Tips om norra skärgården!

Hej på er!

Vi är ett femtontal uttråkade läkarkandidater som
planerar att fly från Uppsala ut till havsbandet i början av maj.
Efter en snabb titt på kartan konstaterade vi att Väddö och dom trakterna ligger
nära och bra tillhands. Vi är bilburna och vill
hitta en trevlig liten havsvik, en öde klipphäll, en
snövit sandstrand eller helt enkelt en mysig
plats där vi kan slå upp våra tält i ett par nätter,
bada och fiska och leva rövare. Vi hoppas på att nån
har ett tips på var vi ska tillbringa vår helg
för att den ska bli så lik pripps blå-reklamen
som möjligt! ;-)

Berätta gärna så utförligt som möjligt om platsen, eftersom vi inte har tid att reka. Ange gärna också koordinater på kartan, och annat som kan vara bra att veta för att vår helg ska bli så bra som möjligt!

Skriv gärna direkt till mig om Ni inte vill avslöja ert smultronställe för hela svenska folket!

Tacksam för svar! Pontus Lundberg

lundberg_pontus@hotmail.com
 
Pontus Lundberg; sa:
Efter en snabb titt på kartan konstaterade vi att Väddö och dom trakterna ligger nära och bra tillhands. Vi är bilburna och vill hitta en trevlig liten havsvik, en öde klipphäll, en snövit sandstrand eller helt enkelt en mysig plats där vi kan slå upp våra tält i ett par nätter, bada och fiska och leva rövare. Vi hoppas på att nån har ett tips på var vi ska tillbringa vår helg för att den ska bli så lik pripps blå-reklamen som möjligt! ;-)
Här kommer olyckskorpen och kraxar... tänkte bara påpeka att Väddö är väldigt fint, men också lite svårtillgängligt för friluftslivet iom att det är så mycket privatmark och så många dispenser från strandskyddet har utfärdats att det numer är nästintill omöjligt att komma ner till kusten, än mindre att tälta, på många håll.

Det finns dock ett naturreservat, Tullviksbäcken, där man får t.ex. tälta max två nätter, men inte göra upp öppen eld. Här har man tillträde till stranden och havet.
http://www2.ab.lst.se/natur/miljo/skyddad/kommuner/reservat/Skyddad_natur_1Sida134.html
http://www.stockholm.snf.se/utinaturen/Kommuner/norrtalje.htm

Arholma ligger en halvtimmes båtfärd (reguljärbåt) från Björkö (söder om Väddö), en riktig pärla. Ta båten över, knata över ön till den östra sidan så kan man hitta fina områden.
http://www2.ab.lst.se/natur/miljo/skyddad/kommuner/reservat/Skyddad_natur_1Sida24.html

Tänk på strandskyddet när ni röstar nästa gång... Vissa politiker vill gärna lätta på strandskyddet, då kommer utvecklingen som på Väddö att accelerera. Rösta på politiker som inte vill uppluckra strandskyddslagstiftningen. Strandskyddet behövs för friluftslivet, dvs för oss som inte äger strandtomter, och för växter och djur.

/Staffan
 
Rävsten eller Örskär

På Rävsten söder om Gräsö kan man hyra stugor och troligtivs tälta också. Båttransport kan bokas av de som driver anläggingen. Jag har själv varit på kursfest/utflykt där under min studietid.

Örskär norr om Gräsö kanske också funkar. Vandrarhem finns. Vad gäller tältmöjligheter där vet jag inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.