Tips på bra vandringsled i Sarek?

Jag är en 19 årig tjej som i sommar tillsammans med några kompisar vill vandra i Sarek.
Vi har vandrat ett par gånger tidigare, bl.a. i Kebnekaise och Sälenfjällen.
Jag och en tjej till gjorde som projektarbete under hösten i 3:an på gymnasiet en vandring mellan Abisko och Nikkaluokta helt själva. (planering, genomförande o.s.v. Vi visade även bildspel efteråt.)

Vi undrar om någon har ett bra tips på en fin led eller liknande i Sarek?
Eftersom vi redan sett och älskar Kebnekaise vill vi nu se andra delar av fjällen. Sarek sägs vara något speciellt så varför inte ta det? :)

Jag har köpt fjällkartan över Sarek redan...
Tack på förhand!

[Ändrat av Perjos 2006-12-11 kl 22:46]
 
I Sarek finns inga markerade leder, men det finns mer eller mindre upptrampade vägar.

Kan rekommendera turen jag gick i somras, det är en lämplig nybörjarrutt. Ta båten från Ritsem till Akka, sedan gå genom Ruothesvagge och Pastavagge, båtskjuts från Rinim till Kungsleden.
Sedan kungsleden till Saltoluokta, Kvikkjokk eller ut via Aktse.

Men det är ju klart, det finns många andra vägar att gå.

/Ulf
 
Tack så mycket! :)

Ska kolla på lite olika "vägar" under jul lovet nu :)
men tar gärna mot flera tips

nybörjare och nybörjare.. beror lite på hur mycket andra har vandrat..
Vi är ganska vana vid utelivet, de flesta av oss som tänkt vandra :)

En fråga till om Sarek turerna.
Går det, som i kebne att välja vandrig istället för båtturerna?

Tack å hej så länge!
 
Inget tvång

Självklart kan man välja! Vem skulle tvinga dig att ta båt? Det handlar snarare om bekvämlighet. Precis som i alla andra fjällområden i Sverige är det ofta sankt och svårgånget i närheten av de större vattendragen. Deltalandskapet i Rapadalen är ett bra exempel. Täta vide- och björksnår hindrar ofta framkomligheten.
Vissa vattendrag går helt enkelt inte att vada utan båttransport men då kan man ju gå runt.

Jag skulle råda er att gå till närmsta bibliotek och läsa det som exempelvis Tore Abrahanmsson och Claes Grundsten har skrivit om sina turer i det berörda området, för att då en någotsånär bra bild om hur turer kan se ut. Det finns också många fina hemsidor som ofta är gjorda av medlemmar här på utsidan. Sök på Roland Jatko eller Claes Nygårdh så hittar du turbeskrivningar med en personlig prägel.

God tur
Björn Nilsson
 
Båtturer - Ja

Jag håller inte med föregående talare helt. Att från Sitojaures västände (om man kommer via Basstavagge, alltså) är det rätt knepigt att ta sig vidare mot Saltoluokta. Det går, men jag har blivit avrådd. Först måste man över Sitoeadnno (Sitoätno), vilket inte är enkelt. Eventuellt kan man begära båtskjuts förbi älvmynningen. Men sen är det skogsvandring.

Alternativet är via Pielavalta mot Slugga och vidare. Men området väster om Slugga lär vara ett riktigt litet helsike, snår, sten och småkuperat. Går säkert an i gott väder, men .....

Och båtfärden från Ritsem till Akka - Den slipper man aldrig! :)

//Bert
 
Re: Båtturer - Ja

Jag hade nästa sommar tänkt gå rakaste vägen från Rinim till Saltoluokta. Som sagt kan Sitoätno bli ett smått helvete att ta sig över. Resten av trippen över fjället lär däremot vara enklare enligt vad jag kunnat läsa mig till. Visst, det kan bli lite stenigt, men vad jag vet så blir det aldrig så stenigt i Sarek som i Kebnekaisefjällen.
 
Jag var visst otydlig

Det jag vänder mig emot är tron att de arrangemang som STF och i en del fall fjällens urbefolkning samerna tillhandahålller i termer av båttransporter och boende, är "den enda vägen".

Givetvis är många av de båttransporter som finns i lapplandsfjällen väldigt användbara och säkerhetshöjande till och med. Men inställningen som finns till dem gör att vi fastnar i vissa mönster.

"Där brukar man gå", eller kanske ännu värre "där skall man gå". Fjällen är fria och man bör ta vara på det och prova nya leder. Gå tvärs över ett berg eller på andra sidan sjön!

Sen tycker jag att man bör läsa in sig mycket noga på det fjällområde man tänker besöka och givetvis ha goda säkerhetsmarginaler, men det hoppas jag alla redan känner till. Kunskap och erfarenhet ger mer valfrihet och improviseringsmöjligheter.

God Jul
Björn Nilsson
 

avslutad210712

Gäst
Re: Båtturer - Ja

nidob49; sa:
Och båtfärden från Ritsem till Akka - Den slipper man aldrig! :)

//Bert

Kan man inte fortsätta västerut mot Norge från Akka och gå runt sjön och sedan ner mot Ritsem?

Kanske inte som avslutning eller början på en Sarek-vandring men som en egen liten vandring. Eller finns det vattendrag som är alltför svårforcerade?
 
Re: Re: Båtturer - Ja

avslutad210712; sa:
Kan man inte fortsätta västerut mot Norge från Akka och gå runt sjön och sedan ner mot Ritsem?

Det går ju att gå leden mot Hellemobotn och sedan vika av Nordkalottleden norrut. Därifrån kan det väl knappast vara några problem att tvära tillbaks över fjället till Ritsem.

/Pär
 
Re: Jag var visst otydlig

bjonil; sa:
Det jag vänder mig emot är tron att de arrangemang som STF och i en del fall fjällens urbefolkning samerna tillhandahålller i termer av båttransporter och boende, är "den enda vägen".

Just. Ett av de smidigaste sätten att ta sig in till centrala delar av Sarek är väl via Suorvadammen. Brukar inte nämnas alls lika ofta som tex via Rinim; om det sen beror på att det inte kräver någon lokal entreprenör eller på att Kukkesjåkkå-bron är relativt ny kan vi väl låta vara osagt.

/Per
 
Re: Re: Jag var visst otydlig

fson; sa:
om det sen beror på att det inte kräver någon lokal entreprenör eller på att Kukkesjåkkå-bron är relativt ny kan vi väl låta vara osagt.

- det kan förstås oxå bero på att Suorva är en av norra Europas mest deprimerande platser..
 
Fyra tänkbara turer?

Perjos; sa:
Jag är en 19 årig tjej som i sommar tillsammans med några kompisar vill vandra i Sarek.
Vi har vandrat ett par gånger tidigare, bl.a. i Kebnekaise och Sälenfjällen.
Jag och en tjej till gjorde som projektarbete under hösten i 3:an på gymnasiet en vandring mellan Abisko och Nikkaluokta helt själva. (planering, genomförande o.s.v. Vi visade även bildspel efteråt.)

Vi undrar om någon har ett bra tips på en fin led eller liknande i Sarek?
Eftersom vi redan sett och älskar Kebnekaise vill vi nu se andra delar av fjällen. Sarek sägs vara något speciellt så varför inte ta det? :)

Jag har köpt fjällkartan över Sarek redan...
Tack på förhand!

[Ändrat av Perjos 2006-12-11 kl 22:46]


Nedanstående är klipp ur tidigare inlägg jag gjort på Utsidan. Kanske kan du hitta något här?

"Jag har en favorittur som jag vandrat vid tre tillfällen med vänner som varit "noviser". Två av gångerna har jag gått denna sträcka med personer som vandrat i fjällen för första gången. Senast vandrade jag med min förstagångsvandrande syster (56 år, rejält överviktig men med en vilja av stål). Vi vandrade strax efter midsommar 2004. Trots att alla extra vad (pga av den tidiga vandringen) fick ner snitthastigheten till 2 km/tim blev det en fantastisk tur. Bl a fick vi se järv på nära håll. Hela sträckan är mycket lättvandrad, minimalt med uppförsbackar, fina stigar och inga svåra vad (med en liten varning: Läs vidare!) Nå - vilken väg?

Dag 1: Tåg och buss till Ritsem. Båt till Änonjalme med samen Alexander. Följde Padjelantaleden över den mäktigt brusande Vuojaädno. Tältade i närheten av bron över jokken som kommer från sjön med det underbara namnet Sjnjuvtjudisjavrasj.
Dag 2: Följde leden till vi passerat bron över Sjnjuvtjudisjåhkå. Det är precis där de tre stora nationalparkerna möts: Stora Sjöfallet, Padjelanta och Sarek. Vi svängde skarpt till vänster och följde jokken på södra sidan mot SO, på den stig som finns utsatt på kartan. När vi gick där hade vi stark motvind. Tack vare detta kom vi mycket nära en järv som ställde sig på bakbenen och stirrade lite närsynt på oss innan han galopperade upp på fjället. Vi slog läger några km innan Kisuriskåtan.
Dag 3: Svängde in i Ruotesvagge och slog läger redan mitt emot Niakvagge.
Dag 4: På lättvandrade blomsterängar och renstigar fortsatte vi genom Ruotesvagge och slog läger några km innan Mikkastugan.
Dag 5: Först till Mikkastugan och den fantastiska kanjonen som Smailajåkkå har gröpt ur och sedan vidare på stigar mot sydost och Pielavalta där vi slog läger nästa gång.
Dag 6: In genom Pastavagge. Tältade några km efter vattendelaren. OBS! Vi vandrade tidigt. det innebar fler men små vad. Pastavagge tog vi oss igenom på snöbryggor. Denna dalgång kan vara lite lurig, men för det mesta är vattenståndet som högst i juli, så undvik den månaden. Jag har vandrat genom Pastavagge många gånger och aldrig haft några större problem. För det mesta rekommenderar jag att vandra Pastavagge i motsatt riktning (eftersom det är en underbar båtfärd längs Sitojaure) men som förstagångsvandrare finns det en mycket klar anledning att gå från väster. När det tar i och blåser i Sarek kommer vinden oftast från väst eller sydväst. Eftersom Pastavagge är så smal kan det bli rejält tryck genom dalen. Då är det betydligt skönare att ha vinden i ryggen.
Dag 7: Vandra ner till Rinim och sök upp den fantastiske mannen Per Kuhmunen. Han är en liten och oftast pratsam man med ett fantastiskt kunnande. Be honom transportera er med båt, men inte till Sitojaurestugorna, utan till Ribakluokta. Be hon sedan visa ut sin egen flyttningsled därifrån vidare mot Kungsleden. Han rekommenderade oss att tälta på Alep Vaggevarasj och slå upp tältet så att öppningen var vänd in mot Sarek. En vackrare morgonutsikt får ni leta efter, sa han. Samen Alexander som körde oss över från Ritsem till Änonjalme blev mycket intresserad när jag berättade att jag kände Per Kuhmunen. Han plirade länge på mig och sa sedan:
"Den mannen... han är shaman." När jag då ville skryta lite med mina andra samiska bekanta och berättade att jag också kände Acke Kuoljok och hans far vid Pietsaure, nära Saltoluokta, så tittade Alexander nyfiket på mig och sa: "Jaja, men den mannen är inte shaman. Han är bara religiös."
Dag 8: Med ganska lätt packning och regn i luften hela dagen tog vi oss nästan ända fram till Saltoluokta. Vi stannade precis ovan trädgränsen.
Dag 9: Vi vaknade i sol. Första gången man ser utsikten ner över Langas med Lulep Gierkav i förgrunden blir man verkligen betagen. Vandringen avslutades med bastu och underbar middag.

Med pigga och friska ben som är vana vid vandring går den här färden att korta ner tidsmässigt, men jag måste säga att jag njöt i stora drag av det makliga tempot."

[Ändrat av MAJJEN (Håkan Friberg), 2006-05-02 kl 20:06]



"Perfekt!
Dag 1: Salto - Sitojaure. En dags vandring. Det finns en del små sjöar någon km innan du är framme där det går bra att tälta. Givetvis kan man gå ända fram - om man gillar mygg.

Dag 2: Sitojaure - Pastavagge. Det brukar gå en förmiddagstur runt klockan 10. Utan problem hinner ni i så fall förbi vattendelaren i Pastavagge. Är ni snabbgående så hinner ni till Pielavalta. En liten varning för vattenmängden i de olika jokkarna i Pastavagge. Det är sällan problem att ta sig över, men det kan bli lite letande efter bästa stället. Vadarkäpp är av nöden. I augusti brukar dock vattenståndet inte vara så högt.

Dag 3-4: Pielavalta - Snavvavagge. Tälta vi de underbara sjöarna i Snavvavagge. Ta er en extra dag och använd den dels till att ta er upp på Låddebakte och dels till att sätta er på någon av hyllorna ner mot Rapadalen för att titta på älg. Nästan 100% chans att få se några bjässar om man avsätter några timmar. Kikare är inte nödvändigt men bra.

Dag 5: Snavvavagge - Alep Spatnek. Ta det riktigt lugnt denna dag längs Rapaselet och nöj er med att gå till trakten av Alep Spatnek.

Dag 6: Alep Spatnek - Skierfe. Smaken är som baken, men efter ett dygn i Rapadalen brukar många vara rejält trötta på myggen. Ta er alltså upp på kalfjället och vandra längs kanten till Rapadalen. Missa för allt i världen inte utsikten från Skierfe. Det går faktiskt att tälta i närheten. Jag har stött på ett tält uppe på Skierfe! Knappast bekvämt.

Dag 7: Skierfe - Aktse. En stillsam och behaglig vandring."


Läs gärna de här vandringsbeskrivningarna också:

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/1023.htm

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/1141.htm

Lycka till med planeringen

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinaJ Tips på vandringsled Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Anaxiago TIPS PÅ VANDRINGSLED? Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.