Tips på vindttette/vindresistente gensere/tröjor

Jeg vil ha en genser/tröja med vindtålighet. Hvorfor selger nesten ingen butikker slike? inte i norge hvertfall. Det må jo være utrolig praktisk, på gode dager trenger man kanskje inte ta fram jakken als.

Jeg har surfet litt rundt, å det eneste jeg kan finne som virker brukbart er klättermusen Mithril (den ser perfekt ut, men burde hatt den i fler farger), REI Momentum, Tilak Bavella og Mountain Hardwear Transition wind shirt. De er alle i schoeller dynamic/dryskin eller Gore N2S og de er alle umulig å finne i norske butikker. Hvorfor? Er det slik i Sverige?

Jeg er åpen for andre alternativer også, men synes schoeller dynamic, dryskin eller skifans skulle passe best til denne bruken. Har en mammut new age jacka i dryskin som jeg er veldig fornøyd med. Tåler mye, mjuk og god, veldig bra ändning/lav MFR. Om jeg kjøpte en tröja i schoeller skulle jeg uansett være interessert i en N2S tröja el. lignande.

Noen med erfaring?
 
Finns en del cykeltröjor/jackor som är vindtäta. Ibland gjorda i något som kallas WindTex

Se exempelvis http://www.wiggle.co.uk/?Category=jerseys - l/sleeve

Finns också i en del skidkläder http://www.nonamesport.com/swe/skiing.asp

windtexsuit_2004.jpg


Gå in i närmaste bättre cykel- eller skidaffär och fråga!

Annars finns det ju som Thure säger rätt många softshell-jackor som funkar bra. Har en Arc´Teryx Gamma LT-jacka som jag har till nästan all uteaktivitet såsom cykling, löpning, långfärdsskridsko etc. Jeg er meget förnöjd med den! ;)

/ G
 
Vindtätt enbart

Jag kan naturligtvis inte låta bli att puffa för att tunnast möjliga vindplagg ger störst valfrihet. Ett något tjockare vindplagg kan ibland bli för varmt om man jobbar hårt i det.

Om man tar en jacka i en verkligt tunn ripstop nylon så kan man ha den direkt på kroppen eller med en mängd olika isoleringar, från Lifa-tröja till dunjacka, inunder.

Montane har många varianter som ser trevliga ut. Annars kan man köpa tyg på http://www.pennineoutdoor.co.uk och sy själv.

Jörgen
 
Re: Vindtätt enbart

NUI; sa:
Jag kan naturligtvis inte låta bli att puffa för att tunnast möjliga vindplagg ger störst valfrihet. Ett något tjockare vindplagg kan ibland bli för varmt om man jobbar hårt i det.

Om man tar en jacka i en verkligt tunn ripstop nylon så kan man ha den direkt på kroppen eller med en mängd olika isoleringar, från Lifa-tröja till dunjacka, inunder.

Montane har många varianter som ser trevliga ut. Annars kan man köpa tyg på http://www.pennineoutdoor.co.uk och sy själv.

Jörgen
För den som vill ha en tunn vattenavvisande windbreaker är denna, Arktis stowaway windbreaker, riktigt bra:

bild.asp


153 gram, knappt 300 kronor. Skrev en recension här:

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4274

Raskesven
 
Takk for tips!

Joda, det finnes en del vindtette jacker, men jeg har i mitt lille hode fått det for meg at mange ganger skulle det holde med en genser/tröja(utan hel glidelås).

Det mener jeg fordi, den blir lettere, tar mindre plass i sekken og under en skalljakcke og det blir ikke så mange lag med glidelåser over hverandre. Dessuten skulle en sånn tröja passe perfekt til telt/leir bruk, da man sitter mye og en ylle/fleece tröja alene fort blir for kald og en jacke blir for klumpete/bulkig.

Jeg så på Montane sin hjemmeside, featherligt tröjana så ut til å være omtrent det jeg leter etter. Hvertfall for lange turer der vekt er kritisk. Til vanlig bruk og korte turer skulle jeg heller hatt en klättermusen Mithril e.l. Jeg trur den tåler mer (bra, siden jeg klättrar litt og trener tjeneste hunder), puster bedre og jeg trur nok at den også føles bedre å ha på ettersom den er tjukkere og ikke så glatt på innsiden.

Skulle bare önska klättermusen lagde den i den andra fargen de bruker (les: russet red), da jeg er ganske lei av at alle frilufts kläder er svart. Spesielt KM som tenker så mye på sikkerhet i alle sine kläder burde bruke farger som vises bedre.

Hvorfor har jeg alltid lyst på ting som ikke finnes? :(

Mvh

Håkan
 
Skjorta!

Sen finns ju en förbisedd kategori plagg:
en helt vanlig skjorta, i modernt syntettyg!

Väger som en underställströja, är vindtät, torkar snabbt och är dessutom snygg

Haglöfs Climatic, till exempel.
 
Aico; sa:
Hvorfor har jeg alltid lyst på ting som ikke finnes? :(

Mvh

Håkan

Samma sak här! Jag skulle behöva en någorlunda vindtät tröja i något "stretchigt" material som kan användas vid träningspaddling i kajak kyliga dagar. Vid riktigt kyliga dagar använder jag jacka med en tunn tröja under. Man kanske ska kolla upp cykelbutikerna!
 
Under butiksspaning hittade jag en tröja som borde vara vad som efterlyses: Arcteryx Switchback!
Den är naturligtvis sinnessjukt dyr, men den ser ut som värsta Månbas Alfa-uniformen (eh... det är alltså nåt positivt i min värld)

Det är en tunn lätt "mjukskaltröja" som kändes om om den nästan skulle kunna funka direkt på huden. Väger 218 gram, vilket är mindre än en undertröja i till exempel Polartec Powerdry.

switchback_shirt_1_200.jpg


Borde gå att hitta på Skandinavisk Høyfjellsutstyr.
 
Nordesjö; sa:
Under butiksspaning hittade jag en tröja som borde vara vad som efterlyses: Arcteryx Switchback!
Den är naturligtvis sinnessjukt dyr, men den ser ut som värsta Månbas Alfa-uniformen (eh... det är alltså nåt positivt i min värld)

Det är en tunn lätt "mjukskaltröja" som kändes om om den nästan skulle kunna funka direkt på huden. Väger 218 gram, vilket är mindre än en undertröja i till exempel Polartec Powerdry.

switchback_shirt_1_200.jpg


Borde gå att hitta på Skandinavisk Høyfjellsutstyr.

Hmmm... trur kanskje den kan funke! Har ikke vært fornøyd med arc teryx tidligere, men kan gjøre et nytt forsøk hvis jeg bare finner en butikk som har den. Takk for tipset Martin!
 
mielo; sa:
Samma sak här! Jag skulle behöva en någorlunda vindtät tröja i något "stretchigt" material som kan användas vid träningspaddling i kajak kyliga dagar. Vid riktigt kyliga dagar använder jag jacka med en tunn tröja under. Man kanske ska kolla upp cykelbutikerna!
Gör det!
Det finns faktiskt gott om praktiska cykelkläder som passar utmärkt för andra aktiviteter också. Som en extra bonus så brukar de vara lätta och ha 2-3 praktiska fickor på ryggen. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.