Tips på bra tältställe med utsikt i Sthlm

Tjena,

Har ont i foten och kan inte direkt vandra men är ändå sugen på bara en-två tältnätter kommande helg. Har bil så runt 5-10 mil från Kungsholmen var vad jag hade tänkt mig. Undviker helst att vara beroende av färja.

Sugen på nåt ställe vid vatten och med fin utsikt. Vill mest ligga och snacka om allt och inget samt laga god mat på gasköket. Plus om man kan fiska också (hur funkar det med fiskekort här?).

Tack på förhand!
 
Ingen som varit på utflykt inom 1 timmes bilresa från Kungsholmen?

Jag söker och söker men har inte hittat nåt bra än. Klurar på Stendörren fast nånstans utanför reservatet så man kan göra upp en brasa och tälta.
 
Jag tycker att det finns mycket att välja på - lite beroende på väder och hur stora vatten du vill titta ut över. Och bra mycket närmare än Stendörren

T.ex: Bogesundslandet, där finns flera vandringsleder och några iordninggjorda vindskydd/eldstäder, plus en massa natur. Vatten på alla sidor.

Eller Mälaren norrut från Hässelby och mellan Kungsängen och Sigtuna. Vandringsled med vindskydd, ganska gott om tältplatser, mycket vatten att titta på.

Lycka till och berätta gärna vart du tog vägen!
 
Jättetack för tipsen! Ska kolla upp de nu och sen drar vi nu på em - hoppar över fiske denna gång. Blir lite lyxcamping, pga fotjäkeln, med betoning på att få frisk luft, äta gott och snacka på tu man hand med polaren.

Köpte karta igår för nästa års bestigning av Stortoppen i Sarek. Får sitta och drömma om det också :)
 
Vi siktar nog på det här området men jag hittade inte mycket angående tältning - verkar vara reservat. Ser du så svara gärna men jag söker vidare.

Det låter på dig som om du helst vill ut i skärgården, men jag vill ändå tipsa om området kring Ornässjön i Kungsängen. Platt att gå för dig som har ont i foten, och så är det väldigt mysigt nere vid sjön. Som gjort för att sitta och tala om livet.

http://test.upplands-bro.se/Kulfriturism/Friluft/naturguide.pdf
 
Kullön

Det blev Kullön, just norr om texten "Stora Värtan". Kanske 2 km på grusväg in i busken med några hus i närheten. Vi slog upp tältet 15 meter från vattnet. Det var riktigt trevligt med brasa och gott käk.

Jag gjorde pizza från boken "På en låga". 5 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 1 tsk salt. I med det i en påse och sen ca 2 dl vatten till. Efter knådande blev det två kanske lite väl tjocka pizzabottnar som gräddades i nonstickpanna över gaslåga. På med pesto, parmaskinka, ruccola och riven parmesan + pizzakrydda. Otroligt gott!

Knoppade vid kl 11 och sov till 08 (!) på nyinköpt tjockt liggunderlag (Exped Downmat 7). Efter att ha surfat så går många områden/reservat bort pga att man inte får tälta där. Tack för tipsen!
 

Bilagor

  • kullön.jpg
    kullön.jpg
    61.9 KB · Visningar: 2,199
Vandrat mycket i Stockholmstrakten

Hej Niklas,

Vi har vandrat och paddlat mycket med våra 4ra barn.

Det finns mycket fina vandringsleder i Stockholmsområdet.
Roslagsleden, Sörmlandsleden (Tyresta Nationalpark, Paradiset är jätte fint) och Upplandsleden.

Titta gärna in på vår hemsida med bilder från alla våra vandringar, www.traneving.se.

/Helena
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelkvitter Tips på tältplats i Stockholmsområdet Naturområden 12
Rehn Tips på mål för heldagsexkursion i Stockholms omnejd? Naturområden 0
Ringblom Tips på platser att besöka på och omkring Sånfjället Naturområden 3
josohl Tips på uteaktiviteter i och nära Toronto, Kanada Naturområden 1
Nyman något tips på ö i sthlm skärgård? Naturområden 7
Tung Sten Hamra i höst Naturområden 13
KillerKaninen Lågland - tips önskas. Naturområden 0
71:an Tips inför semester vid Sognefjorden? Naturområden 2
Norrbottningen UNESCO: Gruva i Kallak kan få mycket negativ påverkan på världsarvet. Naturområden 0
Vindskydd Tälta på Galterö i Göteborgs södra skärgård Naturområden 2
Bomaye Tälta på väg till norge Naturområden 1
anders998 Busslinjen till Ritsem slutar att gå i februari (var "Hördes på radion idag") Naturområden 17
krigle På jakt efter liten bäck i Göteborg Naturområden 3
Markurius Ständigt på jakt efter nya naturområden Naturområden 4
Ahkká Hitta eller tipsa om dina favoritställen på Spotilove! Naturområden 0
zeppelingirl bra ställen att tälta på blidö? Naturområden 0
A_lena Tillåtet att tälta på Huvudskär? Naturområden 1
Almgren Bra tour operator på Galapagos Naturområden 0
collesandare Tältplats på Lidingö Naturområden 0
0939 Förslag på vacker vildmarksström Naturområden 0
anell Favoritområde på Korsika? Naturområden 2
spajk Jakten på den perfekta platsen? Naturområden 3
mipert Finns det vackra stigar runt Sturup flygplats? Jag skall vänta på flyg några timmar.. Naturområden 2
millimeter Ta sig runt på Björkö, Göteborg Naturområden 3
fson Botaniskt intressant på toppen av Låddepakte? Naturområden 3
MTB Kanada på hösten Naturområden 0
andersmossing Hur långt upp på Keb? Naturområden 13
Anders V Sjysta platser på Bornholm? Naturområden 2
hobbe Sevärd natur på Madagaskar Naturområden 0
doff Vandring på Madeira Naturområden 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.