TNF VE-25

Uppsättning av TNF VE-25

Har just köpt ett ve-25. Varit ute 2ggr med det och tycker att det är lite knepigt att få upp innertältet.
Någon som har några konkreta steg för steg tips på hur man skall göra för att få upp det snabbt när det blåser??
/ Jens
 
Det var ett tag sen..

..jag slog upp ett VE25, eftersom tältet har pensionerats. Men jag skulle gissa att de inte ändrat allt för mycket på konstruktionen sen det begav sig.

Det första och mest nödvängiga tippset är att vara minst två personer när man slår upp tältet, annars är det helt klart krångligt. Följande lilla beskrivning förutsätter att ni är två som slår upp tältet.

Steg 1: För in de 4 huvudbågarna i sina kanaler.

Steg 2: Om det blåser mycket är det en bra ide' att lägga in något tungt, typ ett par ryggsäckar, inne i tältet så att det inte blåser bort om man tappar greppet om det. Det är dessutom lämpligt att man sätter fast markpinnar vid alla bågfästen.

Steg 3: Spänn upp de två bågarna som möts på mitten SAMTIDIGT. Sen är det bara att fortsätta med de andra två bågarna en i taget.

Sen är det bara att få på yttertältet så snabbt som möjligt och se till att få fast så många staglinor som det bara går.

/ Stefan
 
tjabba

Har haft mitt ve 25 några år och man lär sig med tiden för jag hade lite problem från början.Om du tältar där det blåser mycket så bör man komma ihåg att montera kardborrbanden under yttertältet för annars så kommer det att slå mot bågkanalerna så dom inte blir vackra.Har testat tältet i ca 35 s/m och det är ett ganska bra tält.jag har komp,med lite mer pinnar och monterat linor på kortsidorna 4st.Det är bara ut och öva....lycka till!
 
så hær gør jag:
1, bæst att vara två,(om man inte græver ned tæltet eller hittar ett stælle med læ. en håller och en før in pinnarna. det spelar inte någon roll i vilket ordning.
2, sætt in den pinne som ligger øverst!i hållen nede vid golvet på den ene sidan.spæn dærefter upp den(den ligger fortfarande ned som en båge)
3, sett i pinne nr 2 "uppefrån" och spæn den också. båda vill fortfarande ligga ned
4, sett i den pinne som ligger næst nederst och spæn opp den. nu vil tæltet resa sig.
5, sett i den siste pinnen och spæn opp den. dra till "spænbanden" och tæltet ær uppe.
6, lægg dærefter på yttertæltet. osv...

det var lite tricky førsta gången men nu sætter jag upp det på 5-6 min sjælv(om det nu inte blåser før mycket vill sæga.

ær du nøjd med tæltet føresten?
jag ær kanon nøjd med mitt. enda minuset ær vikten men jag tar med det på vinter som sommar camp. høgt och lågt.

robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.