Torka kängor med värmeljus

Hej,


Är det någon som har erfarenhet av att torka kängor med värmeljus? Dvs att man under natten i fuktiga/våta kängor snörar upp och dra tillbaka tungan, tar ut sulan och sätter ett värmeljus i hälen. Är det någon särskild risk förknippad med detta? Finns det någon som brukar göra detta och kan dela med sig av erfarenheter kring detta?
 
Hej,


Är det någon som har erfarenhet av att torka kängor med värmeljus? Dvs att man under natten i fuktiga/våta kängor snörar upp och dra tillbaka tungan, tar ut sulan och sätter ett värmeljus i hälen. Är det någon särskild risk förknippad med detta? Finns det någon som brukar göra detta och kan dela med sig av erfarenheter kring detta?

Jag har prövat.
Visst torkade kängorna, men då jag inte hade något kontrollpar är det svårt att veta hur mycket de hade torkat utan värmeljus. Viss effekt borde det ha, men jag skulle aldrig riskera mina kängor genom att lämna ljus i dem över natten. Enklare att ha med sig ett par extra sockor och sulor än att gå hem med trasiga kängor =)

Däremot när man slår läger och tar på sig sina "tofflor". Då kan man ju torka kängorna med värmeljus om man har uppsikt. En känga tar ju inte eld helt plötsligt.

Sen kan man ju fundera över hur lädret mår. När lädret är blött är det nog ingen fara, men när det börjar torka kanske det blir för varmt.

Riskabel lösning med tveksam effekt. Frågan är om det inte är bättre att ha med sig en påse sko-hö. Beprövat sedan generationer.
 
Största risken är väl att du råkar stöta till/välta kängorna, då blir de nog förstörda.
Har dock hört flera älgjaktshistorier var de äldre torkade stövlar på det viset. Men då var det på plant golv i nån skogskoja.

Teoretiskt sett ska det funka, förutsett att man inte välter dem eller sätter ljuser för nära en kant.
 
Något som funkar bra men tar en del tid är att koka vatten och hälla i t.ex. en Nalgene-flaska. Jag har en 7dl som jag sedan ställer i mina Lundhags en i taget och då trycks fukten sakta men säkert ut. Det blir lite kvällspyssel, koka - snöra igen - koka igen - andra dojjan - koka igen - kanske en sväng till i första osv. Bästa sättet jag känner till när man ligger i tält. Brukar torka nära brasa väldigt sällan men då är väl tumregeln "där smör smälter, där brinner läder" så mycket varmare än 35-40°C ska det nog inte vara vid kängan.

Jag skulle inte stoppa nåt ljus i skon själv. Om du har fodrade kängor så är min åsikt att det är plastpåsar som gäller, de torkar "aldrig". Man måste komma inomhus för att torka dem - tycker jag.
 
.. koka upp stenar och lägga dem i skorna funkar också, men det tar tid och gas, körde det en del sista turen då barnens goretex skor/kängor ofta blev blöta, det funkar så att de torkar lite snabbare, men det är ingen raketfart..
Riktiga skalkängor och nåra ombytes sulor och sockar är mycket enklare att torka/hålla torra.
 
Man kan använda silcagel i täta nylonpåsar ala korvar.

Fungerar hyfsat och torkmedlet är renoveringsbart med värme.
Täpp dock till öppningen upptill eller packa in dom i plastpåsar
så fukt utifrån inte tas upp i onödan.

Gör silcagel påsarna med tät tunn nylon och dragkedja
så man kan hälla ut det och regenera i värme
 
En norska jag träffade nyligen rekommenderade metoden att lägga dem på magen under natten.;)

Är det då man påpekar hur blöt man själv är och frågar om man får lägga sig ovanpå henne under natten?

OnT: Jag hade inte vågat ställa ned värmeljus i kängorna. Går hellre i fuktiga kängor än sönderbrända/stearinfyllda kängor. Tidningspapper, ris eller hö fungerar (förmodligen) lika bra men med noll risk att förstöra kängorna.
 
Jag använder handvärmare med kolstavar som jag stoppar ner i skon/kängan/stöveln. Dessa ger en jämn temperatur under ca: 5 tim. Varmare och definitivt säkrare än värmeljus. Förutom att använda dom till det dessa är till för (att värma händerna) kan du dessutom torka strumpor, sockar och vantar. Säkra den med ett gummiband runt om, den glödande kolstaven är mkt het. Av den anledningen skall du abselut INTE ha den som sovsäckskompis, för skulle olyckan då vara framme så förstör du inte bara sovsäcken utan dessutom får du djupa och svåra brännsår!

http://www.engelsons.se/handvarmare-for-kolstav
 
Senast ändrad:
Jo kolstavs handvärmare kan fungera men kan i kängor med höga
skaft kvävas av syrebrist och slockna - har provat.

Värmeljus verkar skapa lite luftcirkulation med spetisgare karaktär
som drar ned luft längssidoarna så det är inte lika känsligt
för kvävning.

Optimalt vore en värmekälla som inte är luftberonde och sen korkar
ma igen skaftet och låter Goretexet göra jobbet, eller om det är
utan goretex för den delen.

Nalgene flaskor som man häller kokande vatten i, täpper igen skaftet
kan köras med den principen, den faktiska temperaturhöjningen
i skon kommer ligga i säkra områden för Goretex,limningar och så!
 
Jag skulle inte heller våga chansa med värmeljus, av alla ovan beskrivna skäl och några till.
Jag har aldrig upplevt blöta skalkängor som ett problem, det är ju bara strumpor och i värsta fall innersulor som ev. behöver torkas och de går ju att ta ut.
Alpina kängor av läder har jag ibland hjälpligt torkat med lagom stora stenar, som jag värmt i kokvattnet till min blivande kvällsmat och lagt i en strumpa i skon.
Ett enkelt och säkert sätt, säkrare än kolstavar och dessutom återanvändbart, är annars de natriumacetatbaserade handvärmare, som man också kokar i vatten för att "ladda". Inlagda i en strumpa inne i skon håller de lagom värme betydligt längre än angivet, upp till ett par timmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Torka kängor med Hot Spot? Kläder 5
j_felix Torka kängorna i fält Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.