TIPS på vandringsleder?!

Jag har tänkt att planera en vandring för mig och min pojkvän i sommar, i början på juni ungefär.. Han vet ingenting, utan tänkte överaska honom. Jag själv har aldrig vandrat förut, men han är en ganska "van" vandrare.
Jag kan alltså ingenting om fjällen och skulle då vilja ha lite tips på fina leder i Norrland.
Jag skulle inte vilja vandra på något ställe där man kommer möta så mycket folk, utan skulle vilja var på nått ställe där man får vara ganska ensamma och får se riktigt fin natur.
Tänkte att vi skulle vara ute mellan 3-5 dagar. Vi har också hund som vi tänkte ha me, så därför får vi inte gå i någon nationalpark?
Finns det någon bra litteratur där man kan läsa om olika leder och tips inför vandring?

Som sagt.. jag kan absolut ingenting om vandring, men är en ganska vältränad person så jag har ingenting emot om det blir lite "jobbigt", så det behöver inte vara någon nybörjar sträcka. Hade också tänkt att vi skulle sova i tält.
 
Titta på bestämmelserna för de enskilda nationalparkerna, i en del får man ha kopplad hund under delar av året. Om ni dessutom skall gå "i början på juni ", så är det nog inte så stor risk att ni möter så många andra, eftersom det i stora delar av fjällvärden fortfarande ligger snö, eller i alla fall är väldigt blött då!

Läs Claes Grundsten och Tore Abrahamssons böcker, så finns det gott om praktiska tips.
 
Fjällvandring i Norrland i början av Juni kommer nog inte bli som du tänkt dej... Det ligger antagligen mycket snö kvar och det är höga flöden i bäckarna så du får planera noga var ni ska gå och se till att ha back-up planer ifall det ligger för mycket snö i något pass eller ni inte kommer över en bäck.
Om du kollar på STFs hemsida så kan du ser när stugorna öppnar, detta brukar vara en bra fingervisning om när det är lämpligt för den ovane att besöka olika delar av fjällen.

Kanske en skidsemester i Riksgränsen istället...?

/M
 
Visst går det men välj väg med domsorg

Början av juni kan variera mycket, vandrade själv i sommar veckan före midsommar och det gick bra. Men som sagt det KAN variera från år till år, och jag skulle rekommendera att vandra Kungsleden antingen från Abiskoo till Kebnekaise, Nikkaloukta, eller från Kebnekaise till Saltoloukta, alternativte Abisko - Saltoloukta som är en betydligt längre sträcka, men endel sträckor kan ni ta två på en dag om ni vill gå långt och är vältränade. Många gör det. Det är lite folk som går där i början av säsongen, och ännu färre om ni startar före STFs stugor öppnar. Och det går att ta alternativa vägar om det är lite snö men det går inte att bestämma innan eftersom man måste komma upp å titta och lyssna på de som är där, stugvärdar, samer och så. Grundregeln är ju högre upp dalen ligger desto mer snö. Och snöbryggor kan vara riskabla. Men man kan bli överraskad av att förhållandena är så annorlunda och att våren fortfarande är kvar. Fördelen är att du får upptäcka fjället så tidigt, renar strövar ännu långt nere i Dalarna och man känner verkligen att något - sommaren - är på väg. Se bara till att STF satt ner båtarna så dni tar dig över sjöarna, den uppgiften kan du få av STFs fjällvadelning.
Hälsningar från stugvärden Ingela
 
Lunndörrsfjällen!

Hejsan!

Så tidigt på säsongen som början på Juni hade jag utan tvekan valt att vandra i den sydöstra delen av fjällkedjan. Visst kan man även få kanonfina turer ända uppe i Lappland, men risken finns att man tvingas pulsa km efter km i genomslagssnö.

Så för egen del hade jag nog valt att sikta in på t.ex Lunndörrsfjällen. Ett kanonfint område där man även under högsäsong knappt ser en enda människa. Man kan bland annat läsa om området i Tore Abrahamssons bok Okända fjäll.

/ Stefan
 
Hejsan!

Så tidigt på säsongen som början på Juni hade jag utan tvekan valt att vandra i den sydöstra delen av fjällkedjan. Visst kan man även få kanonfina turer ända uppe i Lappland, men risken finns att man tvingas pulsa km efter km i genomslagssnö.

Så för egen del hade jag nog valt att sikta in på t.ex Lunndörrsfjällen. Ett kanonfint område där man även under högsäsong knappt ser en enda människa. Man kan bland annat läsa om området i Tore Abrahamssons bok Okända fjäll.

/ Stefan

Tack för tips!! Undrar hur jag får tag i denna bok? Letar o letar på internet, men hittar den ingenstans?
 
Ett annat planeringsverktyg.

Böcker är bra, inget snack om saken.

Men ett annat gammalt hederligt planeringsverktyg är kartan, och numera finns det kanonfina alternativ på nätet. Min absoluta favorit hittar du på http://www.inatur.se/. Väl inne på siten är det bara att trycka på "Sök i kartan" - knappen nere på höger sida.

Om man sen zoomar in på Jämtland / Härjedalen så hittar man Lunndörrsfjällen i den sydöstra delen av Jämtlandsfjällen. Personligen föredrar jag att gå söder ifrån Tossåsen då man snabbare kommer ut i ledfritt område, men det är även fint att starta uppe i Vålådalen.

Vad det gäller boken hade jag först knallat in på närmaste biblotek och kollat. Det brukar alltid finnas ett par olika fjällböcker i varje biblotek, exakt vilka skiljer sig givetvis från det ena till det andra.

/ Stefan
 
Nätet

är inte alltid snabbaste källan. Boklådor och bibliotek fyller ännu sin plats. S Fjällvärlde eller S-V Norge verkar vettigare vid din årstid, Valdres är en bra utgångspunkt....
Go tur!
 
Eftersom ni nu tänker dra ut så tidigt på säsongen bör ni nog ta syd-eller mittfjällen. Själv har jag kollat en hel del på Vindelfjällen. Rätt så stugtätt och ingen nationalpark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.