Tips: Freezer Bag Cooking

Ska ut och vandra i sommar och har labbat lite med Freezer Bag Cooking som jag läst om på nätet.

För er som inte känner till det så innebär det att man öser ner en massa torrvaror i en plastpåse och sedan tillsätter kokande vatten och låter det stå några minuter. Eftersom torrvarorna redan är torra så blir vikten minimerad och kostnadsbesparingen jämfört med köpes blir stor.

Ett eget recept
  • Färdigtorkad bacon (finns t.ex. på Ica kvantum i Sickla)
  • Snabbmakaroner
  • Carbonara pulver
  • Mjölkpulver
  • Salt & Peppar
  • Aromatkrydda
 

Bilagor

  • IMG_1907.jpg
    IMG_1907.jpg
    48 KB · Visningar: 959
Dag fyra var det lika spännande som BB överraskningar, nej sämre. Mat är en del av vandringens toppar, låt måltiderna bli det oxså.
 
Färdigtorkad bacon ska jag leta efter! Det skulle verkligen vara en topp på vandringar.

Min instinkt säger mig att kokande vatten i plastpåsar kan leda till att lite omysiga ämnen släpps lös. Hur är det med den saken egentligen?
 
Jag kanske har missat något, men vad är vitsen/vinsten med plastpåsarna, jämfört med att göra exakt samma sak i det kärl som man kokat vattnet i, alt. den kåsa/skål, som man (väl)? ändå har med sig? Spara på disken? Då blir det ju ett försvarligt antal påsar, som man får bära hem i måttligt väldoftande tillstånd? Eller är påsen/påsarna återanvändbara? Men då har man inte sparat på disken... etc.

Jag gör mycket "svälla-i-hetvatten" - mat, men då direkt i den grunda gryta/skål (med lock av alu-folie) som jag sen äter ur, och som dubbelarbetar som lock till min kokgryta. Vid behov invirad i något isolerande klädesplagg som varmhållare. Men oftast har jag kokat upp mer vatten än jag häller i "svällningsskålen" för att t ex fixa mer mat,varm choklad, etc, i återstoden - och då sväller den första omgången i den grunda skålen i kokvärmen "på övervåningen".

Couscous, bulgur och supertunna "hårnudlar" är mycket lämpligt att "svällkoka" och mycket godare än snabbmakaroner IMHO... ;)
 
Senast ändrad:
Jag ställer mig också frågande till vad poängen är med att slänga ner allt i en plastpåse?

För övrigt kan jag tipsa om att ta med färsk bacon istället, det håller sig bra under en veckas vandring. Inte minst om det är normalt svenskt fjällväder. Lite mer vikt och krångel med att steka på ett friluftskök, men det är definitivt värt besväret! Skippa aromaten och ta med en parmesanost och skiva i så förhöjer du matupplevelsen än mer. Carbonara är definitivt en av mina favoriträtter på fjället.
 
Jo det där med hett vatten i en plastpåse är ju lite av en het potatis. Är nog lite tveksam jag med och jag har letat efter påsar med ett lager av aluminium på insidan. Själva påsarna är för att spara på disk så det blir precis lika smidigt som REAL etc. Om man ändå förvarar en uppmätt portion i en påse så blir det ju ingen skillnad i vikt heller mot att äta ur kåsa.
 
Baconen ovan är stekt och inte torkad så hållbarheten är väldigt begränsad.

Jag testade detta vilket är en trevlig maträtt:

Torkad flatrökt skinka
Snabbris Uncle Ben
Carbonarapulver
Parmesan
Svartpeppar

Mjölkpulver behövs inte och det blir nog ännu bättre med pasta. Skinkan borde försvällas i vatten men det går bra att strunta i det.
 
Känns det inte fruktansvärt äckligt och slabbigt att äta direkt ur plastpåsen? Färdigrätterna som Real, Wildlife m.fl. är inte någon höjdare men påsen har iallafall viss stadga...
 
Jag kanske har missat något, men vad är vitsen/vinsten med plastpåsarna, jämfört med att göra exakt samma sak i det kärl som man kokat vattnet i, alt. den kåsa/skål, som man (väl)? ändå har med sig?
Kanske är det inbillning, men jag upplever påsarna som mer ångtäta än kåsan, så maten sväller bättre i påsen än i kåsan, och så kan man knåda litet på den utan att öppna, så det blir ordentligt omrört utan att vattnet dunstar. Men lukten är ju inte att leka med efter några dar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Damberg Freezer bag cooking? Friluftsmat 4
UnderEnTarp Ris i boil-in-bag! Friluftsmat 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...