Till kebnekaise

Hej

Jag funderar på att besöka kebnekaise, en sak som jag tänkt på är ifall jag ska gå från abisko eller om det tar för lång tid, jag har 7dar, eller om jag åker till kiruna och direkt till kebnekaise vart ska jag traska omkring då under 7dar kring kebnekaise. Jag tänker åka nu i början av september, vad för slags temperatur brukar det vara på natten i fjällen då och är det snö året runt på kebnekaise, inte behöver man stegjärn.


[Ändrat av marcus959 2004-08-22 kl 17:05]
 
marcus959; sa:
Hej

Jag funderar på att besöka kebnekaise, en sak som jag tänkt på är ifall jag ska gå från abisko eller om det tar för lång tid, jag har 7dar, eller om jag åker till kiruna och direkt till kebnekaise vart ska jag traska omkring då under 7dar kring kebnekaise. Jag tänker åka nu i början av september, vad för slags temperatur brukar det vara på natten i fjällen då och är det snö året runt på kebnekaise, inte behöver man stegjärn.


[Ändrat av marcus959 2004-08-22 kl 17:05]

Det går att gå på 7 dagar men det är nog roligare att gå någon annanstans isåfall - man kan gå söderifrån (vakkotavare) till kebnekaise också - det är lite kortare om jag inte minns fel (har inte kartan här just nu) Vad gäller temp så kan det vara frost - så du bör vara utrustad för några minusgrader åtminstone. Stegjärn behöver du om du skall gå på is... (och vana av att använda sådana om du inte har sällskap) så det beror helt på vilka toppar och vägar du tänker ta isåfall. I Torsdags var jag uppe på toppen och då var det några dm snö - vilket inte utgjorde några problem för att gå med vanliga kängor. Aktuellt väderläge får du om du ringer till fjällstationen. God tur.
Mvh
Henrik
 
Sju dagar Abisko-Kebne topp-Nikkaluokta går förutsatt normal kondition och bra väder för toppbestigningen.

Tyvärr har du då inte då någon möjlighet att invänta bättre väder. Kom ihåg att man ska inte gå upp på Kebne om det inte är soligt och fint...

Temperaturen kan lätt gå under noll i början på september (vi hade några minusgrader i slutet på augusti). Du behöver en varm sovsäck...

Stegjärn lär inte behövas för det fanns ca 2-3 dm snö på sydtoppen förra veckan.
 
En fin tur som passar för sju dagar (med utrymme för toppbestigning längs vägen) är Nikkaluokta–Vistas–Nallo–Sälka–Singi–Keb–Nikka. Börjar man med att ta båt upp i Vistasdalen hinner man till Vistas första dagen om man vill bo i stugor, annars är tält ingen dum idé omman vill välja själv var man vill bo.

Sälkatoppen rekommenderas längs vägen, bättre utsikt och lättare att gå upp på (mindre och plattare stenar och inte så storblockigt) än Keb.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Himlenblå Till Kebnekaise... Fjällvandring 29
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
robintrygg Från Everest till Kebnekaise - en sherpas resa Fjällvandring 5
peejay Skor till kebnekaise Fjällvandring 6
Petlof Vandra från Narvik till Kebnekaise Fjällvandring 2
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
Bard promenad från Mora till kebnekaise. Fjällvandring 5
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
arjaeli Gondol till Kebnekaise Fjällvandring 5
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
zzeta Med svärfar till Kebnekaise? Fjällvandring 3
upplands_hiker Vandring från Uppsala till Kebnekaise Fjällvandring 1
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
anna_oden Hund med till Kebnekaise? Fjällvandring 8
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
lmakynen Första gången till Kebnekaise Fjällvandring 3
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
carl_ Singivagge till Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 16
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
krutnisse Kebnekaise till sommaren Fjällvandring 3
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
kvasse Kommunalt till Kebnekaise Fjällvandring 2
Tuki Med rullstol till Kebnekaise sydtopp... Fjällvandring 9
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.