TNF - Himalaya 47 ???

Hej,

Jag undrar lite om kupoltält från 'The North Face' (TNF)och speciellt tältet 'Himalaya 47'. Jag söker nämligen ett tält för vintertältning som är stormsäkert med gott om plats. Mina mycket positiva erfarenheter kommer från Hillebergs 3GT/4GT vintertid. Man hade ju önskat att dessa vore kupoltält...

ERFARENHETER? Jag har aldrig använt kupoltält/Himalaya 47 från TNF. Finns det någon med erfarenhet som har åsikter om hur de fungerar vintertid? Jag är mycket tacksam för alla åsikter då jag själv bara kan gissa...

UPPSÄTTNING? Är TNF lika lätt att sätta upp när det blåser som Hilleberg? Hur många man krävs? Läste någon kommentar om att TNF har en typiskt 'amerikansk' design som inte liknar Hillerberg..? Antar att de syftar på att inner- och yttertält inte hänger ihop.

VENTILATION? Är denna lika bra som i ett Hilleberg? Det verkar inte finnas någon toppventilation som på tex. Hillerberg Saivo. TNF verkar satsa på en plastruta i Himalaya 47. Är denna orsak till problem eller är den ovärderlig när man vant sig?

STORLEK? Någon som vet hur absiderna är om man jämför hHimalaya med Saivo? På Saivo har man ju dubbla absider på 1,3kvm. så att man dela upp dem medan TNF endast verkar ha en på 1,4kvm. I Himalaya antar jag att alla ryggor hamnar inne i tältet och att 1,3 kvadrat räcker för att få ut ett kök för matlagning? Ventilationen räcker väl för detta? Eller hur brukar större kupoltält användas vintertid?

KÖP o PRIS? Dollarn står ju ganska lågt och man undrar ju om många skickar efter tält direkt från USA då det kanske blir billigare även med frakt inkluderat?

MVH /Kalle
 
TNF VE-25 funkar i alla fall

Hejsan!

Tyvärr kan jag inte ge någon input vad det gäller just Himalayan 47, men jag har i alla fall gjort ett stort antal vintertältningar med ett TNF VE-25. Detta tält är en storlek mindre än 47:an och är väl det av TNF's tält som är mest likt Hilleberg Savio vad det gäller storlek och vikt.

På det stora hela är jag mycket nöjd med VE-25:an. Tältet är mycket tyst och stabilt och har inga större problem med kondens. Nackdelarna med tältet är pss som 47:an framför allt den ynkliga absiden. Själv har jag för tillfället också funderingar på vintertält och är mycket intresserad av just Savio. Det som jag gillar med Hillebrg's konstruktion (utan att ha använt den) är kroksystemt som borde göra det betydligt enklare att få upp ett tält i en eventuell snöstorm.

Inte för att TNF är omöjligt att få upp på något sätt, men som alla vet som försökt trä in långa stänger i kanaler med snön yrande kring öronen är det långt ifrån enkelt oavsett vilket tält som vi pratar om.

Sen kan jag inte neka till att det vore mycket trevligt med ett vintertält i 47:ans strolek med 6 m^2 boyta, men smakar det så kostar det. I detta fall är det väl främst vikten på nästan 7 kg som avskräcker, men det beror ju på hur många man är som delar på den.
 
Tack för synpunkter!

Hej,

Kul att höra om dina erfarenheter från TNF VE-25! Har lite frågor...

- Har ni valt ett kupoltält framför ett tunneltält pga vindstabiliteten? Det finns väl ett skäl att expeditioner verkar föredra kupoltält när det blåser lite...

- Hur många kan sova i VE-25 vintertid och var hamnar ryggsäckarna? Om ni tar in dem i tältet, tycker ni det är jobbigt eller en fördel för att man kommer åt dem bättre? Får de plats i tältet förresten?

- Sitter inner och yttertält ihop på VE-25? Jag håller med om att kroksystemet på Saivo verkar spännande. Läste dock en notis från någon som önskade fler fasta fästpunkter för linorna på Saivo. Men det räcker alltså i alla fall med 2 pers för att få upp VE-25 utan problem?

Jag vet att vikten inte blir den lägsta på Himalaya så kanske Hilleberg Saivo ändå blir den mest aktuella då man mest är 2 pers och kan ha ryggorna utanför i absiden...

MVH // Kalle
 
Re: Tack för synpunkter!

Har inte ett VE-25, men har kikat lite på det samt läst lite diskussioner här på Utsidan om det (använd sökfunktionen!), inför eget tältköp (VE-25 är dock onödigt stort och dyrt för min del, skulle endast användas på sommarhalvåret). Hur som helst, ett par svar:

KarlK; sa:
- Sitter inner och yttertält ihop på VE-25?
Nej, på typiskt amerikanskt manér så är det en lös flysheet. Problem med väta inuti innertältet (vid uppsättning i regn/snö) sägs trots det vara små.
KarlK; sa:
Men det räcker alltså i alla fall med 2 pers för att få upp VE-25 utan problem?
Ja, med 2 pers är det inga problem.

Kolla även http://www.thenorthface.com

/Håkan
 
Pulkan får bo utomhus.

Hej igen!

På vinter är det bara pulka som gäller för min del och den trivs klart bäst utomhus oavsett storleken på absiden. Om man inte tar in för mycket packning går det att sova tre personer i VE-25:an, jag har själv varit med på två sådana turer. Men det är mera lagom med två personer.

Anledningen att jag funderat på just kupoltält som vintertält är inte vindstabliliteten i första hand utan möjligheten att få upp det "överallt". Det tunneltält som jag har just nu (Stephenson Warmlite 3-personers) är nog det vindstabilaste tält jag bott i någonsin - när det är RIKTIGT uppslaget.

Men om man som jag har råkat ut för ett mysigt litet pulkahaveri, mitt i Lapporten, mitt i en snöstorm strax efter nyår, så upptäcker man följande:

1: Det finns knappt någon snö eftersom det mesta är bortblåst.

2: Marken och alla stenar är fastfrusna så att det i princip krävs en slagborrmaskin för att komma ner i densamma.

I dessa lägen är det bra nära omöjligt att slå upp ett tunneltält, eftersom ett tunneltält MÅSTE ha minst 4 fästpunkter i marken för att vara uppslaget över huvud taget. Ett kupoltält däremot är ju självstående (mer eller mindre i alla fall) och ger oavsett markförhållanderna alltid ett visst skydd. Så om man räknar med att allt som kan gå åt skogen också gör det känns det klart säkrare med ett bra kupoltält, i alla fall om man vill kunna göra turer även om det råkar vara ont om snö i fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peter1969 Fjällräven Himalaya? Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...