Tips kring fjälltält

Hej! Ett fjälltält för soloturer ska införskaffas och jag behöver så många vettiga råd och tips jag kan få. Jag har surfat runt på nätet länge och väl, även här på utsidan och läst nya och gamla trådar. Jag har fastnat lite för SMD:s Lunar Solo. Det verkar vara bra storleksmässigt i alla fall. Ända problemet med det är att jag inte använder stavar så det är ingen vinst för mig.

Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter av detta tält. Även om ni har tips på andra liknande tält som ni tycker är bättre/likvärdiga.

Tack!
 
Har inte använt mitt i fjällen. Mycket nöjd med det i skog och skärgårdsmiljö.
Lite i kortaste laget för mina 182 cm. Svårt att hålla sig från duken i huvud- och fotändan.
Använder stavar ibland. Köpte därför en kolfibertältstång på nätet. Hur bra som helst.
Viktigast för komforten är att pitcha tältet så att inte tältduken kommer nära marken på läsidan. Då blir det lite ventilation och en del av kondensen vädras bort. Gott om plats för packning i tältet.
 
Den här typen av tält är inte ägnade för kalfjällsbruk i dåligt väder.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Jag håller med vad gusbo skriver. Beakta att tältet är ditt sista skydd mot elementens makter när ovädret sätter in, och oväder med stormvindar, regn och blötsnö i långt över ett dygn i sträck i slutet av juli i svenska fjällen har i varje fall jag upplevt. Det ger en nyttig erfarenhet, så spara inte in på tältet om du tänkt vandra långt från stugor och andra skydd.
 
Har också haft snö och hårda vindar den 10:e juli i Jämtland och stormvindar en gång i september. Hade bra tält båda gångerna vilket kändes tryggt. Jag bytte det ena till ett Hilleberg Soulo som nog är lite tungt för ett enmans men skönt och tyst även i hårda vindar när man är inuti.
 
Jag använder sådana tält i fjällen ändå, men sätter då upp tältet på mer skyddade ställen en bit ner i björkskogen om vädret verkar lite ostadigt. Det har funkat bra för mig hittills. Kolla också på LunarDuo. Grymt bekvämt att ha mycket plats (även för två) och det är nog lite stabilare i konstruktionen också. Det har ju extra stormlinor. För de som inte går med stavar går det som sagt utmärkt med de lätta kolfiberpinnar man kan köpa till.

Det varande sagt så lutar jag åt att kolla på lite tyngre, men stabilare varianter typ Tarptent Moment eller Scarp också. Det ger lite mer frihet vid lägerval och också lite mer värme.
En annan variant som är lite stadigare är pyramidtälten typ MLD DuoMid.

Det mesta går, men man bör vara medveten om de begränsningar som finns och vara bekväm med dem. Jörgen har ju gått många år på sommaren med dylika tält. Om jag förstått det rätt så är hans inställning att dylika sommarstormar trots allt är ganska sällsynta och att de kan hanteras genom förflyttning. Obehagligt visst, men sällan livshotande om man har övrig utrustning mot skitväder. Dylika övningar har nog många gjort i lumpen.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Det klarar sig nog 99,5 ggr av 100 men när det skiter sig är det inte kul. Jag är mer ödmjuk mot vädrets makter efter en natt med stormbyar då jag trodde att tältet skulle blåsa sönder. Tycker även att det där med att bryta läger nog är lättare på pappret än i verkligheten. När man sitter mitt i regn, blåst och mörker så är det rätt skönt med grejer man kan lita på. Har man skog att tillgå, vilket jag oftast inte har de fjäll jag är, så kan det motivera klenare tält.
 
Det klarar sig nog 99,5 ggr av 100 men när det skiter sig är det inte kul. Jag är mer ödmjuk mot vädrets makter efter en natt med stormbyar då jag trodde att tältet skulle blåsa sönder. Tycker även att det där med att bryta läger nog är lättare på pappret än i verkligheten. När man sitter mitt i regn, blåst och mörker så är det rätt skönt med grejer man kan lita på. Har man skog att tillgå, vilket jag oftast inte har de fjäll jag är, så kan det motivera klenare tält.

Visst är det så. Ingen har sagt att det är kul. Motfrågan är väl om den där 100 eller 200e gången är värd t ex 1kg extra alla övriga nätter. Det är ingen gramjakt. Det kan vara 20% av min basvikt (exklusive mat och bränsle alltså). Var och en får väl avgöra själv hur man gör sin riskanalys och vad man i värsta fall är beredd att acceptera utifrån sina parametrar.

YMMV som seobserver brukar säga.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Avser du länga säsongerna kan jag rekommendera att sova i ett 2p. Dåligt väder under gråväder kan komma otäckt snabbt. Att resa tält i hård vind är inget man längtar efter och fler än en har förlorat sitt skyl just i det läget. Tältet blir ohållbart och blåser bort.
Blir du inregnad vill du nog ha både sitt och utrymmesplats.
Sen får man bära lite mer. I skyddade lägen går det fint tarpa och sova i enklare enväggstält.
Utan dina längd, höjd och brukskrav är det vanskligt att värdera ett föreslaget vekare tält.
Välkommen åter när du funderat ett varv till.
go tur
 
Absolut men om man semestervandrar 2-3 veckor per år så tycker jag inte att ett kg är nåt att snacka om. De flesta normalsvensson kan enkelt gå ner 2-3 kg i kroppsvikt på en månad om man är noga med vikten. Sak samma inom MC, killar med kalaskula som köper titan(avgas)system för 15-20000 istället för att gå ner 5 kg. Ursäkta OT. Såklart bestämmer alla själv men jag har lite svårt för det där att det ska vara så enkelt att bara "kila iväg en bit i skydd" och slå upp tältet på annan plats. På vissa ställen är det platt som en pannkaka och inga skydd finns.

Visst är det så. Ingen har sagt att det är kul. Motfrågan är väl om den där 100 eller 200e gången är värd t ex 1kg extra alla övriga nätter. Det är ingen gramjakt. Det kan vara 20% av min basvikt (exklusive mat och bränsle alltså). Var och en får väl avgöra själv hur man gör sin riskanalys och vad man i värsta fall är beredd att acceptera utifrån sina parametrar.

YMMV som seobserver brukar säga.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Har inte använt mitt i fjällen. Mycket nöjd med det i skog och skärgårdsmiljö.
Lite i kortaste laget för mina 182 cm. Svårt att hålla sig från duken i huvud- och fotändan.
Använder stavar ibland. Köpte därför en kolfibertältstång på nätet. Hur bra som helst.
Viktigast för komforten är att pitcha tältet så att inte tältduken kommer nära marken på läsidan. Då blir det lite ventilation och en del av kondensen vädras bort. Gott om plats för packning i tältet.

Bra att ja är lite kortare då. :)

Jag använder sådana tält i fjällen ändå, men sätter då upp tältet på mer skyddade ställen en bit ner i björkskogen om vädret verkar lite ostadigt. Det har funkat bra för mig hittills. Kolla också på LunarDuo. Grymt bekvämt att ha mycket plats (även för två) och det är nog lite stabilare i konstruktionen också. Det har ju extra stormlinor. För de som inte går med stavar går det som sagt utmärkt med de lätta kolfiberpinnar man kan köpa till.

Det varande sagt så lutar jag åt att kolla på lite tyngre, men stabilare varianter typ Tarptent Moment eller Scarp också. Det ger lite mer frihet vid lägerval och också lite mer värme.
En annan variant som är lite stadigare är pyramidtälten typ MLD DuoMid.

Det mesta går, men man bör vara medveten om de begränsningar som finns och vara bekväm med dem. Jörgen har ju gått många år på sommaren med dylika tält. Om jag förstått det rätt så är hans inställning att dylika sommarstormar trots allt är ganska sällsynta och att de kan hanteras genom förflyttning. Obehagligt visst, men sällan livshotande om man har övrig utrustning mot skitväder. Dylika övningar har nog många gjort i lumpen.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Skönt att höra. Jag har tänkt att planerar man lite i förväg bör man kunna hitta någon form av skyddande omgivning även i dom mest platta landskapen om vädret ser risigt ut. I värsta tänkbara scenario blåser tältet sönder mitt i mörka natten, då tar ja på mig pannlampan och går hem/närmsta stuga inte värre än så. Brukar sällan hålla mig längre än en dagstur från stugor/vägar etc. Ändå är detta scenario högst osannolikt.

Tillbaka till tälten så ser ju faktiskt Moment riktigt intressant ut får kika lite mer på det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.