Topografisk karta över Franska alperna?

Är det någon som vet var jag kan få tag i/köpa en topo karta, 1:25' över franska alperna som jag kan lada ner till en Garmin 60CS. Garmin och deras franska distributör har ingen, ännu...
 
jag har kollat på deras site och vad jag förstår så kan man bara ladda ner waypoints från deras digitala karta, men själva kartformatet är inte kompatibelt så den går inte att ladda ner.... men av döma av andra trådar i detta forum kanske man kan gå runt det (frågan är isf hur och hur mycket jobb det är...)
 
De franska topokartorna är enormt detaljerade, så att själv tillverka vektorkartor från dem är ofantligt jobb.

Det finns höjddata över alperna att ladda ned gratis men det är det väl inget större nöje med om man inte har annan topoinfomarmation med.

I Belgien kom det nyligen ut en garminvektoriserad topokarta baserad på ING's 50 tusendel. Det borde vara på gång liknande i Frankrike.

Med iQue + Fugawy eller Pathaway hade det varit enkelt eftersom de topografiska kartorna finns på CD (Bayo).

Bra forum att kolla är http://www.gpspassion.com (finns fransk och engelsk sektion, franska bäst för denna frågeställning).

Kan du speça vilket område du söker, så är det lättare att kolla runt.
[Ändrat av jonasolof 2004-08-26 kl 17:01]
 
Det finns redan som nämnt en topografisk karta över Belgien i Mapsourceformat sedan sommaren. Den är utgiven av den belgiska garminimportören i samarbete med motsvarigheten till lantmäteriet (ING Be) och marknadsförs som en garminprodukt.

I kartbutiken i Waterloo där jag köpte den fick jag också besked att en fransk topokarta i Garminformat är på väg. Det ska bli intressant att se hur den kommer att se ut och om den baseras på den utmärkta 25 tusen delen som ju redan finns som digitaliserad rasterkarta från Bayo. Gissningsvis kommer man att sälja kartan regionsvis, likt den svenska Friluftskartan. Eftersom marknaden är mycket större finns förhoppningsvis utrymme för en bättre produkt än den svenska. Den belgiska topokartan har i alla fall fått bra kritik, har inte hunnit kika på min än.

Återkommer så snart jag får mer besked om när den franska kartan levereras.
 
Tack för infon.

Jag har kollat med IGN, Bayo och EME-Tecsat och har fått svar att EME arbetar med en karta som skall vara klar i vinter.
Jag är intresserad av området runt Mont Blanc, men också av Alperna i allmänhet. Jag har frågat Swiss Topo men de verkar inte ha några planer, lite förvånade svara dom att minne och display storlek inte lämpar sig för karta.... men det är ju klart Schweiz är väl kanske inte det mest progressiva landet...
Har också sökt i Italien och Österrike utan napp. Återkommer när jag fått det.

Mvh J-O
 
Tack för tipset. Visste inte att EME (www.eme-tecsat.fr) är Garmindistributör i Frankrike sedan i fjol.

Mönstret klarnar. Garmin och de olika länderdistributörerna tar fram topokartor i samarbete med respektive lands motsv. till lantmäteriet, t ex Institut Géographique Nationale.

Så Friluftskartan är bara ett exempel. Den belgiska topokartan är i samma produktlinje. Öppnas sedan gpsmottagarens interna reg nummer skickats till proigrammet. PÅ iQue måste man använda ID-reporter filen härvid. Ny GPS - nytt kartköp? Vad händer om iQuen måste bytas ut pga fel - har den levererats via den aktuella länderrepresentanten kanske det går, men har jag köpt den över internet från annat land kan det nog bli problem.

Den belgiska kartan utgår från ING BEs femtiotusendel.
Har jämfört med aktuell papperskarta. Informationen är exakt densamma men den grafiska presentationen är anpasad för de tyvärr torftiga presentationsmöjlighetna i de flesta GPSmottagare. Tror att avsikten är att det ska fungera även på monochroma skärmar. På iQuen blir det grafiskt trist men funkar väl ändå i praktiken. En tunn linje kan betyda flera saker: En höjdkurva, en mur, en kommungräns. Till skillnad från Friluftskartan sätts inte vanliga byggnader ut. Förmodar att för friluftslivet väsentliga kåkar skulle finnas med, har inte kollat överallt. Överflödet av kartlabels finns med: Lövskog, barrskog, vattendrag, slänt osv men de är mycket mindre störande än på Friluftskartan. Skogsblafforna är mindre störande, används bara för "halvöppen"terräng. För skog gäller jämn grön ton.

Som tidigare gäller att har man väl öppnat kartan så kan img filerna kopieras hur som helst och tittas på på andra datorer samt öppnas i MapEdit mfl redigeringsprogram.

Knäckfrågan för den franska kartan är vilken databas som kommer att användas.

Vill man inte vänta på/använda den kommande Garminkartan återstår att göra en egen över t ex en alpregion. Det finns ju höjddata över alperna att ladda ned och så värst mycket annan topoinformation behövs väl inte på en alpkarta än att man borde kunna lägga dit det själv med utgångspunkt från digital topografisk rasterkarta.

Antar att alphöjddata kommer från den radarmätning över hela jorden som gjordes med rymdfärjan Endeavour för några år sedan. Dessa data har också använts av Rich Smith för hans kartor över karibiska öar som finns på http://rwsmaps.griffel.se (sponsring av Griffeldata i Växjö via mig). Rekommenderar den siten för att se resultatet av användargjorda kartor på generellt tillgängligt bakgrundsmaterial.

Den som har en Garminkartfähig PDA står inför valet att använda Garmins vektoriserade topokartor eller de grafiskt mer tilltalande digitaliserade motsvarigheterna till papperskartorna. För Sverige är valet enkelt: Terrängkartan är avsevärt mycket trevligare att titta på på skärmen än den trista Friluftskartan.

När databasen är densamma så avgör zoommöjligheten tror jag. Vektorkartan kan zoomas in till 1/12 000 innan det blir overzoom. Det går att lägga in den digitaliserade belgiska papperskartan också via Fugawi, men det är knepigt att få ett bra resultat, framför allt om man vill ha större områden.
 
http://www.garmin.de redovisas den tyska garmin vektor topokartan. Den utgår från 1/25 000 topokartorna. Den sista skärmbilden visar alp och en glaciär. Grafiskt trist. Höjdlinjer var tjugonde meter.

Rätt lite info utöver vad som är tillgängligt gratis över nätet som höjddata.
 
gratis karta över franska alperna. kan laddas in med sendmap-programmet eller beskådas i PC efter attt ha öppnats med GPSMapEdit (www.geopainting.com). Det går att få in kartan i Mapsoure men jag behärskar inte stegen.

Höjdlinjer var hundrade meter. En hel del orter och POIs. Inga vägar. Börjar i höjd med la Plagne och går nedåt. Så Chamonix finns inte med. Kartan går in på italienska sidan.

http://mapcenter.cgpsmapper.com/maplist.php?cnt=73&rgn=alps
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
greenjuice Garmin Topografisk karta över Pyreneerna Navigering 2
Vandrare Garmin topografisk karta Navigering 6
Plotter Topografisk terrängkarta till Android? Navigering 21
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.