Tejpar ni fötterna innan vandring + intimhygien

Kommer efter råd från er och en test hemma att köra med en tunn "liner" samt smartwools Hiker medium i mina Kaylandkängor.
Undrar om ni brukar tejpa utsatta ställen i alla fall. Typ på hälen?
Isåfall med vad (elastoplast?)

Sedan undrar jag lite om det här med infanterield. Har ett otrevligt minne från lumpen där jag det slutade med att jag vid varje vila fick pudra med barnpuder för att härda ut de sista milen.
Hygien är ju a och o.
Undrar om någon har erfarenhet av sådana där tvättlappar som finns att köpa. Dvs sådana där blöta som luktar citron eller något. Det verkar onekligen smidigt och då slipper man stå och slafsa med vatten och tvål.

//Jocke
 
Förebygga infanterield

Smörj in skrevet med vaselin eller försvarets hudsalva, min erfarenhet är att hudsalvan är kvar längre och bättre lämpad vi vandring (låg aktivitet) samt är något mer hygienisk att använda eftersom den är i en burk. Vaselin vid högre aktiva aktiviteter såsom t.ex. bergslöpning.
 
Glaciärjokk

Den sedvanliga morgontvätten i kallt jokkvatten är väl som sagt alternativet. Då vet man att det blir ordentligt rent, och är man morgontrött vaknar man kvickt. ;-)

Men ok... det går säkert med våtservetter också. Kanske vore idé att pröva med sådana där "tvättlappar" som man har när man byter blöjor på bebisar? (Vanliga våtservetter kan ha rätt så skarpa rengöringsmedel, och man vill ju inte riskera att göra det hela värre.)

När det gäller att tejpa fötterna kan jag ju säga att jag hittills alltid tejpat i förebyggande syfte, och att jag inte brukar ha några större bekymmer med skavsår. Tejpen du nämner vet jag ingenting om, men kan rekommendera Leukoplast som finns att köpa på Apoteket. (Ljusbrun "vävtejp" med mycket god slitstyrka och vidhäftningsförmåga.) Ett annat tips är att pudra i innerstrumpan innan du tar på den på morgonen.


/ Jonas
 
Våtservetter för intimhygien

Hej!

Apoteket säljer våtservetter för intimbruk. De heter just "Intim" och är kanske i första hand tänkta för kvinnliga underliv men kan absolut användas av män också! De är mjuka och sköna, torkar inte ut,svider inte utan lämnar en mjuk och skön känsla även i rumpan. Har alltid med en sån förpackning i fjällpackningen, inte jätte-UL men värt de extra grammen. Rekommenderas!

Hälsn. BM
 
Tack för det tipset.
Det där med UL får vi se hur väl jag lyckas med idag när jag packar. Har en känsla av att den kommer att bli allt för tung :-(
 
joa_bj; sa:
Sedan undrar jag lite om det här med infanterield. Har ett otrevligt minne från lumpen där jag det slutade med att jag vid varje vila fick pudra med barnpuder för att härda ut de sista milen.
Hygien är ju a och o.

Någon föreslog att du skulle tvätta rumpan på morgonen!!! Nej fy hundan! Om du däremot sätter dig i en fjällbäck - förslagsvis nedströms blivande tältplats - precis när du kommit fram på kvällen och är svettig och besvärlig, så kommer du att slippa problemen med infanterield.
 
Infanterield och skoskav beror ju på hur man är skapt, vad man har på sig / på fötterna och hur långt man går. Har du bekväma och bra skor och braxer behöver du normalt inte tejpa. Puder ska normalt sett inte heller behövas, men folk är ju skapta olika. När det gäller hygien är för egen del att "slafsa med vatten och tvål" att föredra framför våtservetter. Viktigast är att hålla rompan och fossingarna i någorlunda fräscht skick...
 
tigertamjaren; sa:
Infanterield och skoskav beror ju på hur man är skapt, vad man har på sig / på fötterna och hur långt man går. Har du bekväma och bra skor och braxer behöver du normalt inte tejpa. Puder ska normalt sett inte heller behövas, men folk är ju skapta olika. När det gäller hygien är för egen del att "slafsa med vatten och tvål" att föredra framför våtservetter. Viktigast är att hålla rompan och fossingarna i någorlunda fräscht skick...
Precis, men om du vill slippa att vatten rinner ned i kängorna när du sitter ute i duggregnet, så funkar det utmärkt att tvätta sig med en tvättlapp. Ta en vanlig Wettex-trasa (torrvikt 11-16g) och blöt, gnid, tvåla in, blöt igen, gnid, blöt igen, gnid osv tills tvålen är borta och huden är ren. Fördelen är att trasan suger upp överskottsvatten så du slipper sitta på huk över bäcken tills du blitt ren. Funkar såklart också på resten av kroppen (t ex för att tvätta axlarna utan att det rinner ned i byxorna).

Tejpa brukar jag alltid göra före, men det är som sagt individuellt (min sambo tejpar aldrig). Tejpa före, hemma, på torra fötter så tejpen fäster. Du kan testa hemma att gå nån mil med packning och dina kängor/stövlar för att se var de skaver, så vet du till fjällturen var du ska tejpa. Leukoplast finns i en vattenfast variant som sitter bra. Två par strumpor på det så är det nog lugnt. Är det riktigt illa så funkar vaselin utanpå tejpen (men då snackar vi nog bergslöpning...)

Att tejpa ljumskarna mot infanterield låter inte så kul, ssk inte när tejpen ska bort. Brukar få i-eld då och då, bl a i Ungern när det var 40+ i skuggan, bara av att gå i vanliga shorts. Lösningen blev ett par syntetiska boxers som smet åt och inte lämnade någon hud bar att skava mot byxor/annan hud. Därför går jag med cykelbyxor istället för kallingar i fjällen.
 
Du kan ha rätt om det där med en wettextrasa faktiskt, har inte prövat men det låter vettigt. Et tips om man kanske kommer behöva tejpa på sin tripp är att raka presumtiva områden i förväg... Men Strykar´n, cykelbrallor, de har ju polstring i grenen, låter svettigt?
 
tigertamjaren; sa:
Du kan ha rätt om det där med en wettextrasa faktiskt, har inte prövat men det låter vettigt. Et tips om man kanske kommer behöva tejpa på sin tripp är att raka presumtiva områden i förväg... Men Strykar´n, cykelbrallor, de har ju polstring i grenen, låter svettigt?
Ah, begreppsförvirring. Jag menar tights-korta-som-cykelbrallor, lårkorta tights alltså.
 
Re: Våtservetter för intimhygien

swabr; sa:
Apoteket säljer våtservetter för intimbruk. De heter just "Intim" och är kanske i första hand tänkta för kvinnliga underliv men kan absolut användas av män också! De är mjuka och sköna, torkar inte ut,svider inte utan lämnar en mjuk och skön känsla även i rumpan. Har alltid med en sån förpackning i fjällpackningen, inte jätte-UL men värt de extra grammen. Rekommenderas!

Våtservetterna finns faktiskt i en tredjevariant för just rumpan. Tror de heter toalett. Våtservetterna finns att köpa styckförpackade så kan man ta med lagom många och inte kånka på en hel förpackning. Jag brukar alltid ha några för baken och händerna i toapåsen.

/A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.