tips om storsko?

funderar på att köpa ett par tunna lätta storskor att ha till enklare klätterturer och till fjälls. Har kikat lite på La Sportiva Trango S och Garmont Tower GTX. Nån som har erfarenhet eller tips?

/Johan.
 
Om du testar dojorna så blir det nog lätt att välja, LaSportivan är smal och garmonten är bred. Tror inte att bägge dojorna kan passa på någon människa. LaSportivan har utgått och ersatts av ny modell med goretex (Evo).
 
Tips: Scarpa Freney. Supersköna (om du har rätt form på fötterna förstås). Har en kompis som både pulsat upp på Mt Blanc, och gjort La Meije (Klippklättring upp till c:a grad 5+/6-) i ett par såna och han har bara gott att säga om dem.

Duger bra till vertikal is också. Grivel G14 sitter som en smäck på mina. :)

Fast jag tror tyvärr att den gamla (blå) modellen som vi har, har utgått och ersatts av Freney XT (eller XL?). Dom är säkert inte sämre, men förmodligen dyrare.
 
La Sportiva S,

otroligt skön och bekväm sko! Jag har breda fötter och de sitter som gjutna på mig...

Använde dessa för ett par, tre, klättringar på El Capitan + anmarscher med tung packning i blockterräng.

Rekommenderas.

Peace
 
La Sportiva

...valet föll på La Sportiva Trango S Evo (den röda, såklart =)) till slut, och nu har jag arbetat i den en månad ute i fält. Kalasbra doja. Riktigt bra stöd för tassarna, och bra kontroll på varje steg man tar. Skön när det brantar på, och faktiskt riktigt bra för enklare klättring (skitbra för trädklättring!). Man snubblar och halkar inte omkring, sulan viker sig inte, och placerar man foten på ett ställe så sitter den kvar!

Enda problemet, som med alla andra kängor av samma typ, är att när den väl blivit plaskblöt inuti så är det ett mindre projekt i sig att få den torr igen.

Mina kollegor betonade ivrigt det olämpliga i låga kängor när man fältarbetar som biolog, men komforten och kontrollen i brant terräng (där jag arbetar mest) uppväger helt klart att kunna plaska runt i dypölar och myrar. Vet man om begränsningarna så är det en underbar sko.

//Johan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.