Thorn vs Dawes?

Någon som har erfarenhet av Thorn och/eller Dawes cyklar?

Känsla, funktion, kvalitet, finish etc.

All info mottages tacksamt!
 
Erfarenhet Thorn

Jag har haft en Thorn Club Tour (deras då billigaste audax /lätta touringmodell) i snart 3 säsonger. Passar mig bra för framförallt pendling tor arbetet 17 km enkel resa. Är en stålcykel Reynolds 131 med Shimano RSX 100 växlar och bromsar STI-reglage Mavic tandemfälgar, skärmar bakpakethållare etc.

Allt har fungerat bra utom att bakhjulet åt ekrar i orginal. Det var förmodligen maskinekrat och hade icke reducerade ekrar. Sedan jag byggt om bakhjulet med nya DT reducerade ekrar (DT Comp) men med orginalfälgen har cykeln fungerat prickfritt. Jag har nu cyklat knappt 600 mil på den.

Dawes har jag inte cyklat själv men deras motsvarnde modeller verkar helt jämförbara.

Thure
 
Har en Thorn Nomad, inte den senaste modellen utan den som fanns fram till sommaren 2000, och även en i år inköpt Audax853.

Är mycket nöjd med båda cyklarna, har inte haft några problem med hjulen som Thure, mina hjul var handbyggda.

Dawes känner jag bara till genom artiklar i Cycling Plus där de har fått ett gott omdömme, har för mig att det har varit snäppet under Thorn i deras tester. Men de anses vara bra cyklar.

Fördelen med Thorn är att man kan välja komponenter på cykeln, om man så önskar, på Dawes har man inte den möjligheten.

Tycker att du kan slänga ut frågan på Cycling Plus eget forum så får du säkert en hel del svar.

http://www.cyclingplus.co.uk/forum/default.asp

C-Plus har även en test i sitt september-nummer, finns nu i handel, av en Thorn XTC.

Här kommer även en länk där du kan handla Dawes.

http://www2.evanscycles.com/frameset.html

Dawes hemsida

http://www.dawescycles.com/

Ang. Audax så är begränsningen med min Audax att den bara tål lätt last där bak + en styrstångsväska, Den passar alltså bara för credit-card touring på landsväg. Men en underbara cykel att cykla långt på landsväg med.

Jag vet att Thorn har modeller som passar bra för blandad användning som Audax och långfärd med packning fram och bak t.ex. XTC som nämns tidigare i inlägget. Tror även att det har snackats en del om den modellen på Cycling Plus forumet. Sök på Thorn
XTC

Lycka till!
[Ändrat av Thorn 2003-08-30 kl 17:43]
 
tack för svar!

En Thorn XTC verkar vara exakt vad jag söker! Nu är det bara att börja spara till våren...

Har du handlat från England? Hur har det funkat och hur är det med garantier?
 
Jag har handlat 2 cyklar över nätet hos Thorn utan problem.

Det enda som har blivit fel är att styrstammen var 1-1 1/2 cm för lång på den första cykeln, men det var jag som hade angett måttet så det får jag ta på mig. De är snabba på att svara på e-mailen och det är bara att fråga på.

Tänk även på; vilken ramhöjd? de har anvisningar för det på sin genomgång av cyklarna

längden på toppröret+styrstam? jag utgick från min gamla cykel och mätte upp det måttet, men rådfråga dem

Skulle rekommendera att begära att få styret i höjd med sadeln, man använder spacers (=brickor?)för det. Är det för högt så är det bara att flytta spacers under styrstammen till över styrstammen. Är själv medelålders och tycker att det är skönt med en mer upprättstående sittställning.

Tänk även på vevarmslängden, själv är jag 178 cm, har 170mm vevarm, frugan är 158 och har 160mm vevarm. Det finns en lathund som säger, stå på golvet barfota, mät från golv till gren, måttet x 18,5%= vevarmslängd. Se
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Garantier, ja de har 14 dagars returrätt men frakten tillbaka till England tror jag att man själv får stå för. Min erfarenhet är att de är seriösa och har lång erfarenhet av näthandel och touringcyklar+ Audax. De mailar även en bekräftelse på ram+ allt som sitter på cykeln så att man kan se att allt stämmer.
MEN ta tid på dig och tänk noga igenom hur du vill ha det så du slipper ångra något ang. cykeln när du har fått hem den.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.