Thermacell lantern

Hej!

På vår senaste tur fick våran lägerplats besök av så sjukt mycket knott att det inte gick att befinna sig utanför innertältets myggnät. Läst på lite kring Thermacell och att de verkligen fungerar, så till min fråga är om nån här har testat någon av deras lykta med antimyggfunktion? eller andra tips om antimygg?

Tänker på;
http://www.shopping4net.se/Hem/Utomhus/Tillbehoer/ThermaCELL-mini-lanterna.htm

Eller
http://www.shopping4net.se/Hem/Utomhus/Tillbehoer/ThermaCELL-Campinglampa.htm
 
Det är väl samma ämne (d-Alletrin (Pynamin® Forte TG) CAS:231937-89-6) som används i en rad olika fabrikat med fuktade papperskuddar som värms för att ämnet i fråga skall dunsta.

Thermacell använder (skitdyra) små butangas-patron helt i plast som värmekälla, andra som swissinno nöjer sig med värmeljus i sin lykta då de i båda fallen använder förbränningsgaserna för att i toppen på lyktan värma den infuktade papperkuddarna med mygg-repellerande ämnet uppsuget.

förmodligen fungerar papperskuddarna med myggmedlet med vilken värmeskälla som helst som kan hålla temperatur kring 150-180 grader C (har inte kollat exakt hur varma de blir i aktuella produkter)
 
Dom blå "tabletterna" som man stoppar i thermacellen går att köpa riktigt billigt på ebay sök på ars mat 12. 100 kr för 60 st!! Dom svindyra gas patronerna kan man fylla själv med biltemas butangas flaska! Man får ta en tång och rycka ur den koppar kopplingen så sitter det en backventil under den.. så tar man en skruvdragare skruvar i en liten skruv och drar upp den med tången. Sedan sätter man tillbaka ventilen igen! Det minsta munstycket som följer med flaskan måste skäras av lite snett ca en mm så är det bara att fylla den igen! Thermacellen funkar för övrigt riktigt bra har den både hemma på uteplatsen och i fickan när jag jagar och fiskar!! Mvh

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Dom blå "tabletterna" som man stoppar i thermacellen går att köpa riktigt billigt på ebay sök på ars mat 12. 100 kr för 60 st!! Dom svindyra gas patronerna kan man fylla själv med biltemas butangas flaska! Man får ta en tång och rycka ur den koppar kopplingen så sitter det en backventil under den.. så tar man en skruvdragare skruvar i en liten skruv och drar upp den med tången. Sedan sätter man tillbaka ventilen igen! Det minsta munstycket som följer med flaskan måste skäras av lite snett ca en mm så är det bara att fylla den igen! Thermacellen funkar för övrigt riktigt bra har den både hemma på uteplatsen och i fickan när jag jagar och fiskar!! Mvh

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Tack för den infon!

Blir att beställa, men valet står mellan vanliga modellen eller med inbyggd lampa. Inte sett nån rescension om den lilla silvriga lampan utan bara den stora scout lampan, nån som har testat den lilla?
 
Dom blå "tabletterna" som man stoppar i thermacellen går att köpa riktigt billigt på ebay sök på ars mat 12. 100 kr för 60 st!! Dom svindyra gas patronerna kan man fylla själv med biltemas butangas flaska! Man får ta en tång och rycka ur den koppar kopplingen så sitter det en backventil under den.. så tar man en skruvdragare skruvar i en liten skruv och drar upp den med tången. Sedan sätter man tillbaka ventilen igen! Det minsta munstycket som följer med flaskan måste skäras av lite snett ca en mm så är det bara att fylla den igen! Thermacellen funkar för övrigt riktigt bra har den både hemma på uteplatsen och i fickan när jag jagar och fiskar!! Mvh

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Är det tändargas refill?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
 
Trevligt att det finns lösning på att återfylla gaspatronerna - just detta att det är engångsgrej som bara ökar på sopberget har avhållit mig från att köpa produkten.

Man kan köpa paddar på närmare håll (dock 2st för samma yta som en termacell-pad) än via Internet och båt halva jorden runt när man löst problemet med återfyllnad av gaspatronerna

Sterminio 2000 som finns på clas i sjön och på ICA, och mr mosquito på Jula, båda för ca 100:- för 30 pads.


Det är samma ämnen i alla dessa som är (syntetisk?) extrakt från Krysantemum där Pyretrin är aktiva ämnet samt ibland i kombination från växten Sassafras där den aktiva ämnet är piperonyl butoxid och dessa sedan utspädd och uppblandad i paraffin-olja och insugen i padsen som gör att avdunstningen sker i mer långsam takt i värmen.

läs MSDS för resp produkt och även kanske ger lite tips på hur mycket det är i varje pads.

Bara för att giftämnena kommer 'naturligt' från växter så är det inga snälla saker och dessa pads är speciellt aggressivt mot vattenlevande djur inklusive fiskar, med andra ord se till att paddsen bränns eller medtages hem och inte slängs på plats ute i naturen, speciellt inte vid vattendrag etc.
 
Dom padsen som jag köper på ebay är föresten också hälften så stora så man får stoppa i 2! Bra tips där att man absolut inte ska kasta dom i naturen! Lätt hänt att man tex kastar dom i eldstaden breve tjärnen som man fiskar i.. kanske inte blir eldat där på ett bra tag så skiten rinner ner i sjön med regnvattnet..! :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Efter en veckas bas-camp tältande i myggrikt område så måste jag erkänna att Thermacell faktiskt fungerar - eller om man skall vara mer noggrann, varje användning med dessa myggtabletter från Sterminio (clas i sjön, teknikmagasinet), mr.mosquit (ICA, Jula mfl.) och även thermacells egna plattor på värmekälla av lämplig temperatur var skillnaden från totalt outhärdligt med omgångar av mygg som angrep i anfallsvågor även på nysmetade hudytor med myggmedel till någon enstaka vilsenkommen mygga när man hade dessa tabletter på värme ett tag - helt fantastiskt!! - helt otroligt!!!

Har man 230V tillgängligt (eller 12V på bilcamp med dito 12V värmare och kan mata från bilbatteri) så använder man dom elektriska värmeplattorna som finns, konstant igång och byte tablett var 8-12 timmar och det blir uthärdligt, ja faktiskt riktigt trevligt i närheten av dessa.

Har man dessa värmare i tältvestibul/absid en tid så hamnar en liten del av det avdunstade på tältduken i mycket tunt lager vilket gör att repelleringen fungerar ett tag efter även om värmaren inte är i full gång eller har uttjänt tablett och inte hunnit byta, och man behöver inte ha dessa värmare igång fullt lika mycket som i början och myggen till synes skyr området kring värmarna som pesten (eller dör om de inte släpps ut)

---

Det är dom här plattorna/myggtabletterna/paddarna som är det viktiga att ha en rejäl bunt av - värmekällor kan man använda sig olika av men de skall inte bli varmare än att tabletten blir antydan till brunfärgning på undersidan/värmarsidan efter några timmars värmning.

Använder man värmeljus och nedklippt aluminiumburk så kan det vara en del pill att få lagom värme på tabletten - tabletten när den har rätt temperatur så skall man ibland under användning kunna skönja en lätt rökslinga stigande i stark lampas sken och tabletten som redan sagt inte bli mer än max lätt brunfärgad efter ett antal timmar på värmning (kör man för hög temperatur så förstör man den mygg-repellerande ämnet i förtid i tabletten)

Är man bekväm och inte har tillgänglig med elström så kan man förutom användande av hembyggda värmare å värmeljus, använda termacell, och vågar man sig på att återfylla gaspatronerna med ciggarettändargas (enligt massor av your-tube filmer på hur man gör) så kan man använda dubbla padds från sterminio eller mr. mosquito istället för från termacells refill-kit då man bokstavligen blir legalt rånad om man hela tiden använder termacells refill-kit (och också ökar på sop-berget) och måste ha dessa igång hela den vakna tiden

Jag är klart imponerad att dessa tabletter faktiskt fungerar så bra som de gör (även utomhus) och man slipper/minskar kladdet med DEET-myggmedel och inte behöver använda dessa mer än nödvändigt - speciellt viktigt om man har småbarn med.

Alla nämnda produkter (sterminio, mr. mosquito och termacell) använder samma repellerande (och även dödande) ämne (d-alletrin, pyretrin mfl. trivialnamn (från kryssantimum) , ibland förstärkt med piperonyl-butoxid (från sassarfras)) även om thermacells plattor verkar ha ganska mycket mer än de övriga plattorna då denna är tänkt att användas utomhus utan vindfång som håller kvar gaserna i utrymme och därmed släpper ut mer.

(har titta på kemikalieinspektionen och det verkar inte finnas planer på förbud av ovanstående ämnen i närmaste tiden - i det avseende är nog DEET i myggmedel mer tveksamt ämne...)


Min erfarenhet hittills att använda dubbla padds från sterminio och mr.mosquito trots allt är en fungerande substitut till thermacells egna padds men man kanske får byta lite oftare om det används utomhus.

notering: värmesystem som använder låga som uppvärmningsmetod skall inte användas i tält medans man sover - detta gäller all utrustning med öppen låga i någon form - dels för brandrisken, dels för kolmonoxidrisken!!!

Den gasdrivna myggjagaren från thermacell skall alltså inte användas i tältet medans man sover - dessutom kan all gas i patronen och därmed värme pysa iväg till ingen nytta efter fyra timmar när plattan är uttjänt och man missar att stänga av eller byta plattan.
 
Sterminio verkar vara på väg bort/upphöra, på kemikalieinspektionen har importören/agenten begärt den här månaden att produkten avregistreras av anledningen att produkten inte tillverkas längre.

Clas i sjön har fortfarande dessa i lager och ni som gillar Sterminio 2000 bör nog bunkra upp tabletter inom ganska kort tid medans produkten finns att köpa.

Helt kört är det inte ännu för den här typen av mygg-repellant då mr mosquito och thermacell fortfarande säljs och utan antydan till att det dras in innan 2018 vart fall.

---

Efter lite surfning har jag stött på notering att rekommenderad temperatur på underlaget för dessa tabletter är 150-165 grader C om man värmer på annat sätt än med tillverkarens egna värmare.
 
Senast ändrad:
Har nu kollat med en mycket tunn K-termoelement och dito mätare och Thermacell grillar sina plattor med tämligen exakt 165 grader C vid omgivande 27 graders C rumstemperatur och mr.mosquito elektriska värmare nådde ca 170 grader C närmast centrum, något kallare utåt kanterna - (detta med utjänta pad/tabletter monterade), också vid 27 grader C omgivningstemperatur.

Det ser ut som att man balanserat gaslågans effekt ganska bra för önskad temperatur i Thermacell, eftersom rekommenderad temperatur verkar anges mellan 150-165 grader för den här typen av tabletter.

(Det går inte att använda IR-temperaturmätare för någon större noggranhet då man inte har koll på emissionsfaktorerna här och det är lätt att mäta för kallt och de som provat mäter ca 90 grader C - vilket kan gälla utsidan/ovansidan av tabletten samt att blanka underlaget i thermacell ger nästan ingen värmestrålning alls trots att det är varmt pga. låg emissionsfaktor som blanka ytor gärna ger.).
 
Nu för vanliga Gastuber

Tar upp denna gamla tråd.

Thermacell har lanserat en ny "backpacker" version som använder vanliga gas tuber. Så slipper ni hålla på med refill!

Perfekt för att bli av med den där lilla resten gas som man ändå inte vill ta med på nästa vandring. Plötsligt blir kostnaden för gas noll, eller nästan noll iallafall!

https://www.thermacell.com/products/mosquito-repellents/backpacker/backpacker-mosquito-repeller

Finns i lager på XXL iallafall där jag köpte en igår...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.