Topptur i Viterskalet

Funderade på att åka till hemavan, närmare bestämt viterskalet v. 9. Är det någon som gjort toppturer i området? Jag har hört att det finns en del att göra där...
Hur har det varit med laviner i området? Jag har också hört att man kan åka in om man tar kungsliften på nåt sätt...??
/ Jappe
 
Visst är Viterskalet grymt för toppturer! Jag är just nu i området och gör research för en uppföljare till boken "Topptur". Den senaste veckan har det kommit ca 30 cm nysnö så nu börjar snötäcket se bra ut. De bästa topparna kring Viterskalet är norra och södra Sytertopparna, Dålkoetjåhke och Daalåejvie. Speciellt framsidan på Dålkotjåhke är en favorit. Området är inte speciellt drabbat av laviner, men det har hänt att västsidan på Måskoestjåhke (lilla norra) har släppt.

Du kan skråa in i Viterskalet från Kungsliften. Då hamnar du på Kungsleden några kilometer från Viterskalsstugorna. Men ännu bättre är att gå längs ryggen mot södra Sytertoppen och åka ner i ravinen väster om topp 1603; ett grymt fint åk som tar dig nästan rakt ner till Viterskalsstugorna.

Lycka till v.9!
[Ändrat av boulder 2006-02-10 kl 22:58]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.