Torrdräkt

Jag funderar på att köpa en torrdräkt, men vet inte om jag ska välja en neopren eller skaldräkt?
Det sägs att neopren är varmare, men är den lika tålig eller tvärtom.
Sen undrar jag om man behöver ha ett riktigt "dyk" underställ, eller det räcker med ett vanligt underställ typ "craft" tjockare modell?
 
Det beror lite på

Om du använder skaldräkt behöver du mer kläder för att fylla ut dräkten och för att isolera mot kyla + att den nyper åt när det blir vaccum. I en skaldräkt vandrar luften också mycket lättare. En neoprendräkt behöver du mindre kläder i, men den är något krångligare att komma i tycker jag. Själv har jag skaldräkt, det verkar som om det som man är van vid är det bästa.
 
Har själv en neopren dräkt. Fördelarna är att den är varmare och den klämmer inte lika mycket som en skaldräkt. Nackdelarna är att den blir tyngre och lite klumpigare på land. Så om jag får välja så tar jag en neoprendräkt...
 
Skaldräkt:
+Enkel att reparera
+Torkar fort
+Tar liten plats
+Liten flytkraft

-Klämmer vid squezz
-Luftvandringar(lär man sig handskas med luftvandringen så kan de vara en fördel)

Neopren:
+Varm
+Bekväm
+Små luftvandringar

-Hög flytkraft
-Skrymmande
-Tar mycket plats
-Svår att reparera



Om man väljer neopren så se till att det är krossad neopren, annars ändras dräcktens lyftkraft och isoleringsförmåga när man går djupare.

Är man mycket ute på utfärder och kräver en dräkt som torkar snabbt så e skaldräkten att föredra.
 
dagens neoprentorrdräkter är nästan lika smidiga som en skaldräkt pga neoprenet är komprimerat, slitstyrkan är densamma med förstärkningar på utsatta ställen (kevlar). neoprendräkten blir varmare men har lite längre torktid o dessutom krävs ev mer bly eftersom den har mer lyftkraft.

dykunderställ är alltid bra att ha...vanliga kläder binder fmkt luft. man behöver inte ha på sig lika mga lager kläder om dykunderställ används o ändå håller man sig varm.
Linnéaaaaaaa
 
Volvo eller Saab ??????

Tja det är nog frågan. Själv så har jag en neoprentorrdräkt som jag dyker är jättebra och precis som som du säger man behöver inte ha mycke på sig.

Välj neopren

/Bo
 
Både och...

Hej Morgan,

som sagt... det är lite som att välja Volvo eller Saab (Volvo naturligtvis ;) )

Jag har både och och båda har sina fördelar och nackdelar... Skaldräkten är lättare att reglera värmen i eftersom du fyller på med underställ efter behov (jag använder vanligt träningsunderställ typ Craft och sedan lager på lager principen). Själv tycker jag neoprendräkten är behagligare under vatten och svårare på land (som en semi-dry)... Tvärtom med skaldräkten...

Ta du och prova hos en dykbutik. Om du skall köpa nytt bör de inte ha något emot att låta dig prova (då det är en affär på ett antal tusen kronor).

Dyk säkert!

Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.