Terroristdåd hårt slag mot knivtillverkare

Idagens DN sidan 4 i Kulturdelen finns en notis om problemen för de Schweitziska knivtillverkarna Victorinox och Wenger efter nineeleven. Tidigare såldes många av deras modeller som sistaminutensouvenirer på flygplatserna i Zurich och Geneve men nu konviskeras i stället stora mängder knivar i säkerhetskontrollerna av handbagage.

I DN-artikeln hävdas att man släppt en modell av fickkniven utan knivblad men med andra verktyg, låter otroligt tycker jag kanske menar de barnkniven som har trubbigt blad.

Hur som helst så fick den mindre tillverkare Wenger problem ekonomiskt i våras och köptes upp av Victorinox.

http://209.11.49.176/europastar/headlines/article_display.jsp?vnu_content_id=1000904500

http://strategis.ic.gc.ca/epic/internet/inimr-ri.nsf/en/gr-77374e.html

I en tidigare trevlig tråd har problematiken lämplighet av knivar och multiverktyg till vardags och vid flygning berörts en del. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32822

Thure
 
Hm, intressant. Att Victorinox har köpt upp Wenger har gått mig förbi. Inga stora rubriker där inte. Dessutom har det inte diskuterats på något forum som jag vet. Mycket konstigt.

Däremot är jag ganska säker på att Victorinox alltid haft en bladlös kniv. Den har funnits i olika konfigurationer under årens lopp. Den senaste är modellen VN53855. Den har sax, kapsylöppnare, liten skruvmejsel, kabelskalare, kulspetspenna, pincett och ring.

Victorinox53855.jpg

Victorinox VN53855

Många av Victorinox Swiss Memoryknivar saknar också knivblad. Det är dock riktigt att försäljningen har gått ner rejält. Men det är inte endast pga 9/11 tragedin. Den största anledningen är den stora konkurrensen från multitoolstillverkana såsom Sog, Gerber, Leatherman, Buck, Spyderco, Kershaw och andra. Försäljningen av dessa tog ordentlig fart i andra hälften av 90-talet.

Victorinox har till slut blivit tvingade att ta fram en egen version (SwissTool) och den säljer ganska bra. Finns idag i olika varianter. Tråkigt för Victorinox så konkurrerar de med sig själva ;)

På tal om knivar på flygplan. Jag tror inte att man får ha med sig ens den bladlösa kniven ombord på ett flygplan. Jag är rädd att allt som skulle kunna användas som vapen blir konfiskerat. Det gäller nog den bladlösa kniven också. Däremot går det bra att ta med sig i stort sett vilken kniv som helst i det incheckade bagaget (dock ej knivar med automatisk utfällning eftersom de är förbjudna i det här landet)

~Paul~
 
Vem köper en kniv utan kniv?

dePaul; sa:
Hm, intressant. Att Victorinox har köpt upp Wenger har gått mig förbi. Inga stora rubriker där inte. Dessutom har det inte diskuterats på något forum som jag vet. Mycket konstigt.

Däremot är jag ganska säker på att Victorinox alltid haft en bladlös kniv. Den har funnits i olika konfigurationer under årens lopp. Den senaste är modellen VN53855. Den har sax, kapsylöppnare, liten skruvmejsel, kabelskalare, kulspetspenna, pincett och ring.

OK Paul, det verkar inte så lätt att få tag på den modellen kanske beroende på låg efterfrågan.

Skulle den ha ett knivblad så vore det ganska litet och ett mindre farligt vapen i och med att handtaget är så litet och knivbladet inte är låsbart.

Saxen på den knivlösa modellen är ännu mer harmlös. En strumpsticka torde vara ett farligare handvapen än den knivlösa modellen.

Thure
 
Helt rätt Thure. Låsbart eller inte låsbart blad spelar ingen roll. I stort sett allt är "No No". Strumpstickor är således förbjudna :). Konstigt att de inte förbjuder blyertspennor också.

~Paul~
 
Lite off-topic kanske men man kan ju faktiskt äta mat ïnne i säkerhetszonen på Arlanda...och det är inte bara soppa de serverar, utan även mat som kräver kniv och gaffel...en liten tankeställare i den något hysteriska allmänna debatten om vassa föremål på flyg.
 
Fruktansvärt inkonsekvent kanske är mera korrekt. Metallbestick, spritflaskor mm räknas inte av nån anledning. Däremot allt som liknar ett fickknivsblad. Blev själv först av med en Leatherman Micra, men löjligt små verktyg på, sedan en korksrkuv av kyparmodell, som har en liten fällbar kniv som dock är helst oslipad på eggen, samt pytteliten.

Att inkorporera ett potentiellt farligt stick och skärvapen i en bärbar dator eller i metallhandtagskonstruktionen till en kabinväska med hjul är däremot inte särskilt svårt. Har knallat igenom kontrollen med en slags montagebeslag till 19" datorrack som var 15 cm och som likaväl kunde ha varit brynade till rakbladsskärpa. I det fallet gick men ändå igenom väskan manuellt, men plåtar av den typen fanns väl inte på svarta listan.

Att man fånar sig och beslagtar "ofarliga" vapen kan ju på sätt och vis kvitta, det trista är att man trots detta oskick släpper igenom sånt som verkligen skulle kunna var farligt. Kombinationen av dessa två brister är förstås rejält irriterande.
 
Re: Vem köper en kniv utan kniv?

thureb; sa:
Saxen på den knivlösa modellen är ännu mer harmlös. En strumpsticka torde vara ett farligare handvapen än den knivlösa modellen.
Ja, som andra kommenterat så är flygsäkerhet och konsenkvens två idag helt oförenliga saker. Du blir av med din nagelsax eller ditt paraply(!), men kan släpa runt på t ex en liten metallväska, metallpennor, dina slagsmålskunskaper eller din bärbara dator innehållande gud vet vad. Dessutom får du ta med dig oräkneliga litrar taxfreesprit av varierande procenthalt, men jävlar om du försöker ta med några decilitrar t-röd till köket. Tänk er brandutvecklingen i kabinen i ett standardcharterplan där både resenärerna och deras väskor har brandfarligt hög "pocent", booooomm......
 
Undrar om en kniv tillverkad i Titan, Stellite eller Talonite hade gett utslag på flygplatsen. Är i stort sett säker på att de inte hade gjort det.

CamillusCudaTalon.jpg


Den här kniven innehåller så pass lite järn (0.03%) att jag verkligen tvivlar på att den skulle bli upptäckt.

I övrigt har den här kniven i stort sett samma egenskaper som en tillverkad i stål. Den är mjukare 38-40 RC) men å andra sidan så rostar den inte :)

~Paul~
 
dePaul; sa:
Undrar om en kniv tillverkad i Titan, Stellite eller Talonite hade gett utslag på flygplatsen.
Nä, för att inte tala om "knivar" tillverkade i plast/kolfiber. Har för mig att det finns sk boxcutters (mattläggarknivar typ) tillverkade i plast som ska vara nog så vassa. Flera av 11/9-kaparna hade väl boxcutters av metall?
 
Jo, det stämmer. Det finns också en hel del keramiska knivar. En del av dem är köksknivar. En sådan skulle säkert ha respekt med sig.

~Paul~
 
Blyerts, nej men i alla fall nästan!

dePaul; sa:
Helt rätt Thure. Låsbart eller inte låsbart blad spelar ingen roll. I stort sett allt är "No No". Strumpstickor är således förbjudna :). Konstigt att de inte förbjuder blyertspennor också.

~Paul~

Jag måste faktiskt berätta en grej; i höstas när jag flög hem till Zürich från Landvetter blev jag stoppad i säkerhetskontrollen.

Tro det eller ej, men de lyckades lura ut att jag hade en passare liggande i sidofacket på datorväskan. (ni vet en sån där grej som användes innan dataåldern för att rita cirklar med)

Passaren hade en löstagbar spets som i monterat skick stack ut ca 5mm. Detta var förbjuden frukt! Resande av/med livsfarligt vapen!

Jag tvingades efter protester att skicka spetsen med post, passaren fick jag sedan ta med mig, blyertsspetsen ansågs inte farlig... men det kanske kommer...

Ciao!

Uffe
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.