Tikka T3 Battue

Hej. Ganska nybliven "jägare".
Varit borta från vapenhanterinegn ganska länge men har ett förflutet som vapentekniker i kronan. Fast det är många år sedan märker man att viss känsla för vapen sitter kvar i kroppen. Letar efter studsare och provat mig igenom vapenhandlarnas sortiment i Stockholm.

På de marker jag har tillgång till jagar vi sjöfågel, älg, rådjur och det finns gott om vildsvin. Jag letar efter liten trevlig studsare med "automatkarbinkänsla" om man kan utrycka sig så. Jag är 176 med normal fysik så för långa vapen blir framtunga. Tänker inte heller lägga en förmögenhet på bössan utan tänkte fixa ett paket med kikare under 20,000.

Har så smått börjat fastna för en Tikka T3 battue och till det ett Trijicon AccuPoint 2.5-10x56.
Bössan är väl detaljmässigt vad man kan förvänta sig av en budgetmodell men man får vad man betalar för. Lockas av att slippa batterier i siktet och hittade en gammal test i vapen från 2005 där siketet klarade sig hyfsat i budgetklassen.

Tänkte höra om det finns folk i forumet som har erfarenheter av denna bössa och sikte eller kanske tom kombinationen ?

Alla kommentarer och andra förslag mottages tacksamt.

Vänliga hälsningar /Esbjörn
 
Här diskuterar vi mest NATURMUPPfrågeställningar med viss jaktanknytning såsom är jakthundar farliga för bärplockare och skall vargar få härja fritt i förorterna.

Därför är inlägg av riktigt jaktlig art uppfriskande och jag skall ge min personliga syn. Jag har inte själv skjutit med geväret i fråga men tycker rent allmänt så här.

Ett standardgevär av känt och respekterat fabrikat som klarat sig bra i tester. Om det känns bra i händerna (och man inte i vapnet i fråga suktar efter en känsla av lyx och status) så slå till. Kan vara bra att söka runt lite för att få ett så bra pris som möjligt då vapen inte nödvändigtvis kostar vad som står som riktpris.

Gällande kikaren har jag ingen erfarenhet av den du nämner. Men jag tycker att det finns anledning att köpa det utöver ekonomiklass utan att för den skull behöva köpa mellaneropeiskt. Bra optik betalar sig i skymning, motljus, bakgrunder med dålig kontrast osv. Mekaniken i inställningsfunktionen är också bättre i mellanprisklassen. Kan vara värt att exempelvis kolla på Leopold. De har också bra garantitider. Ett variabelt kikarsikte med ljuspunkt är ett rätt komplicerat instrument. Lufttätt är ett krav. Det är inte kul med imma i kikaren när storoxen kommer fram ur dimman. På billiga kikarsikten är det mer vanligt att detta inte fungerar hundraprocentigt.

Kom också ihåg att du behöver ett stålfäste av god kvalitet, kostar en slant.

Bosse
 
Tikka är ett bra vapen och ligger bra i pris.
battue är bra vid drevjakt då det gäller att skjuta snabbt
och då måste du ha snabbfästen som kostaren del om du ska ha bra sådana, annars har du ingen nytta av battue modellen. Kolla också på Helias sikten som är i bra klass.
http://www.kahlesoptik.com/
Sedan kan du gå in på Robsoft sida som är full av kunskaper och du kan få mera svar.
http://forum.robsoft.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
keski79 Gammal Tikka-kombi Jakt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.