tips om väggar&klubbar i kramfors/sollefteå

Hej
Jag kommer från Stockholm och har klättrat lite tidigare (klätterverket/klättercentret).
Nu har jag flyttat till sollefteå för att plugga Kris och konflikt och eftersom jag kommer att vara här i två hela år så skulle det kännas bra om det fanns möjlighet att utöva favoritsporten. Jag har letat efter klätterväggar och klubbar i området utan att hitta några. OM det finns någon som har mer information så vore jag tacksam att få ta del av den.

Gott nytt år!
mvh
Anna
[Ändrat av ASKER 2003-12-29 kl 23:18]
 
Hej!

Jag flyttade från Sollefteå för två år och då fanns det inget i klätterväg förrutom det höga tornet nere på risön om du sett det, tydligen ska det gå att klättra på det sommartid där, funkar då som en inomhusvägg. Sen har jag inte kollat i bergen runt om eftersom jag började klättra när jag flyttade upp till umeå, men på några ställen borde du kunna klättra med topprep.

Skriv tillbaka om det händer ngt roligt i klätterväg

//Mats
 
Det finns en klattervagg pa Svano som heter Corax klattercenter. Den ligger i en cistern och ar helt ok. Tidigare var den dock inte isolerad sa den ar alldeles for kall pa vintern men jag vet inte om de tanker atgarda detta. Vaggen anvands av Korpbergets behandlingshem pa Svano men jag tror bestamt att den ar oppen for allmanheten.

Sok pa Corax klattercenter sa borde du hitta den. De har en sida men jag kan inte adressen. Vaggen skottes tidigare av Johan Mast men han ar ute och reser.
 
Fin fin klättring finns ute på ett berg vid namn Ringkallen i Höga Kusten. Det flesta lederna kräver kil, men det går även att sätta topprep samt bult på några av väggarna. Totalt finns där runt hundra leder. Jag kan rekommendera detta ställe, det ligger otroligt vackert! Förare finns bland annat hos LGJ Klätter och högfjäll i Örnsköldsvik, http://www.klatterochhogfjall.com

God tur!
 
Det finns rätt mycket i alla fall!

Svanö väggen (Svanväggen) är störst men inte öppen nu.
Ring eller fråga på skolan.
Ådalshallen har en rätt kul mindre vägg. Den har tidigare använts av Sandö elever.
DVS: Om nödvändig kunskap finns .
Skulle dom va tjuriga!!
(kontakta mig )

I Mjällom (Mjällomshallen) finns den roligaste vinter-inomhusväggen enligt mig. (fast det e ju en bit dit.)
Kontakta Mjälloms klätterklubb eller Mjälloms IK
I Sollefteå ska du åka skidor på alla sätt nu på vintern, det e dom bäst på:) & klättra kan du göra på väggen på Risön på sommaren.

Natur klippor finns det numera gott om.
Det heter ju HÖGA KUSTEN.:)
Kontakta Höga kustens klätterklubb.
Och halvägs dit i Prästmon finns det 5 klara och ett 30tal projekt på naturklippa 45m>25m x 250m.
Och på Svanö vid officers villorna har du en "grym" klippa till större delen oklättrad.
Men självfallet hittar du numera den bästa klippan i HK på Ringkallen.
" Men det är ju rätt nära " till Stugun från Solleteå med.

Och du passa på att paddla mycket kajak när du nu är i HK & på Sandön .(Ni har gratis kajaker prion"s där.)

Har du fler funderingar eller frågor
Kontakta mig på EP.
Ronney Kull
[Ändrat av Ego 2004-01-16 kl 23:20]
 
hur är klippan borta i Prästmon, är dessa 5 leder bultade eller är de på kil?
sedan de andra 30, hur är dessa tänkt att vara?
 
Johodu?

Inga bultar är satta på dom leder som är rensande.
(Ehh? Då e vi i fel forum!! Men frågan e inte min.)

Dock.
Det kommer (om någon av oss orkar hyra en Cobra i vår)
sättas ett ännu oklart antal grå spräckliga Petzl slagexpander syrafasta.
Dom ligger här bredvid mig och stirrar.

DVS: 5 leder är i dag vikta till ren (snabb riggad) sportklättring med ankare och bult.(Gr5 > 6+)

Antalet bultar kommer att hållas på ett minimum säkerhetsmässigt på dom övriga lederna.¨

Fakta.
* Idag är över 30 leder gjorda mest onsigtht.
* Knölen är rätt snygg med varierad klättring.
* Dock är den till och från rätt rutten.
* Över 250m bred och upp till 60m klättring.
* Kalas anmarsch via två leder 1km & 1,5 km .
* Bra parkering & bivackering Sol-hela dan klippa.
* Kanon utsikt sova-äta- bord -bänkar-vårdkase.
* Inga leder är vikta eller hemliga projekt så klättra på och rapportera på (Vi bryr oss inte undantaget de fabfive.)

PS:Kontakta mig i vår så får ni en gratis förare över berget (så får ni ut mera av turen, dessutom se var de fem är.)
Mors
Ronney Kull
 
tänkte höra om det dykt upp ngt här i området runt sollefteå... bor ju här i sommasr och vore kul att klättra nån dag... har hört att det kanske ska finnas nånstans runt resele... sedan kanske det finns nån hemsida lr ngt om svaran här ovenför... hur det sur ut osv... nån vsom vet?
 
klättervägg svanö

Det finns en väl fungerande vägg på svanö,den är öppen för alla på ons 13-19, sön 17-20.
har du fler frågor angående vägen ring 0730382749
//patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.