Tips om dyk i borneo

Jag är på väg till borneo i början av maj. Har ni tips på platser/ bra förtag/ dåliga erfarenheter/ osv. tar jag tacksamt i mot dem. Hur är prisläget?
 
Sipadan

Hej!
Det enda ställe jag har erfarenheter av gällande dykning på Borneo är Sipadan Island som du säkert hört talas om. Det sägs vara ett av de bättre dykställena i världen. Flera undervattensfilmer därifrån har även visats i Mitt i Naturen m.fl. Stället är helt underbart. Jag hade aldrig dykt innan jag kom dit så jag stannade en vecka och tog mitt cert. Såg bl.a sköldpaddor & hajar på mitt första dyk! Det var som att simma i ett akvarium! Jag har för mig att det är riktigt dyrt om man åker dit på en arrangerad dykresa direkt härifrån Sverige men det går faktiskt att ordna ganska billigt från Kota Kinabalu om man tar kontakt med något företag som har verksamhet på ön. Någon på guesthouset eller på hotellet kan säkert hjälpa dig med det. Dessvärre är det nog all hjälp du kan få från mig då det var ett antal år sedan jag var där, priser och dylikt har jag glömt bort!!
Det finns även säkert fler bra ställen runt om ön att dyka på. Ha en trevlig resa :)
// Håkan
 
Om Sipadan

Jag var där 1997, på Sipadan Dive Center (de har haft en egen hemsida, men jag kunde inte hitta den nu), mycket bra och oerhört bekväm dykning. Jag hade bara badbyxor och T-shirt under dykvästen och frös inte en enda gång. Efter att ha tagit på sig utrustningen på land gick man tio steg, klev i en båt, åkte max fem minuter och dök ner. Ändå var det stor variation på dykställena, det var som att dyka på helt olika rev trots att det bara är ett enda jättestort rev runt om hela ön. Mycket väggdyk, alltid ett myller av liv, ibland jättelika stim av bl.a. Barracuda.

Det senaste jag hörde om Sipadan var dock oroande. Det har tydligen skett en veritabel invasion av dykare från dykcentra på näraliggande öar, som har växt upp som svampar ur jorden.

/Micke
 
Sipadan/Mabul

Sipadan är mycket dykvärt. Vill du bli less på sköldpaddor så åk dit ser man inte en sköldpadda undrar man vad som är fel. Barracuda/Jackfishstimmen som bildar en en tunnel runtom en är imponerande. Om du dyker från nån annan ö(Mabul i mitt fall) så kommer du billigare undan. Dyk på dom andra öarna också för det finns mycket att se och är e.g inte sämre än Sipadan. Det finns ett resort som är byggt som en oljerigg och under där är en muräna av bibliska propotioner. Nudibranches pipe dragonfish sea slugs ser man i alla kulörer. Vet inte vad dessa heter på svenska.

Jag har inte dykt i Sangaliki(Kal) men det får bli senare.
 
Layang-layang

Dykningen på Sipadan är världsklass, vilket många redan sagt, jag kan bara instämma. Var där senast 94 så den info jag kan bidra med om Sipadan är gammal.

Det var en hel del snack om en atoll som ligger nord ost om Kota Kinabalu och heter Layang-Layang. Har själv inte varit där, men det finns en Guide bok - Periplus "Diving Southeast Asia" - som beskriver atollen och praktikaliteter om hur man tar sig dit. Det lär vara drop-offs på 2000 meter runt om atollen och stor chans på stora pelagiska fiskar. Vore kul om nån som vart där kunde berätta om det.
 
Hej!
Jag och min flickvän var på Borneo i november förra året.
Vi tyckte att dykningen runt kota kinabalu var ganska så värdelös.Döda koraller och ont om fisk.
Vi bestämde oss istället för att flyga över till andra sidan Borneo och åka ut till Sipadan.
På Sipadan var dykningen väldigt bra.Otrolig mycket sköldpaddor och fiskar.Kan verkligen rekomendera Sipadan.
När vi var där så hade det några månader innan skett en kidnappning av ett antal dykare(bla. två Finska medborgare) från ön så det var väldigt lite folk på ön just då av förklarliga skäl.

Vi bodde hos Borneo Divers.Borneo Divers är (enl. uppgift..) det första dykcentret som etablerade sig på Sipadan och dom var väldigt bra organiserade.
Kan verkligen rekomendera dom.
Priset för 2v dykning hos Borneo divers ligger runt 16-20000:- kr.Då ingår allt.Du får dyka hur mycket du vill.
Om jag vore dig så skulle jag försöka hitta en "flygplansstol" till kota kinabalu för en billig penning och sedan flyga inrikes till andra sidan Sabah
och därifrån åka ut till Sipadan(Borneo divers hämtar dig på flygplatsen).En inrikes biljett kostar runt 550:-kr.
Eller så kan man ta en charter resa till kota kianbalu och ta det lugnt ett tag och sedan åka över till Sipadan i några dagar.I så fall så kan dom på hotellet hjälpa er med att få kontakt med Borneo Divers(eller något annat dykcenter på Sipadan).
Kota kinabalu är HELT ok vad det gäller sol/bad utforska naturen mm men som sagt inte när det gäller dykning.

Hoppas att din resa blir bra tillslut.

MVH Georg
 
5 dar pa sipadan

Nu har jag kommit tillbaka fran 5 dars dykning pa Sipadan. Kanonbra, har inte dyktt mycket innan men detta var suvarant haftigt, skoldpaddor och whitetips overallt!! Sen baracudas och jacks, nudiebrances occh alla hunphead parrotfishes. Mycket bra, akte med Borneo Divers, mycket trevligt. De haller till direkt pa "the drop off" dar mna kan gora fina beachdives, 5 m till vattnet! De sag faktiskt en hammarhaj dar men da tittade jag pa andra saker.....Bla stimet av bigeye jacks som hela tiden cirkulerade utanfor "the drop off". For aldrig over till Mabul/ Kapalai, dar finns fin macro dykning, det far bli nasta gang.

Priset var ca 400 RM dvs nastan 1200 kr per dag. Detta inkluderar transport fran KutaKinabalu(flyg, buss och bat) och mat, dryck och all dykning du kan onska dig. Inga problem att fixa nar man val kommer till Kotakinabalu. Det var dessutom nastan tomt pa on, de har tydligt fatt en kraftig nedgang sedan kidnappningen forra aret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
oliveeer_94 Dykvideo Röda havet, ge mig tips och betyg! Dykning 3
Lejonel Tips på snorkel+mask+fenor? Dykning 11
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
efred Liveaboard-tips? Dykning 4
andzze Tips Filippinerna Dykning 1
andzze Tips om dykutfärder Sipadan Dykning 1
anryy Tips om Galapagos! Dykning 2
Joooi Fridyknings övningar och tips Dykning 6
Freija Dykdator - tacksam för tips! Dykning 3
Peter0lofsson Videoklipp-tips! William Trubridge fridyker helt galet! Dykning 2
skogsmann Tips liveaboard Egypten Dykning 2
sfguiden Lära sig hålla andan + våtdräkts tips Dykning 6
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
strapatz Tips om digital fotografering med undervattenshus Dykning 5
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
bo5840sv Tips om dykning från Koh Lanta Thailand Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
Joqe Tips på Liveaboard Dykning 1
Hangö-tips? Dykning 2
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
A.Westberg Dyk + våg-/vindsurfningssemester - rekommendation om var? Dykning 8
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
crille30 Koh Chang Thailand, bra dyk? Dykning 3
Stalle Rekomendera dyk/snorklingsturer i Hurghada? Dykning 1
frostic Bristningar i huden efter dyk? Dykning 3
t80u Dyk i Halmstadområdet Dykning 0
Tväråna Följ med till Korsika och dyk med UCPA i sommar! Dykning 0
Tväråna Dyk inära Istanbul? Dykning 0
kaptenjon dyk expedition Dykning 0
_hattifnatt_ Dyk inriktat gymnasium? Dykning 7
vpk Söker lite ny dyk kompisar Dykning 0
smizz Dyk polare i JKPG sökes. Dykning 0
Bubbla Prova på dyk. Dykning 0
Nick Fisk Borneo Dykning 7
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
LarsBq Reseberättelse från Borneo och Sipadan Dykning 7
andstr Borneo, dykning mm. Dykning 4
Dykresa--Mexico eller Borneo?Vilket är bäst? Dykning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...