den är mycket smidig och tillåter mig att simma med en effektiv crawl. Har avverkat distanser på upp till 10 km på detta sätt.

För att få ett bättre underlag vore det bra att veta dina ungefärliga mått (längd, vikt etc.) och när på året du tänkte simma. Vattentemperaturen avgör hur mycket isolering du behöver, vilket sen avgör om du vill ha en skaldräkt eller en neoprendräkt etc. Om du ska simma i "öppet" och trafikerat vatten vill jag å det starkaste rekomendera att ha någon form av ytorganisation i form av följebåt. Man har inga bra marginaler om nåt går fel när man ligger i vattnet och man varker ser eller syns bra.
Lycka till!
/Rilleman
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.