Tips på fina paddelvatten i Mellaneuropa?

Det är långt kvar till semestern och isen ligger näst intill metertjock på Torneälven. Med andra ord, det är läge att planera för sommarens paddeläventyr!

Är det någon där ute som har erfarenhet av paddling i någon flod, sjösystem eller annat vattendrag nere i Östeuropa och i Tyskland? Något ställe som är väl värt att åka till? Funderar på att resa runt med bil i detta område i sommar och funderar på att ta med turkajaken. Tacksam för tips!

Linnéa
 
Östra Polen

Hej Linnéa!

I somras paddlade jag och en kompis på floden Czarna Hancza från sjön Wigry i Polens "lake district" som ligger nära gränsen till Vitryssland. Det var i.o.f.s. ett lite annorlunda upplägg än mina vanliga paddelturer. Det var en gruppresa som utgick ifrån Warszawa. Vi var de enda icke tyskspråkiga i gruppen. Vi använde tvåmans flodkajaker utan kapell och hade helpension i tält. D.v.s. vi hade i princip bara lunchpaket med oss i kajakerna. Lite onödigt bekvämt men någon gång kan man väl unna sig...
Det som gjorde mest intryck på mig var det klara fina vattnet och det vänliga bemötandet från lokalbefolkningen. Jag fick verkligen mersmak.
Visst saknade jag min "riktiga" kajak då och då men jag fick ju förstås lite sol på benen för en gångs skull.

Hör av dig om du vill veta mer. Du kan förstås kolla på resebyråns hemsidor http://www.kampio.com.pl/wyc_kaj_hancza_en.php
Jag flög billigt till Warszawa med Wizzair från Gbg.

Mvh Harald
 
Hej Harald!

Tack för tipset! Undrar lite över vilken miljö man paddlar över i de trakter som du beskriver? Finns det obegränsat med tältningsmöjligheter och vad är det för bestämmelser som gäller vid vistelse i natur i Polen? Kanske svårt att svara på då du deltog i en organiserad tur men om du vet vore jag tacksam...

Hälsningar

Linnéa
 
Tältning

Många lantbrukare utmed floden hade gjort iordning tältplatser där de tog en avgift av de besökande. Jag tror att det är det man får förlita sig på. (Vår Allemansrätt saknar motsvarighet i de flesta länder.) När vi var där var det faktiskt tillträdesförbud i vissa delar av skogen - jag tror det var främst för brandfaran.

Mvh Harald
 
”Är det någon där ute som har erfarenhet av paddling i någon flod, sjösystem eller annat vattendrag nere i Östeuropa och i Tyskland? Något ställe som är väl värt att åka till? Funderar på att resa runt med bil i detta område i sommar och funderar på att ta med turkajaken. Tacksam för tips!“

Hei Linnéa,

Tipps for Polen og Cz. H. har jo allerede kommet og er sikkert en god idé, til tross for at det idmidlertid har blitt ganske fullt der borte om sommeren, også i Masuren. Jeg ville anbefale å unngå tiden fra sen juni til tidlig september hvis du søker litt ensomhet (så vidt den overodet finns hernede).
Siden du også har nevnt Tyskland: samme som for Polen gjelder for vannene i Brandenburg ode Mecklenburg omkring og nord av Berlin. Herrlige steder der oppe, uten tvil, men det har etterhvert blitt mange andre som har oppdaget det landstrøket. Derfor er der kanskje best å unngå juli/august på grunn av ferie.
Hvis du er interessert i strømmer så kan jeg anbefale noen klassikere som faktisk er verdt et og flere besøk.
Å padle elvene Rhein, Main, Elbe, Weser, Donau er alltid en spennende opplevelse med delvis store inntrykk preget av natur og kultur med all dens variasjoner av byer, landsbyer, landbruk, industri, traffik osv. Klart, du kommer ikke til å finne Torneälvens natur, men en spennende blanding av mye forskjellig.

Rhein: Anbefales best fra Worms eller Mainz til Bonn. God strøm, fin natur (Unesco-kulturarv fra Bingen til Koblenz), mange strender med bademuligheter, masse, masse skipstraffik som gjør saken særlig spesielt, gode viner og gode og mange muligheter til å la kajakken stå og gå for en tur. Tar du deg tid trenger du en drøy uke, men du kan også haste fra Mainz til Bonn i tre dager.

Main: anbefales fra Bamberg til Aschaffenburg. „Mildere“ en Rhein, lite strøm (slusser), mangfoldig kulturlandskap med vakre byer, gode øl og herrlige viner.

Elbe: Kan egentlig anbefales fra Usti nad Labem/CZ helt frem til Hamburg. Gjennom Elbsandsteingebirge til Dresden helt enestående, senere delvis nesten overraskende ensom. Lite utbygget og lite skipstraffik, „vilt“ telting stedvis kanskje best mulig av alle store tyske elvene. Byene Dresden, Meißen, Torgau, Dessau kan ta tid...Over elven Havel kan du anslutte frem til Berlin så du vil (og fortsette der omkring for noen videre uker).

Weser: bare lite utbygget elv med god strømning gjennom vakker landskap og langs vakre byer. Anbefales fra Hann. Münden til Minden.

Langs de allerfleste elvene finnes det veier og tog, så det er ikke noe problem å komme tilbake til bilen.

Du ser, jeg sprer litt reklame her (men du har jo spurt ;-) ). Hvis du stiller dine spørsmål om reisemål i Mellomeuropa under http://www.faltboot.de (gjerne også på engelsk) så vil du få sikkert mange tipps. De fleste der er ”Wanderpaddler” med en god del erfaring av lengre turer.

Hilsen og la vite hvordan du kommer til å bestemme deg!

Philipp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SLUGGA Tips på fina öar i foxen. Paddling allmänt 0
2691 Tips på fina paddlingsområden i fjällmiljö Paddling allmänt 5
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
mattsson82 Tips på nybörjarkurs? Paddling allmänt 4
Åskan tips på helgpaddling Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Henkes Tips på rundtur i dalarna Paddling allmänt 14
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.