Tips på tredagars tur i lapplandsfjällen

Hej!
Jag och pojkvännen skulle behöva tips på någon fin tur som man hinner gå om man kan vara borta max 3 nätter och 4 dagar (gärna något kortare, eftersom vi måste hinna köra dit från kusten också). Vi har vandrat ett par gånger förut men är inga proffs så vi undviker helst jobbiga vad och dylikt. Vi sover i tält så det behöver inte finnas stugor längs vägen, däremot är det bra om det inte är jättesvår terräng att gå i. Eftersom vi kör bil och skulle vi bli jätteglada om vi hittade en tur där man kan ta sig tillbaks med buss eller tåg till platsen där man lämnar bilen, alternativt en tur som "går runt" så att man kommer tillbaks till utgångspunkten. Skulle bli jättetacksam om någon har ett tips på en tur som passar in på den här beskrivningen! Den behöver inte passa helt och hållet, alla tips är välkomna!
Vänliga hälsningar,
Anette
 

avslutad210712

Gäst
Abisko-Unna Allakas-Katterjåkk(Riksgränsen) bör Ni hinna på fyra dagar och sen buss eller tåg tillbaka till Abisko. Innehåller ett vad vid Valfojåkka som dock inte är speciellt svårt vid normalt vattenflöde samt ett vad bortanför Stuor Kärpel som inte heller är alltför svårt vid normalt vattenflöde. Det senare vadet tror jag dock är lättare om man går upp en bit mot mynningen mot Hoiganvaggi.

Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden torde också gå på fyra dagar. Där har jag bara gått upp i Kårsavagge än så länge och det var hyfsat enkelt förutom sista vadet före stugan som var lite knepigt men det var veckan efter midsommar för två år sedan och ordentligt med vatten överallt. Normalt sett borde det vadet vara rätt lätt.
 
Södra Storfjället runt

Min "propagandatur" som jag fått blåbär att bli fjällbitna av:

Hemavan - Vindelfjällen
1) Är du bekväm och/eller vill spara tid tar Du Norrliften upp på kalfjället, går sedan Kungsleden till Syterskalet där det finns bra tältplatser en bit ovanför Viterskalstugan.
2) Frukost och sedan topptur till Norra Sytertoppen om vädret tillåter, på toppen ser man långt: Tärnasjön och till Tjulträsket borta vid Ammarnäs och har en enorm höjdkänsla när man tittar rakt ner till Syterglaciären.
Sen går Du vidare genom Syterskalet och viker av från leden och går uppåt och söderut fram till Tärnaglaciären.
3) Fortsätt söderut till Valletjåkko och över Mortsfjället, beroende på hur långt du hann föregående dag väljer du tältplats. Ligger du bra till i tiden är det värt att gå upp Kobåset en gryta vänd mot sydväst.
4) Lätt nerförsbacke tillbaka till Hemavan, det går att välja att gå lite längre och ta Norrliften ner (köp i så fall tor-biljett) eller att gå stigen ner till Hemavand Högfjäll.

God tur!
Hälsar Göran Lundin
 
Tack!

Tack så hemskt mycket för tipsen! Båda verkar jättebra. Jag tror att det får bli Hemavan den här gången eftersom det är närmast dit, men jag ska ha den andra turen i minnet inför framtida vandringar.
Göran- Vet du någon bra karta som går att ladda hem på nätet över detta område, eller bör man köpa en? Som jag förstod på din beskrivning så tar turen ca tre dagar och två nätter, stämmer det? Finns det några vad?
Vänligen, Anette
 
Rättelse

Lars L har rätt det handlar om Norra Storfjällets södra del där Södra Sytertoppen finns därav min felskrivning i hastigheten.
Anette jag har gått på tre dagar det går lätt, men då får ni förmodligen avstå från toppturen om ni inte är snabbgångare eller tycker om att gå sent på kvällen så här i början på sommaren är det ju ljust hela natten.
Karta på nätet känner jag inte till, men jag mejlar Dig en avfotografering av Fjällkartan med turen inlagd.

För flera år sedan planerade jag och min yngste son en tur i Sarek när han plötsligt började tveka, det kröp sedan fram att jag fått konkurens av en flicka och resaultatet blev att vi gick "propagandaturen" Det var ju ett stort förtroende att jag fick vara med på första fjällturen i ett färskt förhållande! Nu planerar de att få hennes lillebror att upptäcka fjällen och har stannat för att gå samma tur. Så jag lånar bilden.
hej
Göran L
 
post

Du hade inte mejlen tillgänglig. Nu öppnade jag möjligheten för nå´ra dar så kan Du mejla till mig via utsidan om Du vill ha bilden.
Göran
 
avslutad210712; sa:
Abisko-Unna Allakas-Katterjåkk(Riksgränsen) bör Ni hinna på fyra dagar och sen buss eller tåg tillbaka till Abisko. Innehåller ett vad vid Valfojåkka som dock inte är speciellt svårt vid normalt vattenflöde samt ett vad bortanför Stuor Kärpel som inte heller är alltför svårt vid normalt vattenflöde. Det senare vadet tror jag dock är lättare om man går upp en bit mot mynningen mot Hoiganvaggi.

Har gått den sträckan på 3 dagar, bodde i stugorna, men sista dagen med 30 km blev ganska lång. 4 dagar passar bra.
Mellan vadet vid Valfojåkka och Stour Kärpel finns det inga bra tältplatser.

/Ulf
 
Göran, jag blev sugen att gå rutten som du beskrivit, så om du har möjlighet vore jag jättetacksam om du ville maila avfotografering av din rutt på fjällkartan till mig.
mvh/Kenneth
kenneth@nordev.se
 
Hej! vandrade själv Abisko- kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden_abisko förra sommaren. Det är en lagom tur på 3-4 dagar. Ganska varierad natur med björkskog i början, fjällhedar och kalfjäll med bara sten. När jag gick där var det ganska mycket snö på på sina ställen, på två sjöar låg fortfarande isen.
Fram till kårsavagge är det en behaglig vandring, men sen kommer en lång stigning med mycket "klättring".
Efter det kommer man till ett ganska brett vad, men det ska inte behöva ställa till det, hade två ungdomar på 13 och 14 år med mej och det gick bra.
Sen planar det ut och man går förbi latnjajaure och sen lätt uppför genom latnjavagge och fram till låktatjåkkastugan. Sen är det utför ända till björkliden, sen gick vi upp genom Gohpasvagge och mellan Njulla och Slåttatjåkka fast man kan ju gå efter vägen tillbaka till Abisko om man vill.
Helt klart en tur att rekommendera, ingen extremtur men ändå "på riktigt". Blev lite sugen själv nu......
Ha en bra tur!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.