Tillbud? -Lära av misstagen!

Det sägs ju att man ska lära sig av sina misstag men jag tänkte att vi kanske kunde försöka lära oss av varandras misstag också.

Det vore därför bra/intressant/lärorikt om ni kunde berätta om olika former av tillbud, inom ramen för friluftsliv, där det kunde gått illa. På så vis kanske vi kan undvika att liknande situationer uppstår igen.

Tanken är att denna tråd ska vara något av en mer allvarlig och lärande form av "det dummaste jag gjort"-tråden. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9970

/Andreas
 
Jag har, som tur är, aldrig råkat ut för nåt riktigt otrevligt själv (inte i friluftslivet i alla fall).

De värsta grejerna jag råkat ut för är väl slarv med kniven (man tar i hårt och kniven slinter eller skär snett). Ramlat handlöst har man väl också gjort nån gång, på grund av trötthet och dålig uppmärksamhet.

Däremot har jag hört hur mycket man skriker om man råkar stå i vägen när nån fyller på T-sprit i ett Trangia som inte slockat ordentligt. Den killen stod ändå 2 meter från vattnet så de lyckades släcka honom fort (*knuff* i vattnet).
 
Hade 10bar kvar i en 80cf(elva och en halv liter) flaska med 10 minuter deko-tid, största problemet var att jag fortfarande var på 25m.

För er som inte fattar, fråga! handlar om dykning...

Detta ser jag nog som mitt största tillbud, eller kanske när vi krockade med en pogbil. men det var ju en olycka så den är struken ;D
 

avslutad210712

Gäst
Håller med nermander på det sättet att jag heller aldrig råkat ut för något allvarligt uppe i fjällen och det beror väl på att jag försöker vara extremt försiktig därför att jag inte vill råka ut för något. Dels för att det är besvärligt att få hjälp och dels för att man kan få semestern förstörd. Tex att fylla på ett trangia utan att kolla ordentligt att det inte brinner (eller är för hett) skulle jag aldrig göra. Däremot skvätter jag ofta tändvätska på grillen när den inte tar ordentlig fart trots att jag vet att det är idiotiskt.
 
Lära sig av andras misstag

Jadu, jag har jobbat med Friluftsliv på heltid i över 20 år nu och visst...mina misstag har andra lärt sig av och vice versa.

På alla de första hjälpenkurser som jag undervisar så tar vi upp många situationer som har hänt och som vi kan lära oss av. Många scenarier som vi använder oss av är händelser som har hänt på riktigt.

Sea Kayaker Magazine i USA har oftast ett par sidor där de analyserar en olycka i vart nummer. Objektivt och välskrivet diskuteras vad som hände och hur denna situation skulle kunnat undvikas osv.

Peter Kardin och Center för Friluftssäkerhet försöker samla ihop information om olyckor så vi kan lära oss av varandra. Kolla in: http://www.cffs.se/

Hälsningar,
Lena Conlan
Crossing Latitudes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.