tights o hållbarheten

Frågan gäller slitstyrka. Det finns ju ett visst urval för löpning och cykling...

Finns det någon glad klättrare eller paddlare som kan förtälja om det finns någon modell av tights (cykelbyxlånga, men inte med cykelstoppning) som håller bra för rivstyrka och slitstyrka? [Även andra med psikter och riv/slitstyrka får svara.]

Man sitter på bryggor och på granit... Man går en sväng i skogen genom snåren... Och man lutar sig mot den gamla vissna dörren där flisorna står ut...

Jag vill inte ha ett par tights som omederbart blir noppriga och fula av min behandling.

Men däremot ett par svarta strechiga tunna lårlånga tights... som håller för annat än den aerodynamiska påfrestningen från landsvägscykling och löpning. ;)

Finns det? Eller rentav; håller alla rimligt väl för det?? Tips mottages tacksamt.
 
Min erfarenhet är att så fort det är mycket stretch i ett plagg, må så vara tights eller underställ, så blir tyget nopprigt av all nötning, inklusive tvättmaskinstvätt. Alla mina tights har betett sig på det sättet. Bäst har stretchfleece, typ Polartec Powerstretch, varit. Den noppar sig bara i sömmarna. Å andra sidan är det ju inte sommarmaterialet nr ett... Alla mina löpar- och skidtights i stretch har förr eller senare nötts upp i grenen (friktion) och/eller i nederkanten av benen (ris och snår). Det tar mindre än ett år per par.

Bra tips mottages tacksamt.
 
Håller bra

Jag har ett antal olika varianter på temat hellånga tights. De har i allmänhet hållt över förväntan. Riktigt tunna tights blir inte noppiga men tyget slits så att det ser ut ungefär som om en maska gått i strumpbyxor. Har t ex ett par från Patagonia som fortfarande funkar efter ca 10 år men längst ned på benen vid ankelblixtlåsen och i grenen har det uppstått slitage så att tyget glesnat.

Har också ett par aningen tjockare löpartights från Brooks som inte har påverkats alls av ca 2 års rätt frekvent användande vid cykling och en del skogslöpning.

Jag har också en del elastiska byxor (softshell) med fickor och knäförstärkningar. Mammut Champ är lite noppiga men är inte slitna i övrigt efter 3 års flitig vinteranvändning skidor skridskor mm. Jag har liknande erfarenheter av Klättermusens Mithril.

Det som tights och elsatiska softshellkvaliteter inte tål är närkontakt med asfalt vid fall på cykel eller inlines men vanligt bärarslitage och tvättslitage ger bara lite noppighet.

Det lär finnas speciella tights för inlinesåkning med kevlarförstärkningar som håller hyggligt även vid fall på asfalt. Någon som har erfarenhet av sådan plagg?

Thure
[Ändrat av thureb 2006-05-12 kl 11:27]
 
Re: Håller bra

thureb; sa:
Har också ett par aningen tjockare löpartights från Brooks som inte har påverkats alls av ca 2 års rätt frekvent användande vid cykling och en del skogslöpning.

Jag har också en del elastiska byxor (softshell) med fickor och knäförstärkningar. Mammut Champ är lite noppiga men är inte slitna i övrigt efter 3 års flitig vinteranvändning skidor skridskor mm. Jag har liknande erfarenheter av Klättermusens Mithril.
Mina tights klarar inte en hel säsong löpning. Mina Newline- och Craft-tights nöts ned kring fotlederna av blåbärsriset (varför jag ska sy ett par orienteringsdamasker), och går man mot en gran så låter det som kardborre och sedan ser plagget ut därefter. Dessutom nöts de i grenen (beror förstås på vilket löpsteg och hur feta lår man har...) Mina Swix-skidåkartights är också helt fnasiga och delvis genomskinliga i grenen efter en dryg säsong.

Mina Mammut Softshellbyxor (Alto Pant) tålde inte första gången vår hundvalp bet i dem, en encentimeters reva blev det. Lite surt på ett par brallor för 1800:- kan tyckas. Kevlar låter bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.