Tips om Sulitjelma-Saltoulokta

Har tänkt gå emmellan Suljitelma och Saltoulokta via Alkavagge nu i September, är det någon som gjort den turen tidigare som har några tips om hur lång tid det tar att gå ungefär, lämpliga vägval och vad m.m.
Anders
 
7 dygn på vintern.

Hejsan.

Jag har gått i princip hela den beskrivna turen under en påsktur för två år sedan. Då skidade vi via Staloloukta - Alkavagge - Rapadalen och turen tog 7 + 2 dagar. 7 dagsetapper + 2 dagar då vi låg stilla och hoppades på topptursväder. På en hösttur skulle jag nog lägga till en dag eller två då man ofta tar sig lite längre på vintern per dag.

Turen är på det stora hela en av de finaste jag gjort i de svenska fjällen oavsett årstid. Man får verkligen uppleva ett både ovanligt vackert och ett ovanligt komplett tvärsnitt av vad den svenska fjällvärlden har att erbjuda.

/ Stefan
 
Hej!

10 dagar skulle jag nog vilja önska, för att ha marginal och för att kunna göra lite stopp för vila och sidoturer.

Jag har inte gått sträckan i ett svep, men delar av den.

Vägen via Sårjåsjaure är väl rätt given, om man går norr om Sulitelmamassivet. I och med att du kommit till svenska gränsen är det lättgånget (den norska sträckan har jag alltså inte gått).

Sårjåsjaure - Staddajåkk - Staloluokta; fantastiskt vacker sträcka. En enkel bestigning upp på Staddatjåkko ger fin överblick över Sulitelmamassivet.

Staloluokta - Sarekgränsen; Börja med Padjelantaleden till Tuoddarstugorna. Därefter "kompassrakt" mot Njåtjosvagge. Lättgången men ingen led. Smit emellan punkterna 1044 och 1130 på Tuoddarcorru och vik därefter mot norr.

Sedan finns två val.

1) Via Sarvesvagge - Neaiddarieppvagge till Alggavagge tycker jag är en spännande väg. Håll höjd vid mynningen till Sarvesvagge, så slipper ni en del blötmark (om det nu är blött i år, denna torra sommar). Ni kommer in i Sarvesvagge med sina "fotbollsplaner" där man hittar tältplatser snart sagt vart som helst.

Stigningen mot Neaiddarieppvagge är inte jobbig, men kan ha sina risker i blött väder. Inbjudande hällar kan vara hala.

Fin utsikt ner i Algavagge, när man kommer över passet. Håll höger sida om jokken ner till dalens botten. Algajohka/Kalmejohka kan vadas lätt när man kommer ner till den, på sand-/grusbankar.

2) Via Algavagge. Vägen är given, förbi Sarvesvagges västra mynning. Men sedan vet jag inte riktigt var man skall ta sig över Alep Sarvesjåkka.

När man kommer in i Algavagge vinner man, även här, på att hålla höjd "runt hörnet" för att undvika en del snår, som lär finnas söder om sjön.

Resten av färden går rätt givet, tycker jag. Algavagge mot Mikka. Sedan söderut via Pielavalta genom Basttavagge till Sitojaure väst. Båttransport till Sitojaurestugorna och Kungsleden mot Saltoluokta, en bastu och god middag.

Annars kan man förstås fortsätta från Pielavalta norrut mot Petsaure, vilket är snårigt och, i mitt tycke rätt trist.

Kolla med STF-stationen i Salto, så att den är öppen. Stänger troligen i mitten av september. Kolla även med dem var du kan beställa båtskjutsen på Sitojaure.

God tur!

//Bert
 
Suljitelma

Tack för ditt svar! Känner mig ännu mer motiverad nu. Har tio vandringsdagar på mig så det ska nog gå bra.
Anders
 
Suljitelma-Saltoluokta

Tack för en bra guidning genom Padjelanta-Sarek. Kommer nog att vandra på som du skrivit, eventuellt tar vi norr ut vid Pielastugan för att sedan gå över bron vid Kukkesjåkke, den finns väl kvar? Saltoluokta har öppet till den 17sep, så vi ska hinna dit innan grytorna har svalnat.
Anders
 
Båtresa Sitojaure

Kolla att Kuhmunen är i sin stuga då du har tänkt gå.
Tel 010-2615756 (0971-34022)
Stigen från Basstavágge går ner till deras stuga. Pris 300kr per pers.

/Ulf
 
Re: 7 dygn på vintern.

undvall; sa:
Jag har gått i princip hela den beskrivna turen under en påsktur för två år sedan. Då skidade vi via Staloloukta - Alkavagge - Rapadalen och turen tog 7 + 2 dagar. [...]
Turen är på det stora hela en av de finaste jag gjort i de svenska fjällen oavsett årstid. Man får verkligen uppleva ett både ovanligt vackert och ett ovanligt komplett tvärsnitt av vad den svenska fjällvärlden har att erbjuda.

*svordom* - nu blev jag sugen!
Kan du inte - trots att det måste betraktas som trådkapning - beskriva din färd i korta ordalag. Övernattningsplatser och dagsetappernas "utseende" är intressant att läsa.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.